آشنایی با شغل مهندس بهداشت محیط

آشنایی با شغل مهندس بهداشت محیط

بهداشت محیط نظارت بر همه عواملی است که اثر منفی بر پایداری سلامت انسان می‌گذارند. این شامل بیماری‌های زیادی می‌شود که از طریق آب، هوا، مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، بهره‌گیری اصول مهندسی و دانش زیست‌محیطی به منظور نظارت، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک محیط جهت حفظ و ارتقای سلامتی و رفاه و آسایش انسان ضرورت می‌یابد.

 

 

 

مهندسی بهداشت محیط چیست

مهندسی بهداشت محیط شناسایی، ارزیابی و اصلاح معضلات زیست محیطی است که تاثیر محسوس بر بهداشت عمومی دارند.  بسیاری از تهدیدات بر سلامتی انسان وابسته به محیط زیست اند و موثرترین روش برای کاهش این مخاطرات، جلوگیری از بروز یا حذف آن مشکلات زیست محیطی است. مهندس بهداشت محیط به شناسایی و رفع مشکلات مربوط به بهداشت مواد غذایی، بهداشت آب آشامیدنی، دفع زباله‌ها، بهداشت اماکن عمومی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و روستاها، مبارزه با حشرات و ناقلان بیماری، بهداشت هوا و محیط زیست .می‌پردازد.

مهندس بهداشت محیط باید فردی مسئولیت‌پذیر و دلسوز و به مباحث بهداشت محیطی و بهبود کیفیت بهداشتی زندگی انسان‌ها علاقه‌مند باشد. داشتن دقت زیاد و دانش کافی در این شغل بسیار مهم است زیرا نتایج کار مهندس بهداشت محیط تاثیر مستقیم و زیادی روی زندگی مردم دارد. 

وظایف مهندس بهداشت محیط

مهندس بهداشت محیط با توجه به محیطی که در آن کار می کند، وظایف خاصی دارد. ماموریت‌های خارج از محیط کار به صورت ساعتی یا چند روزه (معمولا برای بازرسی‌ها و انجام بررسی‌های بیشتر) در شغل مهندسی بهداشت محیط رایج است. به طور کلی وظایف او عبارتند از:

  • بررسی و نظارت بر انواع فاضلاب، زباله‌ها، آلوده کننده‌های هوا و آلاینده‌های محیطی همراه با برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها
  • انجام آزمایش‌های مربوط به آلودگی هوا، آب و فاضلاب، بهداشت پرتوها و سایر آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه‌های اختصاصی بهداشت محیط
  • بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی از مراکز و اماکن عمومی مانند مدارس و مراکز آموزشی، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و پارک‌ها
  • همکاری در شناسایی و مهار طغیان بیماری‌های همه گیر (اپیدمی)
  • بررسی و نظارت بر آب آشامیدنی
  • نظارت کمی و کیفی بر آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب
  • همکاری در طراحی سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی
  • تهیه برنامه‌های مربوط به نحوه صدور پروانه کالاهای وارد شده به کشور، پروانه تاسیس و بهره‌برداری و ساخت داروها و نظارت بر آن‌ها
  • کسب اطلاعات لازم در خصوص انواع مواد دارویی و غذایی غیر مجاز اعلام شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی
  • نظارت بر روند ساخت مواد از نظر فرمول ترکیب و بهداشتی بودن محصول و حذف مواد اولیه غیر مجاز
  • هماهنگی و اقدام  برای تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان‌ها، شرکت فعال در جلسه‌ها و پیگیری مصوبات
  • بررسی و نظارت بهداشتی بر مراحل جمع‌آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت و دفع زباله‌های بیمارستانی
  • کنترل بهداشتی رختشوی‌خانه و استریلیزاسیون مرکزی و نظارت بر نحوه شست‌وشو، گندزدایی و جداسازی البسه و نحوه استریل کردن صحیح وسایل پزشکی
  • کنترل حشرات موذی و جوندگان با کمک حفظ بهداشت محیطی، دفع بهداشتی زباله‌ها و در صورت لزوم استفاده از روش‌های مناسب شیمیایی و سم‌پاشی برای از بین بردن آن‌ها
  • نظارت و اقدام در زمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یون‌ساز (مانند مراکز پرتو پزشکی)
  • برنامه‌ریزی برای بازیافت آب حاصل از تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی

دانش و مهارت مورد نیاز مهندسی بهداشت محیط

  • علاقه به شناخت و رفع مسائل و مشکلات محیطی با هدف بهبود زندگی انسان‌ها
  • آشنایی کامل با قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به بهداشت محیط
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • توان حل مساله
  • مهارت ارتباطی مناسب
  • مسئولیت‌پذیری

تحصیلات، بازار کار  و آینده شغلی مهندس بهداشت محیط

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط در سطح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این شغل مشغول به کار می‌شوند. افراد دارای مدارک تحصیلی بالاتر، معمولا در حوزه‌های تخصصی نظیر تحقیقات مربوط به آلودگی هوا و آلودگی آب  فعالیت می‌کنند. علاقه‌مندان به این شغل در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان آب و فاضلاب، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و برخی از کارخانه‌ها استخدام می‌شوند.

به منظور ارتقای سطح عملکرد بهداشتی مراکز و اماکن عمومی موضوع ماده ۱۳ قانون اصلاح مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، قرار است تا وظیفه کنترل وضعیت بهداشتی این مراکز به شرکت‌ها و موسسات خصوصی واگذار شود. در هر کدام از این شرکت‌ها یک نفر کارشناس بهداشت محیط به عنوان مسئول فنی شرکت حضور خواهد داشت و سایر کارکنان (با حداقل مدرک کاردانی یا بالاتر در رشته مهندسی بهداشت محیط یا مدرک کارشناسی یا بالاتر در در رشته ایمنی و بهداشت مواد غذایی) شاغل در این زمینه، زیر نظر مسئول فنی فعالیت می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط (با حداقل مدرک کارشناسی) می توانند با کسب ۷۰ درصد نمره آزمون مورد تایید وزارت بهداشت برای تاسیس این شرکت‌ها اقدام کنند یا در این نوع شرکت ها استخدام شوند.

 علاقه‌مندان به حوزه آموزش و تحقیقات نیز می‌توانند با داشتن مدارک عالی تحصیلی در حوزه بهداشت محیط، وارد سیستم آموزش عالی کشور شوند و به تدریس و پژوهش مشغول شوند.

با توجه به شعار پیش‌گیری بهتر از درمان است، توجه به بهداشت محیط در کشور علاوه بر رفع انواع مشکلات محیط زیستی و بیماری‌های ناشی از آن‌ها، موجب صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌های درمانی و بهداشتی می‌شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل اهمیت زیادی که به مسائل زیست محیطی و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصان این حوزه می‌دهند شغل مهندس بهداشت محیط از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است.

شخصیت‌های مناسب شغل مهندس بهداشت محیط

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۶۵ نظر برای آشنایی با شغل مهندس بهداشت محیط

  • ر
    رعنا
    ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۰۸
    رشته میکروبیولوژی میتونه علوم بهداشتی در تغذیه را ارشد دهد؟
    • ا
      امیر
      ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰۹:۰۱
      بنده کارشناسی بهداشت محیط علوم پزشکی تهران و دارم و چند سالیه تو شهرداری از طریق آزمون استخدامی جذب شدم باید به دوستان هم رشته ایی بگم که مطمئنا رشته های بهتر از گروه بهداشت وجود دارند که چنانچه رتبه های بهتری در کنکور کسب کنید سراغ اونا می رین و کسی نمیاد با رتبه خوب گروه بهداشتو انتخاب کنه معمولا دانشجوهای این جور رشته ها از سر ناچاری واردش میشن و باید عرض کنم با اینکه تو خیلی از رشته ها الان بازار کار اشباع شده ، بازم با مقایسه رشته بهداشت محیط و حرفه ای با سایر رشته های همتزار( از نظر رتبه لازم برای ورود) ، شرایط رشته های بهداشت به مراتب بهتره ، تمام همکلاسیای من دیر یا زود کار پیدا کردن. در کل نباید انتظار خیلی بالایی داشته باشین ولی نمیشه گفت عمرتونو هدر دادین.
      • ا
        امیر
        ۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴
        داداش میشه حداقل حقوقی رو که میگیرد اعلام کنید ،
        تا اگه بدونیم زیادم پولساز نباشه نریم
      • ا
        اسکندری
        ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۵
        سلام دوستان
        من تازه از رشته مهندسی بهداشت محیط فارغ‌التحصیل شدم
        میخواستم بپرسم کسی میدونه کرمان، کجا نیروی طرح نیاز داره
        لطفا راهنمایی کنید
        و آگه کسی جایی آشنایی داره کمک کنه
        ممنون میشم 🤓
        • س
          ساسان
          ۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۴
          نیایید تو این رشته
          سرتون کلاه می‌ره واقعا رشته بیخودیه برای ایران
          درآمد ندارن .. استخدامی ندارن
          برای بازار گرمی برای ورود به این رشته کنکور گذاشتن... تغذیه خوبه ..رشته پرستاری خوبه
          نیایید تو این رشته بهداشت محیط سرتون کلاه می‌ره
          • ه
            هدیه
            ۱۹ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
            من رشته ی علوم تغذیه دوست دارم ولی میگن که این رشته هم اشباع شده و اینجور چیزا
            • ا
              امیر
              ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۲۵
              مرسی مرد
              • م
                محمد
                ۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵
                واقعا درست فرمایش کردی ..... ارشد بهداشت محیط علوم پزشکی جندی شاپور با کلی مقالات و معدل 18.51 و نمره الف کلاس و استعداد درخشان بیکار هستم ... رشته اشغال هستش نه محیط زیست هستش نه مهندسی هستش یک رشته من درآوردی...تو دنیا اصلا بهداشت محیط نداریم ... اساتید این رشته خودشون رو قبول ندارن ...
                • ع
                  عطیه
                  ۱ مهر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۰
                  تو ایران برای کلا بهداشت محیط و محیط زیست کار خیلی زیادی نیست ولی رشته من دراوردی نیست یکم تحقیق کنید لطفا
              • م
                مریم
                ۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
                سلام ولی من چند نفر رودیدم که بهداشت محیط خوندن و الان هم سرکارهستن و خانم هم هستن
                • م
                  مهدی
                  ۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۹
                  بهداشت محیط بازار کار نداره شهرداری وزارت نیرو و علوم پزشکی هر سال چند نفر معدود در استان ما 3تا 5 نفر از طریق آزمون استخدام قراردادی میشن که این چند نفر از بین 500 نفر چند نفر نمرات بالا انتخاب میشن.عمرتونو تلف نکنید من تلف کردم معدل 15 دانشگاه سراسری و بیکار.برای رشته ای وقت بزارید که بازار کار داره.
                  • س
                    ساسان
                    ۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۱۱
                    دلم شکست... واقعا ...آخه این رشته جزو کنکور دادنی هاست
                    • م
                      محمد
                      ۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵
                      الان 35 هزار هم قبول شدن
                  • ا
                    امیر حسین
                    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
                    سلام خواستم بدونم میشه از طریق کنکور ریاضی فیزیک هم این رشته رو انتخاب کردیا فقط مربوط به زیر مجموعه علوم تجربیه ؟ و اگه میشه من چه دروسی رو باید بالا بزنم تا در انتخاب رشته موفق باشم ؟ ممنون
                    • غ
                      غزل
                      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۳۳
                      سلام دوست عزیز
                      من خودم دانشجو مهندسی بهداشت محیط هستم با توجه به تحقیقاتی که من انجام دادم و صحبت هایی که با اساتیدم انجام دادم بازار کار بهداشت محیط بسیار گسترده هستش وشما میتونید در جاهایی مثل سازمان محیط زیست ،شهرداری، وزارت نیرو ، شرکت آب و فاضلاب و.... مشغول به کار شوید متاسفانه اطلاعات چندانی در مورد رشته علوم تغذیه ندارم که بخوام این دو رشته رو باهم مقایسه کنم شما میتونید با توجه به علاقه و مشورت با مشاور به نتیجه دلخواه تون دست پیدا کنین
                      موفق باشید
                      • z
                        zahra
                        ۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
                        بین دو رشته بهداشت محیط و علوم تغذیه کدوم بهتره ؟ من کارشناسیم زیست شناسی هست برای ارشد میخواستم لطفا اگه راهنمایی کنین درمورد بازار کار هر کدوم و اینکه کدوم مناسبتره ممنون میشم
                        • ش
                          شقایق
                          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۰۸
                          قطعا تغذیه اگ بتونی قبول شی بهداشت محیط و حرفه ای و حتی عمومی بازار کار ندارن
                          • غ
                            غزل
                            ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۳۳
                            سلام دوست عزیز
                            من خودم دانشجو مهندسی بهداشت محیط هستم با توجه به تحقیقاتی که من انجام دادم و صحبت هایی که با اساتیدم انجام دادم بازار کار بهداشت محیط بسیار گسترده هستش وشما میتونید در جاهایی مثل سازمان محیط زیست ،شهرداری، وزارت نیرو ، شرکت آب و فاضلاب و.... مشغول به کار شوید متاسفانه اطلاعات چندانی در مورد رشته علوم تغذیه ندارم که بخوام این دو رشته رو باهم مقایسه کنم شما میتونید با توجه به علاقه و مشورت با مشاور به نتیجه دلخواه تون دست پیدا کنین
                            موفق باشید
                            • م
                              مژگان
                              ۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۸
                              سلام.در پاسخ به تحقیقات جنابعالی
                              کاملا در اشتباه هستید،هیچگونه استخدامی در این رشته وجود نداره در موارد معدود جنسیت مرد رو خواهان هستند.اگر آینده تان را دوست دارید جان و ذهنتان را بردارید بروید .
                              • م
                                مریم
                                ۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
                                سلام ولی من چند نفر رودیدم که بهداشت محیط خوندن و الان هم سرکارهستن.
                                • م
                                  مژگان
                                  ۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۱۷
                                  بهتر بود ازشون درمورد آینده این رشته میپرسیدید.صرف دیدن ملاک نمیشه.
                                  شما اگر آگهی استخدام دو دوره وزارت بهداشت رو یه نگا بندازید نگرشتون تغییرخواهدکرد.باتشکر
                                  • ی
                                    یاسمن
                                    ۱۶ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۳۴
                                    من خودم فارغ التحصیل رشته بهداشت محیط هستم و از سال 91 که درسم تمام شده تا الان شاید جمعا سه چهار ماه بیشتر بیکار نبودم که اوتم چون داشتم برای ارشد می خوندم سرکار نرفتم .احتمالا شما خودتون اهل کار نیستید وگرنه رشته بهداشت محیط بازار کار نسبتا خوبی داره
                                    • ا
                                      امیر
                                      ۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
                                      من تازه برای کارشناسی این رشته قبول شدم ،بنظرتون برم یا نه
                                      بازار کار و حقوقش چقدر است؟
                                      هر کسی اطلاع داره لطفا بگه
                                  • م
                                    مهدی
                                    ۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۵۳
                                    علوم تغذیه رتبه بالا میخواد اصلا قابل مقایسه نیستند.
                                    • ح
                                      حامد
                                      ۲۶ دی ۱۳۹۹، ۰۰:۰۹
                                      صد در صد تغذیه
                                      • .
                                        ....
                                        ۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۱۵
                                        من سراسری بهداشت محیط میخونم ولی آزاد تغذیه آوردم و نرفتم چون گفتن بازار کارش خوب نیست و واقعا هم همین طوره

                                    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                    ثبت پاسخ