از اشتغال سربازماهرها چه خبر؟

۷ نظر

مشاور عالی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح از اجرای مشوق‌های جدید خدمت سربازی برای دانش آموزان و دانشجویان در سال آینده خبر داد.

گروه انتظامی خبرگزاری فارس _ مریم عرب‌انصاری:‌ سرباز هستند، دو سال از بهترین سال‌های جوانی خود را برای خدمت و دفاع از آب و خاک و ناموس مردم سپری می‌کنند از نقطه صفر مرزی گرفته تا داخل شهرها و روستاها؛‌ از کنار سیم‌خاردار گرفته تا بالای برجک نگهبانی؛ سرما، گرما،‌ باد،‌ باران، سیل، زلزله و حتی کرونا نیز نمی‌تواند خللی در خدمت آنها ایجاد کند؛ چرا که اصلا سربازی تعطیل‌بردار نیست.

حال در کنار خدمت صادقانه جوانانی که برای سربازی پا پیش گذاشته‌اند ستادکل نیروهای مسلح برنامه‌ای پیش‌بینی کرده تا در اوقات فراغت و در کنار وظیفه رزم این سربازان به آنان حرفه بیاموزد تا بعد از دو سال خدمت سربازی و گرفتن کارت پایان خدمت این جوانان حداقل حرفه‌ای آموخته و در رشته‌ای تخصص گرفته باشند تا بتوانند بعد از پایان سربازی وارد بازار کار شوند.

آگاهی از آخرین روند فعالیت قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح، تعداد سربازان آموزش‌دیده و ماهر و همچنین مشوق‌هایی که برای سربازان ماهر منقضی خدمت اندیشیده شده ما را بر آن داشت تا با سردار موسی کمالی مشاور عالی قرارگاه مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح به گفت‌وگو بنشینیم.

* سردار، فلسفه تشکیل و راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح چگونه استارت خورد؟

مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا همواره بر تعلیم، تربیت و مهارت آموزی سربازان تاکید دارند لذا در سال ۹۶ برای تحقق اوامر مقام معظم له ، گام عملی برداشته شد.

ابتدا شورای عالی مهارت‌آموزی به ریاست سردار ریاست ستاد کل نیروهای مسلح با حضور فرماندهان ارتش، سپاه، فراجا، وزیر دفاع و ۸ وزارت‌خانه و ۹ سازمان دولتی در خصوص آموزش و اشتغال جوانان تشکیل شد و در ادامه نیز قرارگاهی در ستادکل نیروهای مسلح تحت عنوان قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی راه اندازی شد که این قرارگاه در تمامی سازمان‌های ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع تا پایین‌ترین رده را به خود اختصاص داده است.

دو هدف از تشکیل قرارگاه مهارت آموزی مدنظر قرار داشته است؛ یکی در ارتباط با توانمندسازی و مهارت آموختن جوانان است و هدف بعدی هم موضوع اشتغال سربازان بعد از ترخیص است به عبارتی در مهارت‌آموزی فقط موضوع آموزش مطرح نیست، بلکه تلاش داریم که منجر به اشتغال جوانان شود چرا که این حق جوانان است که وقتی دو سال در خدمت نیروهای مسلح قرار می‌گیرند، نیروهای مسلح تلاش کنند؛ آنها را آموزش دهند؛ به عبارتی ارائه خدمات دوطرفه است؛ یعنی سرباز در نیروهای مسلح به عنوان مدافع کشور امنیت آفرین است و نیروهای مسلح تلاش می‌کند به این جوان سرباز مهارت یاد دهد و این کار با استفاده از ظرفیت و بسترهای موجود در نیروهای مسلح و با همکاری و حضور سازمان‌های مربوطه آموزش‌ها و دوره‌ها را برگزار و گواهینامه‌ مهارت‌آموزی برای کارکنان وظیفه صادر کند.

تمام تلاش ما این است که هیچ سربازی بعد از خدمت بدون مهارت شغلی نباشد و در این راستا هر سربازی که از خدمت مقدس سربازی ترخیص می‌شود سه نوع گواهینامه بگیرد: گواهینامه یا کارت پایان خدمت سربازی، گواهینامه مهارت آموزی عمومی و تخصصی و گواهینامه سابقه کار که بتواند بعد از اتمام خدمت از آن در راستای استخدام استفاده کند.

** آموزش ۵۲۰ هزار سرباز تا پایان سال جاری

* آخرین آمار سربازان مهارت‌آموخته در سال جاری از چه قرار است؟ چه تعداد سرباز مهارت عمومی و چه تعداد مهارت تخصصی فرا گرفته‌اند؟

قطار مهارت‌آموزی خوشبختانه سرعت گرفته و مسیر خود را پیدا کرده و طبق برنامه پیش می‌رود. در سال جاری برای آموزش ۵۲۰ هزار سرباز برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ ۲۲۰ هزار سرباز در رسته تخصصی و ۳۰۰ هزار سرباز در رشته‌های عمومی.

الحمدلله در رسته تخصصی از ۱۰۰ درصد پیش‌بینی به صورت کامل این امر تحقق پیدا کرد و در رابطه با رسته عمومی مشکلاتی پیش آمد و آموزش حدود ۲۰۰ هزار نفر تحقق پیدا کرد اما در نهایت تا پایان اسفند و طبق برنامه سال ۱۴۰۱ تعداد آموزش انشاالله ۵۲۰ هزار نفر سرباز تحقق پیدا خواهد کرد.

**۷۵۰هزار سرباز، گواهینامه مهارت دریافت کرده اند

* تاکنون چه تعداد سرباز مهارت دیده، گواهی مهارت را دریافت کرده اند؟

ما تعداد افرادی را که از سازمان‌های فنی و حرفه‌ای،‌ جهاد کشاورزی و سازمان‌های دیگر _که به عنوان متولی آموزش با ما همکاری می‌کردند_ بخواهیم حساب کنیم مشخص می‌شود که تا امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سرباز آموزش مهارتی دیده‌اند؛ پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده این تعداد به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برسد.

باید گفت که از تعداد فوق ۷۵۰ هزار نفر گواهینامه دریافت کرده اند.

** آموزش ۱۰۰درصدی سربازان در مهارت‌های عمومی در دستور کار

*برای مهارت آموزی سربازان در سال آینده چه برنامه‌‌ای دارید؟

برای سال ۱۴۰۲ در نظر داریم که حدود ۹۰ درصد سربازان را تحت پوشش آموزش های تخصصی و چیزی نزدیک به ۱۰۰درصد سربازان را آموزش عمومی دهیم.

** ثبت نام ۶۳هزار سرباز ماهر برای دریافت وام اشتغال

* از تسهیلات بانکی چه خبر؛ چه تعداد سرباز منقضی خدمت برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده اند؟

از آنجا که ما پرداخت‌کننده نیستیم و صرفا در این زمینه تسهیل‌گر هستیم بعد از ثبت‌نام ۶۳ هزار نفر در این طرح و انجام بررسی، پرونده ۴۰ هزار نفر را آماده و برای دریافت تسهیلات آماده و فعلا ده هزار نفر امضا و تحویل شده است.

**سه هزار نفر از سربازان ماهر وام گرفتند

* آیا همه افراد معرفی شده وام اشتغال را دریافت کرده‌اند؟

متاسفانه برای پرداخت وام‌ها با دو مشکل مواجه بودیم چرا که ساز و کار پرداخت وام‌ها از سوی دستگاه‌های مجری دولتی و بانک‌ها آماده نبود و عملا کار از آذرماه شروع شد و تا ابلاغیه از مبادی ذی‌ربط از قبیل وزارت کشور، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های ذیربط انجام شود عملا به دی ماه رسیدیم.

مشکل دیگری هم که وجود داشت و تاخیر در پرداخت وام‌ها به وجود آورد عدم همکاری برخی بانک‌ها بود که در این زمینه بهانه آورده و همکاری نکردند ولی بعضی بانک ها مثل «بانک سپه» در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و با سربازان منقضی خدمت معرفی شده همکاری لازم را داشت.

در حال حاضر می‌توان گفت که بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از ۶۳ هزار نفر وام پرداخت شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری تعداد افراد دریافت‌کننده به ۱۰ هزار نفر برسد.

* تکلیف بقیه افرادی که برای دریافت وام مهارت‌آموزی ثبت‌نام کرده‌ و تاییدیه ها را گرفته اند، چه می‌شود؟

ان‌شاءالله بقیه ثبت نام کنندگان در اولویت پرداخت وام در سال آینده قرار می‌گیرند؛ یعنی برای وام همین افرادی را که در نوبت هستند معرفی کرده تا وام دریافت کنند و اگر از اعتبار مبلغی باقی ماند ثبت‌نام جدید خواهیم داشت.

** ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان مبلغ وام اشتغال

*مبلغ وام چقدر است؟

مبلغ وام از ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان متغیر است که بسته به طرحی است که سرباز ماهر منقضی خدمت برای اشتغال ارائه داده و توسط مسوولان ارزیابی می‌شود.

**خبر جدید؛ اجرای مشوق‌های سربازی برای دانش آموزان هنرستانی و دانشسراها

*از تعداد رشته‌های مهارت‌آموزی چه خبر؟ آیا تعداد رشته‌های تخصصی و عمومی افزایش پیدا کرده است؟

همانطور که مستحضر هستید کار اولیه قرارگاه مهارت‌آموزی بر اساس رشته‌های فنی و حرفه‌ای آغاز و در ادامه با رشته‌های وزارت جهادکشاورزی، ارتباطات و ... دنبال شد.

در حال حاضر برنامه داریم که در سال آینده تمامی دانش‌آموزان هنرستانی، دانشسراها، فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی در شمول مشوق‌های قرارگاه قرار بگیرند.

مشوق‌هایی از جمله تعیین سازمان محل خدمت، شهر محل سربازی، درجه، درخواست مرخصی، اولویت وام، امریه و مواردی از این قبیل که برای سربازان ماهر اندیشیده شده‌است.

**خبر خوش برای دانشجویان!

*برای دانشجویان برنامه‌ای ندارید؛ مشوقی که بتوان برای سربازی آنها تعریف کرد؟

ان‌شاءالله در سال آینده، دانشجویان دانشگاه‌ها در شمول مشوق‌ها قرار می دهیم و آنها هم با طی دورهای تخصصی و عمومی در دانشگاه ها از مشوق برخوردار می‌شوند به طور مثال دانشجویی که مثلا در رشته عمران درس می خواند اگر در رشته‌های مهارتی مرتبط همچون نقشه‌کشی، عمران و ... واحدی را بگذراند و دانشگاه آن را تایید کند، آن واحد را به عنوان مهارت تخصصی می‌پذیریم و از سال آینده این طرح را اجرا می‌کنیم؛ یعنی در واقع در شمول قرار گرفتن تمام دانشجویان سراسر کشور در رسته‌های عمومی و تخصصی در واحدهایی است که در دانشگاه فرا گرفته‌اند.

همچنین مهارت‌های عمومی آموخته شده به دانشجویان را نیز به عنوان مهارت عمومی حساب می‌کنیم.

**ثبت ۱۴ هزار محیط واقعی کار در پادگان‌های آموزشی

* از محیط واقعی کار در پادگان‌ها چه خبر؛ چه تعداد محیط کار ثبت شده اند؟

تا کنون بالغ بر ۱۴ هزار محیط واقعی کار ثبت شده است و در حال حاضر به دنبال این هستیم که محیط‌های کار را تجهیز کرده و برابر استانداردهای فنی و حرفه‌ای تجهیز کنیم. در واقع برنامه ما در سال آینده تجهیز و استانداردسازی محیط‌های واقعی کار در پادگان‌ها است.

از طرفی ما مراکز جوار پادگان‌ها را در دستور کار داریم که گسترش بدهیم و تبدیل کنیم به مراکز آموزش برای پادگان به طوری که نماینده فنی و حرفه‌ای برای پادگان باشند یعنی به جای اینکه افراد وارد پورتال فنی و حرفه‌ای شوند کار ثبت‌نام و آزمون را در مراکز آموزشی جوار پادگان انجام دهند؛ یعنی مراکز آموزشی جوار پادگان به عنوان نماینده فنی و حرفه‌ای بوده و تمام مراحل ثبت‌نام و آزمون را در آنجا دنبال کنند.

**گوش شنوا برای شنیدن گلایه‌های سربازان داریم

*مسوولان ستادکل و قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان از آموزش مهارت به سربازان خبر می‌دهند اما تعدادی از سربازان این گلایه را دارند که فرماندهان اجازه شرکت در کلاس‌ها یا آزمون‌های فنی و حرفه‌ای را به آنها نمی‌دهند؛‌ این افراد چگونه می‌توانند وضعیت آموزش خود را پیگیری کنند؟

باید گفت در ارتش و فراجا، معاونت آموزش و در سپاه نیز معاونت نیروی انسانی متولی آموزش سربازان است؛ اگر سربازی در این خصوص با موردی مواجه شده و همکاری‌های لازم انجام نمی‌شود باید به این قسمت‌ها مراجعه کند.

از سوی دیگر نیز کارکنان وظیفه می‌توانند از طریق فضای مجازی و در شبکه‌های ایتا، بله و سروش با مراجعه به کانال سرباز ماهر و سرباز خبر موارد را ثبت کنند و ما قطعا آنها را پیگیری می‌کنیم.

**طراحی زیرنظام آموزشی برای هر کدام از سازمان‌های نیروهای مسلح

*برای اینکه همه سربازان تحت آموزش و مهارت آموزی قرار بگیرند برنامه خاصی مدنظر است؟

برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام سربازان در برنامه آموزشی قرارگاه توانمندسازی یک زیرنظام آموزشی در حال تهیه است که برای هر سازمانی مختص به آن و با شرایط ویژه آنها طراحی می‌شود.

در ارتش، ، سپاه، انتظامی، با توجه به بوم هر سازمان این آموزش‌ها پیش‌بینی شده و در مراکز آموزشی که متمرکز شده انجام می‌شود.

*بعضی از سربازان مانند مرزبانان در نقاط صفر مرزی و در معابر صعب‌العبور خدمت می‌کنند وضعیت آموزش این دسته از سربازان چگونه است؟

با توجه به بوم هر سازمانی بعضی از سربازان قبل از تقسیم و بعضی‌ها در حین خدمت آموزش می‌بینند. یعنی در واقع برای آموزش سربازان هر سازمان برنامه‌ریزی مختص خود را داشته و آن را به مرحله اجرا می‌گذارد.

**سربازان را رها نمی‌کنیم؛ بعد از سربازی هم رصد و حمایت می‌کنیم

*برنامه قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان برای اشتغال کارکنان وظیفه ماهر منقضی خدمت از چه قرار است؟

قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل تصمیم دارد به واسطه دو سال خدمتی که سربازان برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور می‌گذرانند به مدت سه سال آنها را رصد کرده، هدایت، حمایت و تسهیل‌گری کند تا ان‌شاءالله به اشتغال برسند.

در این رابطه نیز با سامانه‌های وزارت کار و کشور ارتباط برقرار کرده و درصددیم تا بتوانیم تسهیلات مورد نظر در اشتغال سربازان ماهر منقضی خدمت را فراهم کرده تا بعد از پایان سربازی به اشتغال برسند.مثلا در استان کرمان یک توافق ۵‌جانبه بین استانداری، فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، قرارگاه مهارت‌آموزی و ایمیدرو برقرار شده تا سربازان آموزش‌دیده مشغول کار شوند.

* آموزش به سربازان بر چه اساسی صورت می‌گیرد آیا بومی‌سازی می‌شوند؟

باید گفت سربازان بومی آموزش‌های مهارت‌آموزی را بر اساس نیاز صنایع بوم خود فرا می‌گیرند در این صورت بعد از مهارت‌آموزی سربازان به استانداری معرفی شده و آنها این افراد را به صنایع معرفی می‌کنند تا در جهت اشتغال آنها اقدام کنند.

** سربازان از فرصت استفاده کنند؛ مهارت بیاموزند

*و حرف آخر

به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که با توجه به اینکه در حال حاضر بستری در نیروهای مسلح برای آموزش سربازان فراهم شده و تاکید بر این است که بنابر استانداردهای قانونی و با استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های ذی‌ربط همه سربازان آموزش دیده و مهارت کسب کنند، فرزندان خود را ترغیب کنند تا در نیروهای مسلح دنبال یادگیری شغل باشند.

از فرزندان خود بخواهند که علاوه بر آن وظیفه ذاتی که در مدت زمان سربازی دارند به نحو احسن از فرصتی که برای‌شان به وجود آمده بهره کافی را ببرند.

از طرفی از سازمان‌های مختلف از مجلس و دولت و وزارتخانه‌ها خواهشمندیم که در زمینه مهارت‌آموزی سربازان نهایت همکاری را با قرارگاه مهارت‌آموزی ستادکل داشته باشند تا بتوانیم آموزش منطبق با استاندارد را به سربازان آموخته و در ادامه با اختصاص بودجه به اشتغال آنها کمک کنیم.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۷ نظر برای از اشتغال سربازماهرها چه خبر؟

  • ج
    جواد
    ۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۴۳
    سلام اگرطرح سربازی حرفه ای اجرا بشه برای مشمولین غایب مجرد و متاهل واقعا تاثیرمثبتی داره یعنی مشمول غایب میتونه معافیت دائمشو بگیره خواهشا هرکسی میدونه نظرشو بگه
    • ه
      هومن
      ۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۳
      جزئیات طرح اصلاح قانون نظام وظیفه
      نماینده مجلس:
      افراد 5 سال تعهد می‌دهند، اما حقوق آنان مانند یک درجه دار خواهد بود
      پس از 5 سال در صورت تمایل می‌توانند نیروی رسمی نظامی شوند‌‌
      • ر
        رضا
        ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۰۲
        من قبلا متنی نوشته بودم به عنوان اینکه سال جدید احتمال اجرای طرح سرباز حرفه ای هست.و سال جدید گویا قرار اجرایی بشه. بابت اجرای طرح طبق تاریخچه ی اجرای طرح های مهم سربازی بازه ش بین اردیبهشت تا خرداد هست.اما قطعا خبرهای تکمیلی رو قبل اجرا خواهیم شنید.سربازی حرفه ای بهترین گزینه ست هم برای نیروهای مسلح هم برای غایبین
        • م
          مهدی
          ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۰۰:۱۷
          دستور رهبر انقلاب به مجلس برای اصلاح قانون سربازی .به امید خدا خبرهای خوشی در راه است
          • A
            Alireza
            ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۱
            ان شااله هر چی زودتر به تصویب برسه
            • د
              دانیال
              ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
              اگه حداقل حقوق سرباز بیش از 7 میلیون تومن باشه .سربازی اختیاری گزینه مناسبی میشه بعد غایبین بیش از 8 سال هم با مالیات معافیتشونو بگیرن .دیگه کلا مشکل سرباز و غایب و... همش یکجا به امید خدا حل میشه
              • A
                ALI
                ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۳۸
                توکل بر خدا.دوستان فکر میکنید تا چند ماه دیگه اجرا بشه؟

            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

            ثبت پاسخ