ایجاد ۸۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد در ۹ ماهه اول سال

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۸ هزار فرصت کاریابی ایجاد شد.و۱۲۹ هزار نفر تحت آموزش از ابتدای سال قرار گرفته اند که بااین آمار موفق شدیم حد ۷۷ درصد برنامه های خود را محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، حجت الله عبدالملکی در نشست خبری راهبرد‌های جدید اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته، تشریح طرح راهبری شغلی، بهره گیری از ظرفیت خیرین کارآفرین برای اشتغال و توانمند سازی مددجویان بیان داشت: کمیته امداد با ماموریت رفع محرومیت وارد کار شده است. امکان کسب درآمد مهمترین هدف ما در کمیته امداد بود. البته برای کسانی که وضعیت حادی دارند کمک هزینه داده میشود.
وی درباره عملکرد این مار گروه از ابتدا تاکنون گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار طرح اقتصادی را اگر که به همین تعداد فرصت شغلی ایجاد کرده است. ۷۰۰ هزار مورد از مددجوبان تحت پوشش خارج شدند و به همین روال دوباره تحت پوشش قرار گرفتند. حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است.۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از باب قرارگرفتن خانوار‌ها به کمیته امداد کمک شد.
وی افزود: ۷ هزار میلیارد تومان درقالب وام به افراد تعلق گرفته است. از ابتدای فعالیت کمیته تا پایان سال ۹۶ حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مهارت آموزی داشتیم. کسی که درآمدش به مقدار قانون کار نرسد از تحت پوشش خارج نمی‌شود.
عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خوداطهار داشت:از ابتدایی سال از محل قرض الحسنه بانکی ۹۵۵۰ میلیارد تومان، صندوق قرض الحسنه امداد ولایت ۲۵۵ میلیارد تومان، از محل قانون توسعه پایدار روستایی ۱۰۰ میلیارد پرداخت شده است. هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۸ هزار فرصت کاریابی ایجاد شد. ۸۲ هزار فرصت شغلی در ۹ ماهه اول ایجاد شده است.همچنین ۱۲۹ هزار نفر تحت آموزش از ابتدای سال قرار گرفته اند که حدود ۷۷ درصد برنامه خود را محقق کردیم.
عبدالملکی افزود: سه کلان پروژه هدایت شغلی توسط کمیته ایجادشده است. کلان پروژه هدایت شغلی که در آن سازوکار‌های ایجاد اشتغال در کمیته ایجاد شود که در جریان آن دانش پایه مدیرت کسب و کار از همکاران کمیته گرفته شد. دومی تسهیل ضوابط بود که قوانین دست و پاگیر حذف شد و سومین کلان پروژه ایجاد انگیزه در همکاران بود که امسال نظام پاداش محور تبدیل شد که اگر همکاران مشاوره منجربه اشتغال ارائه دهند پاداش می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در راهبری شغلی که کلان پروژه دوم است بسیار برای ما با اهمیت است بیان کرد: در این پروژه ذی نفعان ایجاد اشتغال برای محرومین را توسعه دادیم که خروجی آن ایجاد اشتغال برای محرومین بود. در این زمینه کانون خران کارآفرین تاسیس شد. این افراد به ایجاد کسب و کار، مشاوره فنی، کمک بلاعوض، بازاریابی و فروش کمک می‌کنند. تا نیمه سال آینده تمامی کانون‌های خیران کار آفرین دررتمامی استان‌ها را ایجاد خواهیم کرد.
وی جهادگران کارآفرین را دومین گروه معرفی کرد و افزود: این افراد به دنبال رفع محرومیت در کشور هستند. با بسیج سازندگی و بسیج دانش آموزی این طرح را آغاز کردیم. این جهادگران دانش و مهارت کارآفرینی را در کارگاه‌های ما فرامی گیرند و سپس به صورت داوطلبانه در طرح‌های کارآفرینی کمیته شرکت می‌کنند و هیچ دریافتی ندارند. درقالب خراسان جنوبی و مازندران این افراد تحت آموزش قرار گرفتند.
معاون توسعه و اشتغال آفرینی کمیته امداد اظهار کرد: گروه سوم کارآفرینان حرفه‌ای کشور با هدف سودآوری به کار خودشان وارد همکاری با کمیته می‌شوند. این افراد مثل لنگر در اقیانوس متلاطم کسب و کار کشور هستند. این افراد پیشنهاد برای توسعه کسب و کار خودشان با به کارگیری مددجویان شروع می‌کنند. به مددجویان مشاوره و آموزش می‌دهند و درنهایت در فروش ساخته خود به آن‌ها کمک می‌کنند که خودشان هم منتفع می‌شوند.
عبدالملکی اشاره کرد: پرداخت کارمزد به ازای هر فرصت شغلی ارائه می‌شود. ۷۰ نفر در سراسر کشور به صورت پایلوت وارد این طرح شده اند. به تمامی کارآفرینان پیشنهاد می‌کنیم به سایت کمیته امداد مراجعه کنند و به آیکون راهبرانه مراجعه کنند و در بانک ایده موضوع کار خود را مطرح کنند. همکاران این ایده‌ها را بررسی می‌کنند و این کارآفرینان می‌توانند هم برای اجرای طرح اعلام آمادگی کنند و انتخاب کنند که برای اجرای طرح پول می‌گیرند و یا به صورت رایگان خدمت می‌کنند؛ و هم می‌توانند بگویند که خیر و پروسه همین جا تمام می‌شود. سپس باید صلاحیت طرح و راهبر تائید شود. در صورت گذر از این پروسه‌ها تمام امکانات کمیته در اختیار این افراد گذاشته می‌شود. تسهیلات این طرح به مددجویان کمیته داده می‌شود و نه به راهبر شغلی.
بیکاری کشور صرفا با به کارگیری کارآفرینان موفق قابل حل است
وی افزود: بیکاری کشور صرفا با به کارگیری کارآفرینان موفق قابل حل است که یک خطای راهبردی بوده است. در این فرآیند ۴۰۰ هزار کارآفرین موفق در کشور داریم که اگر هرکدام از این افراد برای ۴ نفر شغل ایجاد کند بیکاری کشور به صورت کامل رفع خواهد شد. از تمامی کسانی که ایده کارآفرینی دارند خواهشمندم به سایت کمیته امداد مراجعه کنند.
معاون توسعه و اشتغال کمیته امداد در ادامه اضافه کرد: راهبر شغلی برای مددجویان شغل ایجاد می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد و زمینه فروش محصولاتشان را هم فراهم میکند. کمیته با اشتغال پنهان مددجویان رو به رو بوده و طرح پالایش در کمیته اجرایی شد برای شناسایی افراد داری شغل که از مستمری بگیران خارج شدند. برای مددجویان یک فرصت ۵ ساله جهت ورود به بازار کار فراهم شده که در این مدت زمینه کار پیدا کردن آن‌ها فراهم شود. با حوزه مسکن برنامه ریزی شده تا به آن‌ها مسکن داده شود.
عبدالملکی افزود: در صندوق امداد ولایت امسال ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. منابع قرض الحسنه بانکی برای کمیته امداد در بودجه مصوب ۹۷ مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بسیار کم است. زیرا وام‌های اشتغال کمیته از ۲۰ میلیون به ۵۰ میلیون افزوده شد و لاجرم باید بودجه ما افزایش یابد. اجرای ۷۰ هزار فرصت شغلی با وام ۵۰ میلیونی در سال ۹۸ نیازمند ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان است. تسعیر ارز کمیته امداد توسط بانک مرکزی انجام نشده که برای ما مشکل ایجاد کرده است و مددجویان نمی‌توانند وام خود را دریافت کنند اگر تسعیر شود تا پایان سال هزار میلیارد به مددجویان تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: آمار رسمی بیکاری کشور حدود ۴ هزار نفر بیکار داریم. کمیته امداد فقط ۵ درصد منابع کشور را دراختیار داشته است. یک پنچم امار‌های اشتغال زایی کشور متعلق به کمیته امداد است که یک چهارم اشتغال کیفی کشور مربوط به کمیته است.

منبع: خبرگزاری میزان

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال مددجویان اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار کمیته امداد اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ