اجرای چند طرح جدید در حوزه اشتغال زنان

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در قزوین از اجرای چند طرح جدید با مشارکت وزارت‌خانه‌های کار و کشور خبر داد.
به گزارش بازارکار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در قزوین در نشست شورای برنامه ریزی استان گفت: آموزش‌های مهارتی، ایجاد بنگاه‌های کسب و کار، بازاریابی، تشکلات کارآفرینی، تاب آوری اجتماعی، تسهیل گری مسائل اجتماعی و تعاونی زنان از طرح‌های جدید معاونت زنان و خانواده با وزارتخانه‌های کار و کشور است که با قوت پیگیری می‌شود.


وی افزود: فعالیت زنان نباید تنها در صنایع دستی، فرش و گلیم بافی خلاصه شود، چون امروز دختران ایران در استارت آپ‌ها و فناوری‌های نوین پیشگام و نیازمند حمایت هستند.
ابتکار در مورد نقش زنان در خانواده، گفت: باید بین کار زنان و حضور در خانه تعادل برقرار شود و به گونه‌ای برنامه ریزی صورت گیرد که زنان و مردان هر دو به طور یکسان به ازدواج و تشکیل خانواده علاقه‌مند شوند و در کنار فعالیت بیرون از خانه به تشکیل خانواده نیز بیندیشند.
وی اعتیاد و بیکاری را از آسیب‌های اجتماعی در خانواده بیان کرد و افزود: متاسفانه امروزه خانواده‌ها با کمبود گفتگو در خانه رو به رو هستند و نسبت به ۱۰ سال پیش که در خانه ۲ ساعت حرف زده می‌شد، اکنون این زمان به ۲۰ دقیقه رسیده است.
ابتکار خاطرنشان کرد: در روابط خانوادگی سوتفاهم‌های گفتاری بالا رفته و با کاهش قدرت شنیداری شاهد افزایش اختلافات هستیم که طرح‌هایی برای افزایش ارتباطات و کاهش خشونت‌های فیزیکی در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به شاخص‌های تحقق سند عدالت جنسیتی گفت: ۱۷۰ شاخص برای تحقق سند عدالت جنسیتی ابلاغی سال ۹۶ اختصاص یافته است که آموزش، مشارکت اقتصادی، سیاسی، حقوقی از جمله این شاخص‌ها هستند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: این شاخص‌ها به همه استان‌های کشور ابلاغ شده و باید توسط مسئولان مورد پیگیری قرار گیرند.
معصومه ابتکار همچنین گفت: در برخی موارد فاصله و شکاف جنسیتی در اشتغال زنان و مردان به صورت ناخواسته اتفاق افتاده است و ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه نیز تاکید دارد که برنامه ریزی لازم در زمینه رفع آن انجام شود.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه کشور‌های توسعه یافته نیز با شکاف جنسیتی مواجه هستند و نباید آن را مشکلی مختص به ایران بدانیم، اظهار داشت: سند عدالت جنسیتی مردم محور است و باید زنان را پای کار آورد تا هوشمندانه گام‌های بلندی برای رفع مشکلات این بخش در عرصه‌های اجتماعی برداشته شود.
ابتکار افزود: امروزه بودجه‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بیشتر به سمت زنان اختصاص یافته و هم اکنون در مدارس و دانشگاه جمعیت دختران بیشتر است.
وی افزود: باز ماندگی از تحصیل دختران کمی بیشتر از پسران است که باید به این موضوع توجه کرد تا بتوانیم توسعه کشور را با دستان پرتوان زنان پیش ببریم.
معاون رییس جمهوری گفت: میزان باز ماندگی دختران از تحصیل در دوران پهلوی ۳۸ درصد بود که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این رقم به چهار درصد رسیده است.
ابتکار به جایگاه زنان در اسلام اشاره کرد و توضیح داد: نگاه اسلام، امام راحل و جمهوری اسلامی به جایگاه زنان به دور از تبعیض‌های جنسیتی است و متاسفانه عده‌ای نگاه‌های قومیتی، سنتی و حتی عقب ماندگی‌های تاریخی را به پای دین می‌گذارند.
ابتکار با بیان اینکه تحقق عدالت از ابتدای جمهوری اسلامی مورد تاکید بوده و در آموزه‌های اسلامی نیز موضوع قسط از مفاهیم بنیادی است، تاکید کرد: اعتقاد ما به حجاب باعث می‌شود تا به جای تصمیمات سلبی به دنبال اقدامات ایجابی همانند احداث پارک بانوان و فضا‌های ورزشی و آموزشی ویژه زنان باشیم.
این مسئول در ادامه سخنان خود عنوان کرد: زنان در سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های خیریه و نهاد‌های مدنی نسبت به مردان پیش دستی دارند و می‌توان از بسیج زنان به نحو مطلوب در راستای توسعه یک منطقه بهره برد.

 منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ