اشتغال ۱۵۰ هزار نفر در بخش گل و گیاه

مدیرکل دفتر امور گلخانه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه گل و گیاه بیش از ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند، گفت: در حوزه تولید گل نرگس ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، غلامرضا تقوی صبح امروز در اولین جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار با بیان اینکه گل و گیاه و در سطر آن تولید گل نرگس برای کشور دارای اهمیت زیادی است، گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت گل و گیاه در فضای باز و گلخانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است و از این مقدار ۴ میلیارد شاخه و گلدان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: با سطح زیرکشت گل و گیاه در کشور، یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار گل نرگس با بیش از ۳۶۰ میلیون شاخه گل نرگس تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: مازندران با توجه شرایطی که دارد می‌تواند هم نهاده پایه گل نرگس را تولید کند و هم با افزایش دانش فنی عملکرد را افزایش دهد.

تقوی با بیان اینکه در یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل نرگس باید بیش از ۶۰۰ میلیون شاخه گل تولید شود که با در اختیار قرار دادن دانش فنی عملکرد آن افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: گل و گیاه ویژگی که دارد این است می‌توان با ترویج توسعه گل نرگس اراضی که کم‌بهره هستند به اراضی پُر بهره تبدیل شوند و می‌تواند نسخه شفابخش برای جلوگیری از خرد شدن اراضی، تغییر کاربری و افزایش درآمد باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر اگر نیازمند تامین کالاهای اساسی هستیم یکی از منابع و ریشه تامین ارز می‌تواند صادرات گل و گیاه بویژه گل نرگس باشد.

تقوی افزود: در حوزه گل و گیاه بیش از ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند و در حوزه تولید گل نرگس ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌های سرگردان برنامه نداریم سرمایه‌ها به سمت سفته‌بازی، سکه، ارز و واسطه‌گری سوق پیدا کردند، تصریح کرد: بخش کشاورزی و به‌ویژه تولیدات گل و گیاه می‌تواند نسخ مناسبی برای جذب سرمایه‌ها باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: به شدت سطوح آب‌های زیرزمینی رو به کاهش است و در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیون مترمکعب باید صرفه‌جویی کنیم و اگر قرار است الگوی کشتی معرفی کنیم و در بسیاری از مناطق الگوی کشت می‌تواند جوابگو باشد و در حال حاضر ۳۵ درصد از کشت گل نرگس به صورت دیم و ۶۵ درصد کم‌آب بر قابل کشت است.

منبع: خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ