آشنایی با شغل پرورش دهنده ماهی

آشنایی با شغل پرورش دهنده ماهی

پرورش دهنده ماهی انواع ماهی‌های مختلف خوراکی و تزئینی را پرورش می‌دهد. اگر به ماهی‌ها علاقه‌مندید، فعالیت در طبیعت را دوست دارید و  از تولید به ویژه در مزرعه لذت می‌برید، این شغل مناسب شماست.

 

 

نگاهی اجمالی به پرورش ماهی

پرورش دهنده ماهی انواع ماهی‌های خوراکی، زینتی یا هر دو را تولید می‌کند. در پرورش ماهی‌های خوراکی عوامل موثر بر روند  رشد ماهیان برای پرورش دهنده ماهی در درجه اول اهمیت قرار دارند. زیرا حداکثر رشد ماهی در حداقل زمان ممکن با حداقل مقدار غذا، هدف اصلی اوست. ماهی جانوری خونسرد است و برای حفظ درجه حرارت بدنش مجبور به صرف انرژی نیست. از این‌رو انواع ماهی نسبت به جانوران خون‌گرم از لحاظ تبدیل مواد غذایی به پروتئین  از کارآیی و استعداد بیشتری برخوردارند. در بخش تولید ماهی‌های زینتی برای آکواریم آب شیرین بیش از بیست هزار گونه شناسایی  یا با علم ژنتیکی به وجود آمده‌اند که تنها گونه‌های معدود و معینی از آن‌ها به ایران وارد شده که و با تلاش و زحمات فراوان تکثیر  و پرورش آن‌ها میسر شده است.

همچنین برخی از تولید کنندگان، ماهیان سردآبی و برخی دیگر ماهیان گرم‌آبی پرورش می‌دهند.  ماهیان سردآبی مانند قزل‌آلا و آزاد به زندگی در آب‌های سرد عادت دارند اما ماهیان گرم‌آبی به زندگی در آب‌های گرم عادت دارند. کپور معروف‌ترین ماهی گرم‌آبی در آب‌های جنوب ایران نیز زندگی می‌کند.

 ساعت کاری پرورش دهنده ماهی بسیار متفاوت است. او معمولا کل روز را درگیر است. گاهی نیز باید به صورت نوبتی شب‌ها و تعطیلات نیز کار کند. محل کار او اغلب به صورت ایزوله است. پرورش دهنده ماهی باید بتواند در محیط های بیرونی در شرایط آب و هوایی مختلف کار کند و کارهایی از قبیل حمل اجسام سنگین، نشستن و ایستادن زیاد را انجام دهد.

اقدامات برای افزایش تولید

بارندگی منـشا آب شـیرین برای پرورش ماهی است که میزان آن با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی متغیر است. چشمه‌ها و چاه‌ها به وجود آمده در اثر نفوذ آب باران به زمین برای پرورش و تکثیر ماهیان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. مدیریت یک استخر پرورش ماهلی مستلزم تامین آب کافی و ایجاد شرایط مطلوب  برای تکثیر حداکثری و مرگ حداقلی ماهیان است. در صورتی که در مواقعی از سال آب شیرین برای پر کردن استخر کافی نباشد، ساختن یک مخزن ذخیره  باعث می‌شود در خشک‌سالی آب کافی در اختیار باشد. همچنین رعایت اصول زیر برای دستیابی به حداکثر تولید  توصیه می‌شود:

  • جانمایی دقیق و صحیح محل احداث پروژه
  • استفاده از طراحی استخرهای پرورش به شیوه مدار بسته
  • استفاده از آب برگشتی تا حداکثر ممکن
  • استفاده از حداقل مصرف انرژی
  • طراحی بر اساس ماژول‌های جداگانه (به دلیل امکان احداث چند مرحله‌ای، مدیریت آسان‌تر، عدم تسری بیماری احتمالی به مزرعه)
  • هوادهی پیش از ورود آب به استخر
  • جلوگیری از ریزش مواد جامد معلق داخل استخر
  • جداسازی آب غلیظ و رقیق در خروجی هر استخر
  • استفاده از فیلتراسیون چند مرحله‌ای (هیدرولیکی، فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی)
  • نزدیکی مزرعه پرورش ماهی به بازارهای مصرف
  • استفاده از آب چاه و دوری از آلودگی‌ و استرس رودخانه‌ای

وظایف پرورش دهنده ماهی

  • خرید نوزادان ماهی و پرورش آن‌ها به طرق مختلف (متناسب با هر ماهی و شرایط آب و هوایی مختلف)
  • غذا دادن به ماهی‌ها به صورت دستی یا ماشینی
  • نظارت بر سلامت ماهی‌ها به صورت دائم و دوره‌ای
  • دسته‌بندی ماهی‌ها از نظر اندازه و قرار دادن آن‌ها در محفظه‌های متناسب
  • نظارت دائم بر دمای آب و میزان اکسیژن آن
  • تمیز کردن فیلترها، آکواریوم‌ها و استخرها
  • فروش ماهی پس از رشد کامل
  • نگهداری از ساختمان‌ها، تجهیزات و زیستگاه ماهی‌ها

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار پرورش ماهی

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی منابع طبیعی - شیلات  به ویژه گرایش تکثیر و پرورش آبزیان می‌توانند وارد این شغل شوند. در صورت تحصیلات پایین‌تر برای ورود به این شغل بهتر است ابتدا در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش دید و سپس اقدام به کار عملی کرد. بدین منظور دو دوره مجزا برای پرورش ماهیان سردآبی و ماهیان گرم‌آبی تعریف شده و توسط مراکز مجاز آموزش داده می‌شوند. همچنین می توان با کارکردن در استخرها و مزارع پرورش ماهی نسبت به نحوه انجام کار در این بخش به مرور دانش و تجربه مناسب کسب کرد.

در صورتی که فرد تحصیلات دانشگاهی مرتبط دارد و بیشتر علاقه‌مند به انجام کارهای دفتری است می‌تواند در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مرتبط مانند سازمان شیلات ایران یا موسسه تحقیقات شیلات ایران یا شرکت‌های خصوصی مرتبط استخدام شود.  اما معمولا پرورش دهنده‌های ماهی به صورت مستقل کار می‌کنند. در این سال‌ها نیز که بحث کارآفرینی و خود اشتغالی بسیار مطرح شده است، این حوزه کاری در کنار سختی‌هایش، به عنوان یکی از بهترین و پردرآمدترین زمینه‌های کاری شناخته می‌شود.

شخصیت‌های مناسب شغل پرورش دهنده ماهی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با شغل پرورش دهنده ماهی

  • ج
    جمال بزمه
    ۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۴۳
    سلام بنده مکان مناسبی دارم برای پرورش ماهی ولی پول ندارم دولت حمایت نمیکند به نظر شما با دادن وام؟
    • ص
      صابر
      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۲۲
      سلام
      ممنون میشم از شما با مبلغ 500 میلیون میشه این کار را راه انداخت در استان بوشهر هستم
      با سپاس فراوان

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ