آشنایی با شغل کارشناس خرید و تدارکات

آشنایی شغل مدیر خرید و تدارکات

مدیر خرید و تدارکات مسئول اصلی خرید تجهیزات، کالا و خدمات برای شرکت است. او با مقایسه قیمت‌ها و کیفیت کالاها و خدمات، بهترین و ارزشمندترین آن‌ها را برای شرکت تهیه می‌کند.

 

 

 

کار مدیر خرید و تدارکات چیست

مدیریت خرید و تدارکات یکی از فعالیت‌های اصلی و ستادی هر سازمان یا شرکت برای رسیدن به اهدافش است و همه امور مرتبط با خرید کالا و خدمات مورد نیاز برای انجام فرایندها را در برمی‌گیرد. واحد خرید و تدارکات با همه بخش‌های شرکت در ارتباط است و به نوعی ارتباط شرکت با تامین‌کنندگان خارجی را برقرار می‌کند. هدف اصلی مدیریت خرید و تدارکات، تهیه به موقع کالا، تجهیزات و خدمات برای بخش های مختلف و رفع نیاز آنها به منظور دستیابی به اهداف سازمانی است.

مدیر خرید و تدارکات با ایجاد ارتباط مناسب با بخش‌های مختلف با نیاز آن‌ها به کالا و تجهیزات یا خدمات آشنا می‌شود سپس با جستجوی وسیع در بازار و شناسایی تامین کنندگان موجود، بهترین آن‌ها را از نظر قیمت و کیفیت محصولات انتخاب می‌کند. در برخی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای انتخاب تامین‌کننده مورد نظر مناقصه یا مزایده برپا می‌شود و مسئول پیگیری و اجرای این امور بر عهده مدیر خرید و تدارکات است.

البته امروزه با توجه تنوع تامین کنندگان، شیوه‌های مختلف تامین کالا و خدمات و نوسان قیمت‌ها، فرآیند خرید کالا، تجهیزات و خدمات بسیار پیچیده و وظیفه مدیر خرید و تدارکات سخت‌تر شده است. تا آنجا که مباحثی مانند خرید و تدارکات بهنگام و به موقع در این حوزه بسیار مطرح و پر اهمیت هستند. نرم‌افزارهای مرتبطی که در بازار وجود دارد تا حد زیادی از این پیچیدگی ها می‌کاهند و مدیر تدارکات را برای خرید به موقع و درست کالا، تجهیزات و خدمات کمک می‌کنند. ساعت کاری او معمولا مطابق با ساعات اداری رایج است. او گاهی در شرکت حضور دارد و گاهی برای بررسی بازار، مذاکره با تامین‌کنندگان و یا عقد قرارداد باید به خارج از شرکت برود.

مدیر خرید و تدارکات باید در مذاکره و ایجاد ارتباط قوی باشد و توانایی خوبی در کار با اعداد و ارقام و شم اقتصادی خوبی داشته باشد او باید بسیار منظم و ساختار یافته عمل کند. آنچه که خریداری می‌کند، وابسته به نوع صنعت و حوزه‌ای است که در آن فعالیت می‌کند. برای مثال:

  • مواد خام و تجهیزات مهندسی برای یک شرکت ساختمانی
  • تهیه موجودی عمده برای یک خرده‌فروش به منظور فروش
  • مبلمان، لوازم‌التحریر و خدمات بهداشتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • در سازمان‌های بزرگ معمولا مدیر خرید و تدارکات مسئول بخش خرید و هدایت تیم خرید شرکت است. اما در شرکت‌های کوچک‌تر مسئولیت انجام کارهای واحد خرید و تدارکات بر عهده مدیر واحد است.

وظایف مدیر خرید و تدارکات

  • اطلاع از نیاز  واحدها و بخش‌های مختلف: در هر شرکتی معمولا بخش‌های مختلف نیازهای خود به کالا، تجهیزات یا خدمات خاصی را به واحد خرید و تدارکات اعلام می‌کنند.
  • نظارت و پیش‌بینی موجودی انبار: در بسیاری موارد نیاز شرکت به کالا و تجهیزات روند ثابت و قابل پیش‌بینی دارد. مدیر خرید و تدارکات با توجه به سوابق قبلی با همکاری مسئول انبار، موجودی انبار را بررسی می‌کند تا به هیچ وجه انبار از آن موجودی خالی نباشد. در صورت نیاز هم خرید انجام می‌دهد.
  • تحقیق و شناسایی محصولات و تامین کنندگان: مدیر خرید و تدارکات با توجه به فهرست کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز به شناسایی انواع آن‌ها در بازار و تامین کنندگان می‌پردازد.
  • ارزیابی مناقصه‌ها و مزایده‌ها برای انتخاب تامین‌کنندگان: در شرکت‌های بزرگ در مرحله انتخاب تامین کننده اصلی، مناقصه یا مزایده بین همه تامین‌کنندگان شناسایی شده برگزار می‌شود تا با توجه به شرایط اعلام شده از سوی آنان، بهترین مورد انتخاب شود. اجرا و نظارت این فرآیند، بر عهده مدیر خرید و تدارکات است.
  • مذاکره بر سر قیمت و توافق روی قراردادها: مدیر خرید و تدارکات باید با توان چانه‌زنی خوبی که دارد روی قیمت قراردادها با تامین‌کنندگان به توافق برسد.
  • اطمینان از ارسال به موقع خریدها: مدیر خرید و تدارکات باید از ارسال به موقع کالا به انبار توسط تامین‌کنندگان اطمینان کسب کند.
  • بررسی پرداخت‌ها و فاکتورها: مدیر خرید و تدارکات مسئول نظارت بر کارهای مالی است که در فرآیند خرید اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال با بررسی فاکتورها و اطمینان یافتن از نوع و کیفیت محصولات خریداری شده، مبالغ چک‌های صادره برای تامین‌کنندگان و صحت آن‌ها را بررسی می‌کند.

مهارت و دانش مورد نیاز کارشناس خرید و تدارکات

  • مهارت ارتباطی خوبرای همکاری با بخش‌های مختلف شرکت و ایجاد ارتباط مناسب با تامین کنندگان
  • مهارت عالی در انجام مذاکره و داشتن توان چانه زنی و مذاکره قوی در توافق روی قیمت و کیفیت قراردادها با تامین کنندگان
  • توان خوب در انجام محاسبات و کار با اعداد و ارقام
  • توانایی خوب در تحلیل و قضاوت برای بررسی و تحلیل شرایط و روند بازار، قیمت‌ها و انواع تامین کنندگان در جهت انجام بهترین انتخاب
  • دقت و توجه به جزئیات برای در نظر گرفتن موارد مهم و موثر بازار و قراردادها
  • مهارت‌های رهبری و توانایی کار تیمی برای همکاری با بخش‌های مختلف شرکت و مدیریت کارکنان بخش خرید و تدارکات
  • داشتن نظم کاری برای بررسی مداوم موجودی انبار و به دنبال آن تامین به موقع موارد مورد نیاز

تحصیلات، بازار کار و فرصت‌های شغلی مدیر خرید و تدارکات

مدیر یا کارشناس خرید و تدارکات در صنایع مختلف اعم از تولیدی، خدماتی و فنی و مهندسی در شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند استخدام شوند. افراد برای تصدی شغل کارشناس خرید و تدارکات ممکن است مدارک تحصیلی متفاوتی داشته باشند. در بسیاری از موارد متخصصان باید مدارک مرتبط در حوزه فعالیت آن صنعت را داشته باشند مثلا شرکتی که در حوزه برق و الکترونیک فعالیت می‌کند، از بین فارغ‌التحصیلان رشته برق برای عنوان مدیر یا کارشناس خرید و تدارکات استخدام می‌کند.

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت به ویژه گرایش‌های بازرگانی، مالی و صنعتی و همچنین مهندسی صنایع به صورت تخصصی در حوزه خرید و تدارکات آموزش دیده‌اند و مدیران منابع انسانی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از بین آنان برای عنوان شغلی مدیر خرید و تدارکات استخدام می‌کنند. البته قابل ذکر است که مانند بسیاری از مشاغل، داشتن تجربه کاری مرتبط به ویژه برای سمت مدیر خرید و تدارکات از عوامل اصلی در استخدام و موفقیت این شغل است.

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس خرید و تدارکات

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس خرید و تدارکات

  • ا
    اصغر شاسی پور
    ۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
    مراحل یک خرید به ترتیب چیا هستد
    • ح
      حسین
      ۵ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱
      s
      • a
        alireza
        ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
        سلام وقت بخیر عزیزان.
        میخواستم بدونم مسئول تجهیز فروشگاه چه. ظایفی داره!!!
        ممنون...
        • م
          مهرناز
          ۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
          مطالبی که در بالا نوشتین کامله اما کاش منابعش رو هم بنویسیدچون من نیاز به منبع دارم برای ارایه ی این مطالب.
          ممنون میشم اکه زود جواب بدین
          • م
            مریم
            ۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۷
            سلام، وقت شما بخیر. من تازه مسیول خرید یک شرکت توزیع کننده محصولات کشاورزی شدم و اولین سابقه کاریم هست. میشه لطفا اگه فایل یا مطلبی دارید که بتونه یکم در مورد رصد کردن بازار و پیش بینی ب موقع نیاز شرکت به بنده کمک کنه در اختیارم بزارید. خییییییییییییییلی متشکر و سپاسگذارم از مطالب خوب و کمک های همیشگیتون
            • m
              milad
              ۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴
              فقط توکار باید تجربش کنی
              • ع
                علی
                ۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۱
                دقیقا
            • e
              elnaz
              ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷
              ممنون مدیر جان من خیلی لازم داشتم بدونم

              لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

              ثبت پاسخ