بررسی علل تعویق استخدام بیش از ۷۲۰۰ کارمند در قوه قضاییه

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین قسمت از فصل دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه و رئیس دادگستری استان تهران برگزار شد.

آخرین وضعیت قبول شدگان در آزمون استخدامی قوه قضاییه
مجری: سال ۹۶ آزمون استخدامی قوه قضاییه برگزار شد و به قبول شدگان در آزمون قول داده شد که تا پایان سال ۹۷ تعیین تکلیف شوند و بعد قول خرداد ماه به آن‌ها داده شد. بسیاری از این ۷ هزار و ۲۲۸ نفر برای باشگاه خبرنگاران جوان پیام ارسال کرده اند که زندگی آن‌ها با مشکل رو به رو شده است و زندگیشان در آستانه فروپاشی است. چه زمانی اعلام می‌شود این افراد مشغول به کار خواهند شد؟
اسماعیلی: اقدامی که قوه قضاییه مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی کارکنان انجام داد یک اقدام صد در صد قانونی و بر مبنای مجوز بود. در قانون برنامه و بودجه به قوه قضاییه اجازه داده شده است که سالیانه ۸۰۰ قاضی و هر قاضی سه کارمند (۲ هزار و ۴۰۰ کارمند) استخدام کند؛ این مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی است.

در یکی دو سال اخیر این کار انجام نشد و قرار شد مجموع تمام استخدامی‌های سال‌های اخیر یک مرتبه انجام شود و براساس مجوز سازمان برنامه و بودجه این اقدام انجام و آزمون استخدامی در سال ۹۶ برگزار شد.

اهتمام قوه قضاییه بر آن بود که این افراد در همان سال ۹۶ استخدام شوند و شروع به کار کنند، اما متاسفانه شرایط و اوضاع کشور و شاید قدری بهانه گیری‌ها و یا بی مهری دولت وعدم تخصیص اعتبار برای جذب افرادی که آزمون قبول شده اند باعت تاخیر در استخدام همکارانی شده است که واقعا ما به حضورشان در قوه قضاییه نیاز داریم.

امروز نیاز جدی قوه قضاییه جذب نیرو‌های جدید است اما جذب نیرو‌ها در دوره قبلی ریاست قوه قضاییه به سرانجام نرسید، در دوره جدید و اوایل اردیبهشت ماه امسال، ریاست قوه قضاییه تعدادی از معاونین و وزیر دادگستری را موظف کرده که پیگیری‌های قانونی برای تخصیص اعتبار در دولت و سازمان برنامه و بودجه را برای استخدام این افراد انجام دهند و این موضوع کاملا قانونی پیگیری می‌شود.

موضوع استخدام نیرو‌های جدید آن قدر مهم است که رئیس قوه قضاییه شخصا این موضوع را از دولت و رئیس جمهور پیگیری می‌کند.

زمان آغاز بکار قبول شدگان آزمون استخدامی دست دولت است
مجری: یک زمان مشخص برای استخدام قبول شدگان در آزمون استخدامی اعلام کنید.
اسماعیلی: تعیین زمان دست قوه قضاییه نیست و دست دولت است و تیمی که مرکب از معاونین و وزیر دادگستری برای پیگیری کار قبول شدگان در آزمون استخدامی تعیین شده است تمام تلاش خود را می‌کنند تا در اولین زمان این افراد تعیین و تکلیف شوند.

در گام اول سازمان امور اداری و استخدامی باید برای این افراد شماره پست اختصاص دهد و گام دوم را باید سازمان برنامه و بودجه بردارد و اعتبارات لازم را در نظر بگیرد. در حال حاضر گام اول پیشرفت خوبی داشته و برای قوه قضاییه بهتر است که این افراد هرچه زودتر مشغول به کار شوند، اما تعیین زمان دست دولت است.

مجری: خبرنگاران ما این موضوع را از کدام نهاد و سازمانی می‌توانند پیگیری کنند تا مشکل این قشر حل شود؟
اسماعیلی: در حال حاضر تیمی متشکل از معاون حقوقی قوه قضاییه، معاونت راهبردی قوه قضاییه، معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه و وزیر دادگستری پیگیر این موضوع هستند. مسائل مرتبط با دولت را وزیر دادگستری پیگیری می‌کند ما هم امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده، استخدامی نیروی جدید به زودی انجام شود.

وقتی که دولت تاریخی را برای جذب نیرو‌های جدید اعلام نکند من نمی‌توانم زمانی را اعلام کند، زیرا این کار انداختن تیری در تاریکی است، اما محور اصلی پیگیری این کار با وزیر دادگستری است و بنده اطمینان دارم که این مشکل حل خواهد شد.

برای مشاهده صفحه استخدام قوه قضاییه اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ