امور اداری چیست

آشنایی شغل مدیر امور اداری

مدیر امور اداری برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی خدمات اداری و پشتیبانی سازمان را بر عهده دارد. در یک سازمان کوچک او ممکن است مسئول همه وظایف بخش امور اداری باشد اما در سازمان‌های بزرگ، مدیر امور اداری مسئول مدیریت و نظارت بر کارکنان بخش امور اداری است.

 

 

کار مدیر امور اداری چیست

مدیر امور اداری که با عنوان مدیر داخلی نیز شناخته می‌شود مجموعه وسیعی از خدمات را برنامه‌ریزی، هماهنگی و هدایت می‌کند تا سازمان بتواند به صورت موثری کار کند. او وظایف گسترده و وسیعی را بر عهده دارد. مدیر امور اداری بر رعایت شدن استانداردها و قوانین در قراردادهای سازمان نظارت دارد. الگوهای مصرف انرژی و نحوه استفاده از فناوری و تجهیزات اداری را بررسی می‌کند  کار این مدیر در میزان بهره وری و رضایت کارکنان موثر است.

مدیر امور اداری در بسیاری سازمان‌ها و شرکت‌ها مسئولیت اجرای مناقصه‌ها و مزایده‌ها را بر عهده دارد و بر امور انبارداری، نحوه نگهداری و ایمنی کالاها، تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیاز، امور مربوط به خدمات عمومی مانند برگزاری جلسات و همایش‌ها نظارت دارد. او در ساعات اداری مشغول به کار است و عمده وقت کاری خود را در داخل سازمان یا شرکت می‌گذراند.

وظایف مدیر امور اداری

  • مدیریت و نظارت بر کارکنان بخش اداری
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر بودجه‌های قراردادها، موجودی‌ها و تجهیزات
  • خرید، ذخیره‌سازی و توزیع لوازم و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف
  • نظارت بر نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات
  • اطمینان از رعایت شدن استانداردهای ایمنی و سلامت در محیط کار
  • انجام امور کارکنان مانند امور استخدامی، امور داخل سازمانی (ترفیع، جابجایی، پاداش، تنبیه، مرخصی و...)، ارزیابی عملکرد، امور بیمه و وام

دانش و مهارت مورد نیاز شغل مدیر امور اداری

  • مهارت‌های ارتباطی برای ارتباط داشتن و همکاری مناسب با بخش‌های مختلف، مدیران ارشد و افراد خارج از سازمان
  • دقت بالا و توجه به جزئیات زیرا  مدیر امور اداری که بر چندین بخش مهم نظارت دارد برای جلوگیری از هر گونه اشتباه و خطا به خصوص اشتباهات مالی  باید دقت زیادی داشته باشد و به همه جزئیات توجه کند.
  • مهارت‌های رهبری و مدیریتی زیرا دامنه وظایف او وسیع است و باید به خوبی بتواند بر همه آن‌ها نظارت داشته باشد و آن‌ها را با هم هماهنگ کند. از طرفی باید مدیریت  امور بخش اداری و کارکنان آن را نیز بر عهده داشته باشد.

تحصیلات، بازار کار و فرصت‌های شغلی مدیر امور اداری

برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها برای استخدام مدیر امور اداری به تجربه کاری مرتبط نسبت به مدرک تحصیلی اهمیت بیشتری می‌دهند هر چند که افرادی که مدرک دانشگاهی مرتبط دارند از بخت بیشتری برای موفقیت در آن شغل برخوردارند از این‌رو برخی دیگر از شرکت‌ها در استخدام مدیر امور اداری از فارغ التحصیلان رشته ‌های امور اداری  و  مدیریت به ویژه گرایش‌های دولتی و بازرگانی   دعوت به همکاری می‌کنند.

مدیر امور اداری  در سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی یا خصوصی عمدتا بزرگ مورد نیاز است. در خصوص میزان استخدام مدیر امور اداری در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به نیازی که به این موقغیت شغلی وجود دارد می‌توان بازار کار خوبی برای آن پیش‌بینی کرد.

 

شخصیت‌های مناسب شغل مدیر امور اداری

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۶ نظر برای امور اداری چیست

  • م
    م
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
    یعنی برای کارمند امور اداری تحصیلات مهم نیست هرکی میتونه بره ?
    • م
      م
      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
      سلام ببخشید کسی که تو سازمان دولتی یا خصوصی بعنوان کارمند امور اداری باشه حقوقش چجوری هستش ایا مثل بقیه کارکنان جزو حقوق بگیرا میشه یا اینکه کارفرما یه مبلغی بهش میده لطفا بیشتر توضیح دهید .
      • ا
        امور اداری
        ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۶
        سلام ،من رشته ی دانشگاهی ام مدیریت امور اداری هست
        چه استخدامی به رشته من میخوره لطفا راهنمایی کنید
        باید با مدرک کاردانی برم یا صبر کنم تاکارشناسی؟؟
        • ا
          امور اداری
          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
          میتونم به عنوان کارمند امور اداری کار کنم؟
          مبخوام مدیر بشم
          • س
            سروش
            ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶
            باسلام نوع پرسش به شخص دارای تحصیلات شبیه نیست
          • ق
            قنبری
            ۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۱
            حقوق مدیر اداری بر چه اساسی و مبلغ حقوق با حقوق مدیر عامل چقدر اختلاف دارد با مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی

            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

            ثبت پاسخ