هدف گذاری 37 هزار فرصت شغلی برای استان زنجان

هدف گذاری 37 هزار فرصت شغلی در سال جاری، ایجاد اشتغال باتکیه بر منابع بانکی و توجه به ظرفیت های مغفول حوزه اشتغال از جمله موضوع های مورد تاکید در جلسه کار گروه اشتغال روز شنبه استان زنجان بود.


به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استانداری زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه این کار گروه متولی ایجاد اشتغال نیست گفت: این کارگروه بستر سازی و به عبارتی برداشتن موانع ایجاد اشتغال را بر عهده دارد.
فرامرز نیک سرشت به مراکز کاریابی اشاره و بیان کرد: کاریابی ها متولی ایجاد اشتغال نیستند و این مراکز فقط کانال ارتباطی برای معرفی نیروهای کار مورد نیاز واحدها و کارخانه ها بوده و وظیفه ایجاد فرصت شغلی ندارند.
این مسئول ادامه داد: نباید به اعداد و ارقام کسب شده در حوزه اشتغال اکتفا کرد، بلکه باید مسائل و مشکلات را بهتر دید و از طرفی نسبت به تعهدات فرصت های شغلی این بخش نیز پایبند بود.
وی ابراز کرد: ازسوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان میزان اشتغال حوزه بازرگانی طی سال جاری 185 فرصت شغلی اعلام شده که امیدواریم این کار محقق شود چرا که سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد.
نیک سرشت افزود: مشارکت دستگاه های اجرایی در کارگروه اشتغال استان اثر بخشی بهتری دارد و ارائه راهکارهای موثر می تواند به پیشبرد برنامه های هدف گذاری شده کمک کند.
وی بیان کرد: تمام موانع در راستای حفظ اشتغال موجود و ایجاد فرصت های جدید در دستور کار این کارگروه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه فضای اشتغال متفاوت تری در استان باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: طی جلسات مختلف به بهره گیری از روش های جدید برای اشتغال استان تاکید شده است.
شهرام طهماسبی افزود: یکهزار و 300 فرصت شغلی برای توسعه بخش کشاورزی در سال جاری مد نظر قرار گرفته در حالی که اشتغال حوزه صنایع دستی و گردشگری به یکهزار فرصت نمی رسد و از طرفی ایجاد اشتغال در حوزه های فناوری اطلاعات و آی تی نیز مغفول واقع شده است.
وی بیان کرد: این استان به لحاظ ترانزیتی بودن شرایط خوبی دارد و برنامه های ارائه شده در این بخش از سوی دستگاه های متولی مربوطه چندان رضایتبخش نیست.
وی یادآوری کرد: برای توسعه اشتغال استان علاوه بر دستگاه های متولی، دستگاه های اجرایی دیگری نیز مانند دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه های مادر استان هم حضور یابند.
این مسئول به لزوم فعالیت کانون کارآفرینی استان تاکید کرد و گفت: این مهم به تولید ثروت منجر می شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه به برنامه های اشتغال استان درسال جاری اشاره کرد و گفت: برنامه های عملیاتی اشتغال شامل اجرای طرح تکاپو در برنامه کلان، اجرای قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و اعطای تسهیلات به برنامه های اشتغال فراگیر مورد توجه قرار گرفته است.
محمدرضا یوسفی افزود: در این قالب با همکاری دستگاه های اجرایی استان هفت هزار و 654 فرصت شغلی در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: ایجاد اشتغال در قالب طرح رونق با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز ایجاد 829 فرصت شغلی، با همکاری کمیته امداد 2هزار و 274 فرصت شغلی و بهزیستی نیز 215 فرصت شغلی در دستور کار قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: طی سال جاری برای اشتغال و توانمندسازی زندانیان و خانواده آنها نیز 100 فرصت شغلی از محل اعتبارت امور زندانها هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: طبق تفاهم انجام گرفته بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز 300 فرصت شغلی را در دستور کار قرار داده که همه موارد در سامانه کارآ ثبت نام شده است.
یوسفی افزود: در حوزه کاریابی ها نیز در سال جاری یکهزار و 250 نفر از متقاضیان برای بکارگیری در بنگاه های اقتصادی هدایت و شغل رسمی هدف گذاری شده و علاوه بر آن در بحث اجرای مشوق های بیمه ای کار فرمایی نیز سه هزار و 600 فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.
وی ابراز کرد: در توسعه اشتغال بخش صنعت نیز 2 هزار 292 فرصت شغلی، اصناف سه هزار و 291، بخش معدن 170 و در صنعت فرش 640 فرصت شغلی در دستور کار گروه قرار گرفته است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: اشتغال در حوزه ورزش نیز پروژه شتاب دهی کسب و کار فناورانه جوانان با 60 فرصت شغلی و تاسیس باشگاه های ورزشی به تعداد 150 فرصت و در مجموع 210 فرصت با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان پیش بینی شده است.
به گفته این مسئول، در حوزه صنایع دستی 742 و در بخش گردشگری 214 شغل ایجاد خواهد شد.
وی ابراز کرد: برای توسعه بخش کشاورزی و با همکاری جهاد کشاورزی در مجموع یک هزار و 358 فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.
این مسئول یکی از رویکرد های این اداره کل در سال جاری را توجه به توسعه اشتغال بخش مسکن ذکر کرد و گفت: بر این اساس در سال جاری در حوزه ساخت و ساخت استان 9 هزار و 635 فرصت شغلی و در حوزه سایر اقدامات مشابه نیز 400 فرصت و در مجموع 10 هزار و 35 فرصت شغلی توسط اداره کل راه و شهر سازی ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: یکی از اشکالات وارده به این بخش این است که عده ای ایجاد اشتغال را منوط به منابع بانکی می دانند در حالی که این منابع در فرآیند تخصیص مشکلات خاص خود را دارد.
ناضر فغفوری افزود: متکی کردن ایجاد اشتغال به منابع بانکی آسیب هایی دارد چرا که امکان تخصیص کامل آن وجود ندارد و باید نگاه ویژه ای برای حل این مسله داشت.
وی بیان کرد: ایجاد اشتغال از منابع غیر بانکی و روش های دیگر آن باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم موجب می شود، نقدینگی واحدهای تولیدی بطور غیر مستقیم تامین و هزینه های تولید آن کاهش یابد.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون 80 درصد صادرات استان توسط 10 واحد تولیدی انجام می دهند و در ارتباط با دریافت تسهیلات مورد نیاز مشکلاتی دارند.
وی ابراز کرد: هیچ واحد تولیدی بااشتغال دستوری با ضابطه و دستور العمل نمی تواند اشتغالزایی کند، چون اشتغال محصول یک فرآیند نیست.
فغفوری افزود: اغلب دستورالعمل های حوزه اشتغال بیشتر جنبه دستوری داشته و تجربه نشان می دهد که این برنامه ها عملیاتی نمی شود و در صورت عملیاتی نیز بخش کوچکی به هدف می رسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: برنامه پیش بینی شده اشتغال از طریق کاریابی ها در سال جاری یکهزار و 250 نفر اعلام شده و در حالی که این مراکز در این استان به وظایف خود عمل نمی کنند.
وی بیان کرد: با کارهای انجام گرفته در سال گذشته حتی یک واحد تولیدی به آمار واحدهای تعطیلی جدید در استان اضافه نشد و از 29 واحد تولیدی که به چرخه فعالیت برگشته بودند، فقط 2 واحد تسهیلات دریافت کرده بودند.
این مسئول خاطرنشان کرد: با حمایت های استانی به 27 واحد تولیدی استان 25 میلیارد ریال تسهیلات با یکهزار و 500 فرصت شغلی پرداخت شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام استانداری زنجان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ