اتفاق نظر کارفرمایان و دولت در افزایش سطح معیشت کارگران

نمایندگان کارفرمایی و دولت در برنامه بررسی عوامل کاهش قدرت خرید کارگران، بر تصمیم گیری در خصوص افزایش سطح معیشت نیروی کار در شرایط ویژه اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در برنامه عصر امروز گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره درخواست نمایندگان کارگری در خصوص بازنگری در میزان دستمزد ۹۷ گفت: برای افزایش دستمزد کارگران در روزه های پایان سال گذشته جلسات زیادی در شورای عالی کار برگزار شد که بعد از نشست‌های متعدد، حداقل دستمزد کارگران در سال جدید با افزایش ۱۹.۵ درصدی نسبت به سال گذشته تعیین شد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ با شرایطی بوجود آمده در اقتصاد و افزایش نرخ ارز و سایر مولفه های تاثیر گذار در نرخ تورم، قدرت خرید کارگران مجددا کاهش پیدا کرد اما تا اوایل تیر ماه به استناد گفته مسئولین، تصور ما از اوضاع اقتصادی، تصوری تاثیر کوتاه مدت و گذار بود.
خدایی افزود: اما مقایسه شاخص های تعیین کننده وضعیت معیشت کارگران در هفته اول تیرماه در مقایسه با هفته آخر دیماه نشان می دهد قدرت خرید کارگران ۴۸.۲ درصد کاهش پیدا کرده که با توجه به تداوم شرایط اقتصادی این روند ادامه دارد.
عضو کارگری شورای عالی گفت: با توجه به تجربه مشابه تغییر ناگهانی قیمت ها در سال ۱۳۹۱ به دلیل آثار ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نگران وضعیت معیشتی و قدرت خرید کارگران شدیم که با توجه به تغییر همه شاخص های تاثیر گذار در افزایش قیمت ها، درخواست افزایش مجدد دستمزد در سال جاری را در اواخر تیرماه به شورای عالی کار ارائه دادیم.
این فعال کارگری تاکید کرد: نماینده دولت و کارفرما بار مسئولیت جبران کاهش قدرت خرید کارگران را به دوش یکدیگر می‌اندازند.
نماینده کارفرمایان: منتظر پیشنهادات دولت برای افزایش قدرت خرید کارگران هستیم
در ادامه این نشست نیز، اصغر آهنی‌ها عضو کارفرمایی شورای عالی کار در ارتباط تلفنی با برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۱ قانون کار در هر سال فقط یکبار باید در جلسات شورای عالی کار نسبت به افزایش حقوق کارگران اقدام کرد، گفت: به رغم اینکه در ابتدای امسال میزان دستمزد کارگران حدود ۲۰ درصد افزایش یافت، اما همچنان قدرت خرید کارگران به دلیل شرایط ویژه اقتصادی کاهش پیدا کرد.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه در یک جنگ اقتصادی به سر می بریم افزود: جهش در قیمت ها و هزینه ها آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره تولید وارد می کند و همه از این وضعیت متضرر می شوند.
عضو کارفرمایی شورای عالی کار با اشاره به اینکه تولیدکننده ها بیشتر از تورم ضرر کرده اند ادامه داد: دولت باید از محل افزایش نرخ ارز و درآمدهای دریافتی از این محل، بودجه ای را به عنوان کمک به قشر ضعیف و کارگران اختصاص دهد.
آهنی ها تاکید کرد: در جلسه هفته آینده کارگروه دستمزد شورای عالی کار ، منتظر دریافت پیشنهادات دولت برای حل مشکل کاهش قدرت خرید کارگران هستیم.
نماینده دولت: قدرت از دست رفته کارگران باید بازگردد
اسماعیل ظریفی آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه با کاهش قدرت خرید کارگران مواجه ایم که ناشی از کاهش نرخ و قدرت پول ملی است، گفت: با توجه به تقاضای کارگران مبنی بر درخواست مجدد «بازنگری در دستمزد ۹۷» تشکیل جلسات مربوطه در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.
اسماعیل ظریفی آزاد با اشاره به جلسه گذشته شورای عالی کار در اوایل مردادماه با دستور کار بررسی راهکارهای جبران کاهش قدرت خرید کارگران افزود: در این نشست قرار براین شد نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار در مورد تقویت وضعیت معیشتی کارگران پیشنهادات خود را ارائه کنند.
این مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: در این شرایط اقتصادی کارفرمان نیز مانند کارگران متضرر شده اند که باید با احتیاط بیشتری در خصوص تقویت قدرت خرید جامعه کارگری تصمیم گیری کرد تا اوضاع بدتر نشود و آسیب های جانبی بوجود نیاورد.
وی به سابقه تامین کالاهای اساسی برای کارگران در گذشته اشاره کرد و افزود: ارائه و توزیع سبد کالاهای اساسی می تواند در افزایش قدرت خرید کارگران تاثیر گذار باشد اما باید کمک کنیم قدرت خرید از دست رفته باز گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

برای مشاهده آخرین اخبار مرتبط با کارگران و کارفرمایان اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ