اشتغال زنان چه زمانی به رسمیت شناخته می‌شود؟

یک کارشناس روابط کار و فعال حقوق زنان گفت: مزد نابرابر زنان و مردان در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، اما بسیاری از این کشورها گام‌هایی در راستای رفع این تبعیض برداشته‌اند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، چه در بازارهای رسمی کار و چه در اشتغال خاکستری، تبعیض مزدی بر اساس جنسیت موج می‌زند. این تبعیض ویژه ایران هم نیست و به صورت کلی عنوان می‌شود رفع شکاف جنسیتی در زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ سال زمان می‌برد. در کشورهای مختلف قوانینی برای رفع این شکاف برداشته شده، چنانکه در ایران نیز در قانون اساسی تفاوت‌گذاری در دستمزد و حقوق و مزایای بر اساس عواملی چون جنسیت، مذهب، قومیت، عقاید سیاسی و... مردود شمرده شده است.
مهناز قدیرزاده (کارشناس روابط کار) در این‌باره به ایلنا گفت: آشکارا تفاوت در دستمزد بر اساس جنسیت در ایران وجود دارد. زنان کشاورز در استان‌های شمالی به رغم انجام کارهای سخت نصف مردان دستمزد می‌گیرند. این اتفاق در مناطق دیگر کشور و حتی در شهرها هم دیده می‌شود، چنانکه برخی منشیان زن هم اکنون با حقوق کمتر از یک میلیون تومان در ماه کار می‌کنند، یعنی با یک سوم حداقل مزد تعیین شده‌ای که بسیاری به مقدار آن اعتراض دارند.
او ادامه داد: دلایل زیادی برای این مساله وجود دارد. مهم‌تر از همه آن چیزی است که اصطلاحا از آن با عنوان زمین چسبنده و سقف کوتاه یاد می‌کنند. در واقع، رویکردهای مردسالارانه اجازه کمی به مانورهای زنانه می‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود زنان از اولویت اشتغال خارج شوند و زنی که تقاضای شغل دارد زنی تلقی شود که یا نیاز مالی شدید دارد یا نیاز مالی ندارد و از سر تفنن کار می‌کند.
این فعال زنان توضیح می‌دهد: جالب است که همزمان نیاز شدید و عدم نیاز به شغل زمینه را برای استثمار شغلی فراهم می‌کند. در نتیجه کارفرمایان در اغلب موارد درباره زنان از توافق حرف می‌زنند؛ اینکه اگر بنا باشد استخدام شوی فلان مزد را دریافت می‌کنی یا حق بیمه نداری یا مرخصی نخواهی داشت و... .
او با تاکید بر اینکه مزد نابرابر زنان و مردان در همه جای جهان وجود دارد، گفت: تفاوت در این است که بسیاری از این کشورها گام‌هایی در راستای رفع این تبعیض برداشته‌اند. به صورت عملی در ایران این گام‌ها برداشته نشده یا موثر نیستند.
قدیرزاده با بیان اینکه تا زمانی که این رویکرد ایجاد نشود که زنان نیز نیازمند شغل هستند، تبعیض‌ها از بین نمی‌رود، عنوان کرد: زنان زیادی در ایران از درآمد خود امرار معاش می‌کنند و حتی معاش خانواده از طریق کار آنها تامین می‌شود. باید این مهم مدنظر قرار گیرد و جلوگیری از تبعیض مزدی به صورت فعال پیگیری شود.

منبع :: خبرگزاری ایلنا

برای مشاهده اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ