پرداخت ماهانه 185 میلیارد ریال مستمری به مددجویان

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینکه رتبه دوم کشور از نظر پایین بودن آمار فقرا را داریم، گفت: ماهانه 185 میلیارد ریال مستمری به مددجویان پرداخت می کنیم.

محمد کلامی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز تبریز با بیان اینکه امروزه ماهیت فقر تغییر یافته است، افزود: در کلانشهرها ضعف فرهنگی عامل اصلی فقر و به همین دلیل بحث ایتام و محسنین جزوه اولویت های این نهاد است.
وی با تاکید بر اینکه روی بحث ایتام و محسنین برنامه خاصی تعریف کردیم تا فقر از پدر به فرزند منتقل نشود و فقر بین نسلی پیش نیاید، گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های کمیته امداد آذربایجان شرقی حامی یابی برای بچه ها است.

** 9 هزار یتیم در آذربایجان شرقی نیازمند حامی است
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در زمان حاضر 12 هزار بچه یتیم بدون حامی در استان وجود دارد، اظهار داشت: در ماه رمضان امسال برای سه هزار یتیم حامی پیدا کردیم و پیگیر یافتن 9 هزار حامی برای بقیه ایتام هستیم.
کلامی، اهمیت توجه به فرزندان فقرا را در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار ضروری توصیف کرد و گفت: اگر به آینده 12 هزار بچه یتیم توجه نکنیم آیا می توانیم به آینده نشاط استان امیدوار باشیم.
وی با بیان اینکه در ماه رمضان سال گذشته بیش از هشت هزار حامی، حمایت از ایتام و فرزندان نیازمند را در قالب طرح اکرام و محسنین بر عهده گرفتند، افزود: از خیران استان درخواست داریم با ثبت نام در طرح اکرام و محسنین، حمایت از ایتام و فرزندان نیازمند را بر عهده بگیرند.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینکه این نهاد به سمت کاهش حمایت های محض حرکت کرده است، ادامه داد: پیامد حمایت محض، تنبلی اجتماعی و کاهش تلاش و کوشش است و به همین دلیل در سطح استان 19 هزار نفر از افراد تحت پوشش را که توانایی کار دارند، شناسایی کرده ایم و قرار است در بازه زمانی 2 ساله آنان را خودکفا کنیم.

** برنامه ریزی برای اشتغالزایی و خودکفایی مددجویان
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، ایجاد اشتغال برای مددجویان توانمند را از برنامه های دیگر این نهاد برشمرد و گفت: با توجه به بالا بودن رقم جمعیت پیر استان، تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تربیت کمک پرستار و مراقبت از سالمند امضا کرده ایم که بعد از آموزش جذب می شوند.
کلامی افزود: همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی، آموزش مهارت نسخه خوانی برای 35 نفر از مددجویان برگزار کردیم که همه این افراد در داروخانه های سطح استان مشغول هستند.
وی با بیان اینکه اکثر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند، از رویکرد جدید به اشتغال زنان خبر داد و گفت: تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد کرده ایم که سرویس های مدارس دخترانه را به زنان سرپرست خانوار بدهند.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: به همین منظور سرویس مدارس با استفاده از تسهیلات اعطایی این نهاد به زنان تحت پوشش توسط بهترین خودروها خدمات ارایه می دهد.
کلامی با بیان اینکه تنوع مشاغل در کمیته امداد کمتر بود و بخاطر شهری بودن اکثر مددجویان امکان قالی بافی در خانه های کوچک شهری برای زنان فراهم نبود از از تغییر نگاه به اشتغال در این نهاد خبر داد و گفت: امروزه تنوع بخشی به مشاغل شهری در کمیته امداد پررنگ تر است.
وی تولید برق خورشیدی توسط مددجویان و فروش آن به دولت را از جمله مشاغل جدید و مطالعاتی شده دانست و افزود: با پرداخت وام 30 میلیون تومانی فیبرهای نوری در پشت بام منازل مددجویان نصب می شود که دولت این برق را از مددجویان می خرد.
کلامی، ارزش برق تولیدی مددجویان را ماهانه 8 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با کسر اقساط وام پرداختی ماهانه 6 میلیون ریال برای مددجویان درآمد حاصل می شود.
مدیرکل کمیته امداد همچنین از اجرای برنامه هایی برای اشتغال در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: پرورش بز سیاه شیری در روستاهای حوزه دریاچه ارومیه در دستور کار است و به همین منظور مسوولان کمیته های امداد این روستاها جهت بازدید از مرکز پرورش بز شیری به استان کرمان اعزام شده اند.

** پرداخت کمک هزینه تحصیل تا مقطع دکتری
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی پرداخت کمک هزینه تحصیل به دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش را یکی دیگر از خدمات این نهاد برشمرد و گفت: این کمک ها علاوه بر میزان مستمری پرداختی به خانواده های این مددجویان است.
کلامی با بیان اینکه ماهانه یک میلیون ریال کمک هزینه به دانش آموزان تحت پوشش پرداخت می کنیم، خاطرنشان کرد: برای دانشجویان مقطع دکتری در هر ترم 35 میلیون ریال و برای داشجویان فنی مقطع لیسانس 8 میلیون ریال و دانشجویان علوم انسانی 7 میلیون ریال پرداخت می کنیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون خانواده تحت پوششی داریم که 2 فرزندش در مقطع دکتری و یک فرزند نیز در مقطع فوق لیسانس تحصیل می کنند که کمک هزینه پرداختی کمیته امداد به آنان در هر ترم 9 میلیون تومان است.

** پرداخت 12 میلیارد تومان هزینه درمانی
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی از پرداخت 12 میلیارد تومان هزینه درمانی مددجویان به مراکز درمانی در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: 60 درصد بودجه کمیته امداد دولتی است.
کلامی با بیان اینکه مردم تصور درستی از حجم فقر ندارند، خاطرنشان کرد: اگر کمک های دولتی نباشد با کمک های مردمی تنها می توان یک ماه هزینه مددجویان را پرداخت کرد.
وی ساخت مسکن مددجویی را از جمله برنامه های این نهاد دانست و افزود: امسال 900 واحد مسکن مددجویی با کمک سپاه و استانداری در استان احداث می شود و 20 میلیون تومان وام بلاعوض برای هر واحد توسط کمیته امداد پرداخت می شود.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، اعزام مددجویان به مشهد مقدس و عتبات عالیات را از جمله برنامه های فرهنگی و مذهبی این نهاد برشمرد و گفت: سالانه پنج هزار نفر به مشهد و سه هزار نفر نیز به عتبات عالیات اعزام می کنیم.
72 هزار خانوار شامل 115 هزار نفر در آذربایجان شرقی تحت پوشش کمیته امداد هستند؛ 62 درصد جمعیت تحت پوشش را افراد سالمند تشکیل می دهند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار کمیته امداد اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال مددجویان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ