ایجاد ۲۰ هزار شغل خانگی تا دو ماه دیگر

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی از تعهد جهاددانشگاهی برای ایجاد ۲۰ هزار شغل خانگی تا پایان شهریور ماه سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صادق بیجندی در حاشیه بازدید از مشاغل خانگی شهرستان‌های تایباد، تربت جام و فریمان اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند در طرح الگوی جدید ساماندهی مشاغل خانگی با ورود به سامانه طرح به نشانی www.inhb.ir در رشته‌های این سامانه ثبت نام کنند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون ۴۰۰۰ نفر در سامانه این طرح ثبت نام کرده‌اند، گفت: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش آفرینی جهاددانشگاهی به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در هشت استان آذربایجان‌غربی، چهارمحال‌و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان در حال اجرا است.
به گفته بیجندی، پس از انجام مطالعات مقدماتی، بررسی تجارب دیگر کشورها در این حوزه، تجزیه و تحلیل برنامه‌های قبلی اشتغالزایی و شناسایی نقاط ضعف آنها از جمله در نظر نگرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی استان‌ها و مناطق جغرافیایی، نبود برنامه‌های توانمندسازی، آموزش و مشاوره، عدم پیش‌بینی سازوکار فروش محصولات و خدمات و اتصال به بازار جهت پایداری شغل، تصمیم گرفته شد طرح نوین با مرتفع‌سازی این مشکلات و تاکید بر اتصال به بازار عملیاتی شود.
معاون رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: الگوی نوین مشاغل خانگی بر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه‌ی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، IT و ICT تاکید داشته و رشته فعالیت‌هایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که در کنار ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار، عدالت اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک خواهند کرد.
بیجندی اظهار کرد: با توجه به تاکید توسعه صنعتی عمودی در اسناد بالادستی که مبتنی بر اتصال به زنجیره ارزش ملی، منطقه‌ای و جهانی محصول است و همچنین اهمیت و تاثیری که مفهوم زنجیره ارزش و توسعه و تکمیل آن در توسعه صنعتی کشور و به تبع آن اشتغال دارد، جهاددانشگاهی در طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای به این مفهوم داشته و در صدد تدوین، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش برخی از محصولات استراتژیک کشور و حمایت از تمامی حلقه‌های این زنجیره به کمک بخش خصوصی و تعاونی است.
به گفته رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با تکمیل این زنجیره تولیدکنندگان مشاعل خانگی نه تنها می توانند تولیدات خود را به بازارهای داخلی عرضه کنند بلکه این امکان نیز وجود دارد که صادرات داشته باشند. با توجه به اینکه این امر مانند یک عامل درون زا برای کشور محسوب می شود می توان آن را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.
وی بیان کرد: در این الگو علاوه بر پیش‌بینی مشوق مالی و ارائه تسهیلات با سازوکاری بسیار متفاوت از قبل، برنامه‌ریزی دقیقی برای شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای، آموزش، مشاوره و توانمندسازی فنی و مدیریتی و در نهایت شناسایی شرایط بازار به صورت بسیار پویا انجام گرفته است و در طول اجرای طرح هم دنبال می‌شود.
بیجندی تاکید کرد: در این طرح، برنامه‌ریزان و اجراکنندگان الگوی نوین نیز در پیاده‌سازی از جزئی‌نگری پرهیز کرده و تلاش خواهیم کرد با نگاهی کل‌نگر و سیستمی به دنبال فهم واقع بینانه‌ای از شرایط موجود و ارائه راهکار و طرحی عملیاتی به منظور ایجاد اشتغال پایدار باشیم.
به گزارش ایسنا، در ادامه از دو طرح پشتیبان مشاغل خانگی در رشته های فرت بافی و خیاطی و یک طرح مستقل در رشته تولیدات گلخانه ای در شهرستان تایباد بازدید به عمل آمد.
در حاشیه این بازدید، محمود بیانی، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان تایباد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا کنون مجوز ۲۸۰۰مورد شغل خانگی به صورت مستقل و ۴۵ مورد به صورت پشتیبانی صادر شده است.
وی به پرداخت ۵۴۳ مورد تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی این شهرستان اشاره کرد و مبلغ آن را ۳۷ هزار و ۵۴۰ میلیون ریال اعلام کرد.
بیانی همچنین متذکر شد: بر مبنای تسهیلات پرداخت شده، برای ۸۷۴ نفر در رشته های فرت بافی، خیاطی، پرورش گوسفند و بز، کاربافی و گلخانه ای، شغل ایجاد شده است.
همچنین در ادامه از دو طرح پشتیبان مشاغل خانگی در رشته های فرت بافی و چرم دوزی و یک طرح مستقل در رشته پرورش گوسفند و بز بازدید در شهرستان تربت جام بازدید به عمل آمد.
عبدالحکیم مصطفایی، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان تربت جام در این بازدید اظهار کرد: طرح‌های فوق در سال گذشته مجوز مشاغل خانگی دریافت کرده و جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی و موفق به جذب تسهیلات شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل تاکنون شامل ۷۶۵ نفر در قالب ۳۰۳ طرح بوده و سهمیه اعتبارات شهرستان در این زمینه در سال گذشته مبلغ سه هزار و ۷۰ میلیون ریال بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ