اشتغال روستایی تنها راه ممانعت از مهاجرت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: توسعه اشتغال روستایی و همکاری دولت با بخش خصوصی تنها راه جلوگیری از مهاجرت ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمال رازقی ظهر چهارشنبه در همایش ملی تغییرات اقلیم، مهاجرت، پیامدها و راهکارها افزود: تغییراقلیم تغییر متوسط شرایط جوی در یک مکان یا ناحیه خاص می باشد که تشخیص تغییرات اقلیمی از تغییر پذیری در اقلیم های فصلی بسیار مشکل است.
وی ادامه داد: تغییرات اقلیم تحت تاثیر سه عامل فعالیت های انسانی، اتفاقات طبیعی و فاکتورهای مربوط به زمین ایجاد می شود که با توجه به افزایش جمعیت زمین و محدودیت منابع آب، اگر موضوع تغییرات اقلیمی هدایت و مدیریت نشود باعث ایجاد بحران های جبران ناپذیری خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: افزایش تولید گازهای گلخانه ای در سال های اخیر بر میزان غلظت دی اکسیدکربن افزوده است که به طور متوسط باعث گرم شدن کشور از ۵.۱ تا ۴ درجه سانتی گراد در سالهای پیش رو خواهد شد بر اساس آمار جهانی، حدود ۳۰ درصد جمعیت شهر نشین جهان را حاشیه نشین ها تشکیل می دهند که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۲ میلیارد نفر برسد.
رازقی افزود: آمارهای موجود نشان می دهد که در حد فاصل سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۰ جمعیت کشور رشدی ۲۳.۲ برابری داشته که در طی همین مدت شهرنشینی رشد ۵ برابری را تجربه کرده است.
وی ادامه داد: تغییر الگوی دمایی، کاهش منابع آبی، افزایش سطح دریاها، تخریب نواحی ساحلی، از بین رفتن محصولات کشاورزی و غذایی، تخریب جنگل، تناوب و تشدید خشکسالی و تهدید سالمت انسانها از اثرات زیان آور مستقیم تغییرات آب و هوا است.
رازقی با اشاره به وضعیت استان فارس نیز گفت: استان فارس همواره به عنوان قطب کشاورزی کشور مورد توجه بوده و در تولید انواع محصولات زراعی و باغی رتبه های اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص داده است اما این بخش قربانی تغییرات اقلیمی شده که تولیدات کشاورزی را کاهش و کیفیت و بازدهی از منابع طبیعی را تغییر داده و موجب خسارت های برگشت ناپذیر به اکوسیستم شده است.
وی یادآور شد: کمیسیون کشاورزی اتاق در حال بررسی چالش های این پدیده است و هدف ما از طرح مسائل مربوط به تغییرات اقلیم، خشکسالی، آب و پیامدهای آن، اطلاع رسانی از شرایط موجود و تاثیر در سیاستهای کلان و بهبود وضعیت کشاورزی استان و ایجاد تفکر مسئولان و ذی نفعان نسبت به این موضوعات مهم است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: در چند سال اخیر اتاق همواره تلاش داشته تا شکاف بین بخش خصوصی با کشورهای توسعه یافته در این زمینه را کمتر کرده تا مخاطرات زیست محیطی که به نسل های بعد منتقل می شود تا حد امکان کاهش یابد.
رازقی افزود: در این میان تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی پیش از بیش بایستی مورد توجه قرار گیرد و دولت دست بخش خصوصی را به ویژه در این موضوع که در ارتباط مستقیم با فعالان بخش کشاورزی است باز بگذارد.
وی تصریح کرد: از اثرات غیر مستقیم تغییر اقلیم می توان به آسیب های اقتصادی و اجتماعی آن از جمله مهاجرت و حاشیه نشینی نام برد که براساس آخرین آمار، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۹ هزار حاشیه نشین در شهر شیراز وجود دارد که این معضل تنها منحصر به شهرستان شیراز و استان فارس نیست و برآوردها نشان می دهد بیش از ۱۵ میلیون نفر حاشیه نشین در سراسر ایران زندگی می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد: در شهر شیراز به طور خاص در سه منطقه بافت قدیمی مرکز شهر، نقاط حاشیه ای شهر و نقاطی که خارج از منطقه شهری هستند حاشیه نشینی به طور خاص دیده می شود که عمدتا به دلیل توسعه نامتوازن و ناپایدار است.
وی یادآور شد: معمولا افراد بعد از مهاجرت چون تجربه و مهارت برای انجام کارهای تخصصی ندارند مجبور می شوند برای تامین معاش به کارهای غیرمجاز روی آورند و این محل ها تبدیل به کانون های بزهکاری و به تبع آن بروز ناهنجاری ها و رفتارهای خالف امنیت اجتماعی می شوند.
رازقی ادامه داد: شاید بتوان گفت مهم ترین دلیل مهاجرت از روستاها، خشکسالی های پیاپی بوده است که این مسئله در کنار نبود تنوع شغلی روستاییان را به انگیزه پیدا کردن شغل مناسب به سمت شهرها هدایت کرده است.
رازقی افزود:آن چه برای بخش خصوصی اولویت داشته این است که بتوانیم با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا و فرهنگ سازی عمومی بهره وری منابع طبیعی را افزایش و از تولید گازهای گلخانه ای بکاهیم ناگفته نماند که شرایط تحریم شرایط بسیار دشواری است که مناسبات بین المللی در حوزه اطلاعات، فناوری و دانش را تحت تاثیر قرار می دهد اما می توان با تکیه بر توان داخلی و بهره گیری از نیروی های متخصص و زبده این مهم را به سرانجام رساند.
وی تاکید کرد: اگر چنین اقدامی انجام شود ضمن حفظ محیط زیست می توانیم روستاها را توسعه و اشتغالزایی را افزایش دهیم که به تبع آن مهاجرت و حاشیه نشینی کاهش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ