سوالات مصاحبه استخدامی راه آهن و مشاغل ریلی سری سوم

سوالات مصاحبه استخدامی و تجربیات آزمون استخدامی راه آهن و مشاغل ریلی سری سوم

 

 

محسن : از مشهدم امروز آزمون دادم
خوب بود
اگه از مدارک کپی ندارید هم نگران نباشید همین چند تا ساختمون پایین ترش کپی داره امروز ۸ صبح باز بود
صبحونه بخورین و خوب بخوابید مثل من نباشید که چشمام کاسه خون بود
تست مسیریابی خیلی خوب
حافظه لغت خیلی خوب
حافظه تصویری متوسط
تست ۲۰ دقیقه ای ۱و۲ شنیداری و دیداری هم ۳ غلط داشتم
روانپزشک هم یه بیوگرافی ساده گرفت در مجموع خوب بود
موفق باشید چیز خاصی نیست

 

متین : سلام به همه شرکت کنندگان.
آخرین گزارش از مصاحبه:
دوستان من جمعه ۲۴ام رفتم آتیه. ( گروه آتیه هم فکر نکنین حالا مثلا کجاست؟ ۱مرکز مشاوره ست که چون مسئولین راه آهن نخواستن خودشون رو درگیر کنن، واگذار کردن به این شرکت خصوصی)
۱.یه تست شخصیت ساده بود که از آزمونا هر موسسه مشاوره ای هم برگزار میکنه هزینش هم ۳۰تومن بیشتر نیست. ولی اینجا چون پوله زوره باید بدین.
۲.مصاحبه هم ۱روانشناس یه سری سوالا درباره خودتون و بیوگرافی و آخرش هم میپرسه اگه اینجا قبول نشی چکار میکنی؟ حدود نیم ساعت که هزینه این هم ۲۰ تومن بیشتر نیست.
۳.لازم به ذکر خودم که از صبح تا ۵عصر اونجا بودم افراد دیگه ای هم خودشون میومدن برای تست شخصیت که ازشون ۸۰تومن میگرفتن!
حالا اضافه پول که از ما میگیرن خدا میدونه کجا میره؟؟!!
۴. هزینه مراحل طب کار و مصاحبه عقیدتی سیاسی هم بالغ بر ۴۰۰ تومن میشه. ( اینو از خودم نمیگم، اونجا نماینده راه آهن بود ازش پرسیدم)
۵.طبق گفته نماینده راه آهن هزینه ها آموزس و …..هم به عهده متقاضی هست که نزدیک ۳ میلیون میشه!
موفق باشد

 

علی : من امروز امتحان دادم، دقیقا مثه توضیحات نفرات قبلی بود.
تو مرحله اول مدارک رو تحویل دادیم
بعدش اول تست آیزینک رو دادیم (سوالات روانشناسی که جوابش بله خیر نظری ندارم بود)
مرحله بعد تست حافظه بود،۱۵تا کلمه مثه بارون،رودخونه،ابریشم،مگس،قایق،مدرسه،سر،ملوان به فاصله ۳ثانیه میاد باید حفظ کرد و بعدش تعدای کلمه میاد و باید این کلمات رو با space مشخص کنیم. بعد این تست، یه تست مشابه اینبار با شکل های هندسی میاد که به مراتب سخت تر از کلمه ها هست، بعد این دو تست هم ۱۰مین استراحت هست و دوباره همین تست رو باید انجام داد.
تو مرحله سوم هم بعد از این تست ها باید بریم برای مصاحبه روانشناسی، (که سوالایی رو در مورد بیوگرافی میپرسه،همچنین یه متن داد که بخونی ز روش و توضیح بدی چی بود و از این قبیل سوالات)…
در کل اصلا جای استرس و نگرانی نیست این آزمون عملکرد

 

نقی : بچه ها من دیروز صب روان سنجی داشتم و به همراه خانومم رفته بودم محیطش خوب بود اصلا استرس نداشته باشین مراحلشم همون چیزی بود که دوستان گفتن از منم ی خانوم دکتر مصاحبه کرد از زندگی شخصی سوال میکنه.راستی اونایی که همش در مورد سن میپرسین باید بهتون بگم دیروز قبل شروع ازمون گفتن اونایی که سنشون بیشتره هزینه نکنن چون ما پروندشونو میزاریم کنار حالا اون دوستی که گفته طرف ۳۰سالشه و امتحان داده نمیدونم بر چ اساسی این حرفو زده.من با اینکه شب قبلش اصلا نخابیدم ولی خدا رو شکر سخت نبود ازمون.از نتیجه ازمونم پرسیدم که گفت اسفند ماه میگیم.باز نمیدونم روند چطوریه.ولی خدا کنه طب کار تو شهر خودمون باشه چون واقعا هزینه رفت و امد زیاده.و خستگی بهمراه داره.از شرکتم به من مرخصی نمیدن دیروزم به زور مرخصی گرفتم .به امید خدا موفق باشید

 

traffic : سلام من دیروز رفتم برای مصاحبه ترافیک.بخش اول تست کامپیوتری حافظه کوتاه مدت هست که ۱۵ کلمه رو به شما نشون میده بعدش ۳۰ کلمه رو نمایش میده و میگه ۱۵ تایی رو که دیدی با دکمه space مشخص کن.بعد ۱۵ تا شکل میده و در ادامه ۳۰ شکل نمایش میده که ۱۵ تاش رو قبلن دیدید.اونارو هم باید با space مشخص کنین.بعدش ۱۰ مین استراحت و سپس تست حافظه بلند مدت که همون کلماتو شکلا رو که تو مرحله اول دیدی باید از بقیه شکلا و کلمات تشخیص بدید.مرحله بعد ۲۰۰ پرسش هست که با بله خیر و نظری ندارم باید جواب بدین.مرحله آخر هم مصاحیه روانسنجی که یه روانشناس با شما مصاحبه می کنه .برا بچه های ترافیک اینجور بود برای بقیه مشاغل هم فک می کنم همین بود.ضمنا اصلا استرس نداشته باشید چون فقط میخوان ببینن که اونایی که از نظر عقلی و حافظه نرمال نیستن شناسایی بشن همین.

 

مسعود اندیمشک : مراحل گزینش :
الف) آزمایش پزشکی عمومی (برای همه رشته­ها):
این آزمایش پزشکی اولین مرحله گزینش بعد از قبولی در آزمون علمی است و برای تمامی رشته­ها می­باشد. این مرحله توسط چند پزشک باید تایید شود. در این مرحله هر یک از
پزشک­ها می­توانند به­طور کلی داوطلب را مردود کنند.
موارد مورد معاینه که باید مُهر آنهــــا در برگه داوطلب باشد عبارتند از:
چشم پزشک:
۱- تشخیص کور رنگی با استفاده از یک تصویر با رنگ­های مختلف که باید عدد وسط آن را تشخیص داد.
۲- دید چشم (علایم چپ، راست، بالا، پایین(قلب و عروق گوش حلق و بینی.
اعصاب و روان: باید بالا تنه لخت باشد دو دست را صاف و رو به جلو نگه داشته و چشم را بست حالا دکتر چند سوال معمولی می پرسد مثل : اسفند را برعکس بگو ، اگر در این حالت دستان شـمـــا بلرزد براحتی شما را رد می­کنند و نمی­توانید مراحل را ادامه دهید.
مغز و اعصا: نگاه کردن به انگشت دکتر در حالی­که در جلوی صورت شما قرار می­گیرد و به جهات مختلف حرکت داده می­شود. ایستادن روی یک پا برای چند لحظه، نگه داشتن
دست­ها رو به جلو و راه رفتن در یک خط برای چند قدم به طوریکه پاها جلوی هم قرار بگیرد.
ارولوژی: این مرحله همزمان با پوست و ارتوپدی در یک ســـالن انجام می­شود . با وارد شدن در سالن باید تمام لباس­های خود را در بیاورید و در یک صف در کنار دیوار بایستید تا پزشکان شمــا را معاینه کنند .
ارتوپد: اشخاصی که خیلی لاغر یا چاق هستد، پاهای پرانتزی داشته و یا هر گونه مشکل در بدن دارند (جای چاقو ، خالکوبی ، جای عمل جراحی و . . .) به­راحتی مردود می­شوند.
پوست
دهان و دندان: در این مرحله اگر چند دندان خراب داشته باشید اشکالی ندارد ولی برای خلبانی وضعیت فرق می­کند که به موقع توضیح داده خواهد شد.
آزمایش خون و ادرار: این مرحله، آخرین مرحله آزمایش پزشکی است و کسانی به این مرحله می­رسند که ۱۰ مرحله فوق را با موفقیت کامل پست سر گذاشته باشند
ب) تست ورزش برای همه رشته­ها:
تست ورزش، اولین مرحله بعد از قبولی در مراحل پزشکی است که شامل دوی ۸۰۰ متر در کمتر از سه دقیقه و ۱۰ مرتبه بارفیکس است . البته موارد ذکر شده نمره کامل است و اگر کسی نتواند این مراحل را به خوبی بگذارند مثلاً اگر دوی آن بیش از سه دقیقه شد و نتوانست ۱۰ بار بارفیکس انجام دهد، به او نمره کامل داده نمی­شود. در ضمن این مرحله مردودی ندارد. تنها جایی که داوطلب به طور کامل مردود می­شود، “تست پزشکی” است ولی برای شرکت در تست­های تخصصی خلبانی شکاری و بالگرد باید در مراحلی که نمره دارد مثل ورزش نمره بالا کسب کرد.

 

مسعود اندیمشک : توصیه ها و راهکارهای قبل از مصاحبه استخدامی
قواعدو راهکارهای زیر به جویندگان کار کمک خواهد کرد تا استعدادهای پنهان خود را در فرصتهای استخدامی نشان داده و احتمال موفقیت خود را به حداکثر برسانند:
۱-در مورد تجارب و مهارتهایتان به وضوح و با علاقه صحبت کنید. زبان حرفه ای داشته باشید، اما از اینکه شخصیت تان بطور کامل برملا و روشن شود، هراسان نباشید. به نشانه بی میلی وقفه های کوتاه و مکث نکنید. شما برای هر پاسخ نیاز به چند ثانیه زمان دارید.
۲-مثبت اندیش باشید. افراد استخدام کننده (کارفرما) تمایل به شنیدن عذر و بهانه ها یا احساسات بد در مورد یک تجربه منفی را ندارند. اگر آنها در مورد رتبه یا نمره پایین، تغییر ناگهانی شغل یا نقص سابقه تان جویا شدند، حالت دفاعی به خود نگیرید. در عوض توجه تان را به حقایق و واقعیات (خلاصه وار) و آنچه شما از تجربه تان یاد گرفتید، متمرکز کنید.
۳-آمادگی ارائه مهارتها و تجاربتان را داشته باشید تا وقتی آنها شرح حالی از شغلتان را خواستند، ارائه دهید. موقعیت تان را در ذهن کارفرما بعنوان فردی با یکسری مهارتها و صفات ویژه، تثبیت کنید. کارفرمایان مسایلی دارند که نیاز به حل آنها توسط کارمندان با مهارتهای ویژه دارند. در توصیف مناسب صفاتتان موثر عمل کنید.
۴-قبل از مصاحبه اطلاعاتی در مورد شرکت یا کار آینده تان بدست آورید. اطلاعاتی مهم شامل فعالیتهایی که توسط کارفرما اجرا شده است، ثبات مالی کارفرما چگونه است و چه نوع شغلهایی در ارتباط با کارفرما است. تحقیق کنید چگونه می توانید به کارفرما در جریان جستجوی شغلی در مورد آن سازمان و توانایی و پتانسیل شما در آن سازمان کمک کنید. بدانید چگونه می توانید به شرکت کمک کنید و سوالهایی را آماده کنید که از مصاحبه گر در مورد شرکت سوال کنید.
۵-برای مصاحبه زود حاضر شوید. برنامه ریزی کنید که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از زمان مقرر، به محل مصاحبه برسید. رسیدن خیلی زود، کارفرما را دست و پاچه می کند و شرایط نامطلوب و ناشیانه ای ایجاد می کند. به همان نسبت دیر رسیدن در ابتدا یک تصور بدی به جای می گذارد. شخصاً در مورد زمان و ترتیب مصاحبه سوال کنید.
۶-یک کلاسر (کیف کاغذ) یا دفترچه یادداشت یا لااقل یک دسته کاغذ مرتب شده و تا خورده که نام کارفرما روی آن نوشته شده باشد، همراه داشته باشید.
۷-خلاصه اطلاعات و لیستی از سوالاتی که برای پرسش نیاز دارید همراه آورید. لیستی از سوالاتتان را ارائه دهید که مطمئن شوند شما اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را جمع آوری کرده اید. نبایستی به خاطر بردن یادداشتها در طی مصاحبه پریشان شوید.
۸-در بسیاری از مصاحبه های شغلی، نهار یا شام در نظر گرفته شده در روز مصاحبه، به تنهایی مهمان نوازی کارفرما را نشان نمی دهد اما همچنین یک بخش قابل توجه فرایند مصاحبه است. آداب معاشرت را رعایت کنید و در گفتگو و محاوره در طی صرف غذا سهمی داشته باشید. خیلی اوقات چگونگی مهارتهای اجتماعی جزء تصمیم گیری آنهاست.
۹-بعد از مصاحبه، نام و لقب (عنوان) همه مصاحبه کنندگان، اثر انگشت یا مهرتان، سوالهای باقیمانده و اطلاعاتی که کسب کردید را بنویسید. اگر شما مرتباً در حال مصاحبه هستید، این فرایند به شما کمک می کند تا مدام به کارفرمایان توجه کنید و بوضوح تفاصیل را تعریف و بیان کنید.
۱۰-در آخر، مصاحبه را با گفتن لطف سرکار زیاد یا مرحمت سرکار زیاد یا سپاسگزارم پایان ببرید. کارفرمایان به حرکات و اشارات شما در موقع حرف زدن توجه می کنند که گواهی برای توجه تان به جزئیات و علاقه تان به این شغل است.
در این گونه مصاحبه ها اصلاً هدف این نیست که ببینن شخص آیا با نکات ریز دینی هم آشنا هست یا نه.
بلکه هدف چیزهای دیگه ای هست که ممکنه کسی متوجه نباشه.
۱- سنجش صداقت فرد.
۲- سنجش شخصیت دینی فرد. ببینین شخصیت دینی به این معنی هست که آیا فرد برای امتحان گزینش رفته یکسری مسائل رو یادداشت کرده و یاد گرفته ، یا واقعاً اهلش هست یا نیست.
مثلاً اگر در نماز جمعه شرکت نمی کنید بهتر هست که چیزی رو که فقط میدونید بگید، همین و با صداقت جواب بدید، نه اینکه حتی برید اسم و سن فرزندان امام جمعه ها رو هم روی کاغذ بنویسید و حفظ کنید.
۳- در زمینه مسائل سیاسی فقط می خوان بدونن که شما اهل سیاست هستید و نظراتتون چیه. نباید یکسری شعار های کلیشه ای رو حفظ کنید و بگید. اون ها میخوان بدونن که شما به مسائل روز چقدر توجه دارید.

 

احسان : سلام عزیزن این مطلب فکر کنم مفید باشه
آشنایی با قطار و تاریخچه آن

ساختار قطار چیست؟ قطار از سه بخش ساخته می شود: ۱ – لکوموتیو ۲ – راه آهن ۳ – واگن لکوموتیو چیست؟ لکوموتیو بخش جا به جا کننده / حرکت دهنده قطار می باشد که واگن ها را به دنبال خود کشیده و جا به جا می کند. گونه های لکوموتیو چیست؟ با توجه به گونه موتور، لکوموتیوها دارای گونه های زیر می باشند: ۱ – لکوموتیو موتور بخار آبی ۲ – لکوموتیو موتور دیزلی ۳ – لکوموتیو موتور برقی لکوموتیو موتور بخار آبی چگونه است؟ لکوموتیو موتور بخار آبی با نیروی بخار آب حرکت کرده و جا به جا می شود. آب به وسیله سوخت به جوش می آید و به حالت بخار آب دگرگون می شود و نیروی آن چرخ های لکوموتیو را به حرکت درمی آورد. راه آهن چیست؟ قطارها بر روی مسیری که با آهن ساخته می شود، حرکت کرده و جا به جا می شوند. از این رو، این مسیر را راه آهن نامیده اند. مسیر راه آهن چگونه است؟ مسیر راه آهن بر روی زمین است. بنابراین، گاهی لازم است راه های دیگر مانند جاده ها و خیابان ها را قطع کند. از این رو، برای جلوگیری از هر گونه تصادف و حادثه ای، هنگام گذشتن قطار، این گونه راه ها با راه بند ها بستهمی شوند. گاهی هم لازم است برای کم کردن زمان جا به جایی، مسیر راه آهن را کوتاه کرد. از این رو،یا راه آهن روی پل هایی که بر رودخانه ها یادرّه ها ساخته شده اند، قرار می گیرد.و یا در داخل تونل هایی که در کوه ها ساخته شده اند، قرار می گیرد. گونه های راه آهن چیست؟ راه آهن به گونه ساخته می شود: ۱ – دو خطی ۲ – یک خطی واگن چیست؟ واگن ها بخشی از قطار می باشند که مسافران، بارها در آن قرار گرفته و به وسیله لکوموتیو بر روی راه آهن کشیده می شوند تا جا به جا گردند. گونه های واگن ها چیست؟ واگن ها دارای دو گونه می باشند: ۱ – واگن مسافربری ۲ – واگن باربری
تاریخجه قطار تاریخچه پیدایش و تکامل قطارها هنگامی که ریچارد ترویتیک برای اولین بار لوکوموتیو مجهز به موتور بخار خود را روی ریلهای فولادی به حرکت در اورد عصر قطارهای امروزی اغاز گردید. این اقذام در سال ۱۸۰۴ میلادی و در ولز جنوبی انجام شد اما کسی که در تبدیل قطار به وسیله بسیار مهم حمل و نقل عمومی نقش مهمی ایفا کرد جورج استفنسون انگلیسی بود وی یک قطار تقریبا بزرگ ساخت و برای مسافران درون ان قطار خود را به لوکوموتیوی با موتور بخار مجهز کرد. امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده میشوند اما دیگر دوران انها به پایان رسیدهاست. لوکوموتیوهای برقی و یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند. قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند. اولین قطاری که وارد ایران شد ماشین دودی نامیده میشد و از تهران به شهر ری رفت و امد میکرد. تمامی مسیر حرکت قطارها از درون اطاق کنترل تحت نظر قرار دارند. مسول کنترل علامتها و چراغهای مختلف را برای اطمینان از باز بودن تمام خطها کنترل میکند. لوکوموتیو ران قطار هم با استفاده از چراغها و درجههای مقابل خود با اطاق کنترل ارتباط مستقیم دارد تا از باز بودن مسیر اطمینان حاصل کند. تاریخچه تحول قطارها ۱۷۶۵: استاندارد عرض خطوط راه اهن ۱۴۳۵ میلی متر تعیین شد. ۱۸۰۴:اولین لوکوموتیو فعال توسط تروتیک. ۱۸۱۴:اغاز به کار لوکوموتیو استفنسون در یک معدن. ۱۸۲۵:افتتاح اولین مسیر منظم قطار بین استاکتون و دارلینگتون. ۱۸۳۰:اولین مرکز ارایه خدمات منظم به مسافران میان منچشتر و لیور پول. ۱۸۳۰:اولین قطار آمریکا در کارولینای جنوبی اغاز به کار کرد. ۱۸۵۹:ساخت اولین کوپهٔ خواب (آمریکا). ۱۸۶۳:ساخت اولین رستوران داخل قطار(آمریکا). ۱۸۶۳:راه اندازی اولین قطار زیر زمینی(مترو)در لندن. ۱۸۶۹:احداث خطوط راه اهن در سراسر آمریکا پایان یافت. ۱۸۷۹:ساخت اولین قطار برقی(المان). ۱۸۸۵:تکمیل خطوط راه اهن کانادا. ۱۹۲۵:ساخت اولین لوکوموتیو دیزل الکتیریک(کانادا) قطار گردشگری(Train Tour)، شکل سوم کاربرد قطار علاوه بر جابجایی بار و مسافر است. در قطارهای گردشگری، هدف رسیدن به مقصد نیست، بلکه نفس سفر و گردش هدف اصلیست. لذا در این قطارها سرعت سیر و زمان، نقش بسیار کمرنگی دارند. هدف بسیاری از راه آهنهای بزرگ جهان، هدف از راهاندازی قطارهای توریستی را تنها کسب درآمد و مسایل اقتصادی نمیدانند. بلکه، بسیاری از اینگونه قطارها با هدف شناساندن راهآهن کشور به مردم راهاندازی شدهاند. در انگلستان یک قطار گردشگری وجود دارد که بازدید کنندگان را در گشتهایی به مقصد موزه راه آهن، با تاریخ راه آهن این کشور آشنا میکند. ناوگان در قطارهای گردشگری نوع ناوگان به عواملی همچون هدف از سفر، محیط و حال و هوای سفر و طول مدت سفر بستگی دارد. برخی از قطارها به دلیل زمان گشت کوتاه خود (کمتر از نیم ساعت) حتی صندلی هم ندارند و گردشگران بصورت ایستاده به تماشای مناظر اطراف میپردازند. در برخی دیگراز این قطارها کوپههای بزرگ دونفره با سرویس و حمام اختصاصی وجود دارد. گشت اینگونه قطارها معمولاً چندین روز به طول میانجامد. نمای ظاهری ناوگان نیز بستگی به نوع سفر دارد. قطار گردشگری سافاری با نقش گورخر رنگ آمیزی شدهاست. در عوض قطارهای گردشگری وجود دارند که ناوگان آنها ظاهری شبیه به ناوگان اوایل قرن بیستم دارد. خط یکی از مسائل مهم در اینگونه قطارها، انتخاب مسیر آن است. معمولاً مسیرهایی برای این قطارها انتخاب میشود که دارای بیشترین جاذبه های گردشگری است. در عین حال به لحاظ توقفهای زیاد قطار توریستی، معمولاً از مسیرهای کم استفاده و دارای ظرفیت خالی زیاد به این منظور استفاده میشود. برخی از قطارهای گردشگری تنها در فصول خاصی از سال اقدام به برگزاری گشت مینمایند. این امر ممکن است به لحاظ فصلی بودن جاذبههای گردشگری مسیر (قطار گردشگری کوههای سوئیس) و یا به دلیل فصلی بودن جذب توریست در آن کشور باشد.

 

elyas : نوشتن مصاحبه تهرانه ولی نگران نباشین مصاحبه توی نواحی برگزار میشه.دوسال پیشم گفته بودن تهران ولی توی نواحی برگزار شد .واسه هر ناحیه یه نماینده از تهران میاد ومصاحبه رو انجام میده.تعداد کمی هم رد میشن از نصف بیشتر قبولن چونکه از ۱۰۰۰ نفر بیشتر قرار هستش نیرو بردارن.یاعلی

 

ناصر :

باسلام خدمت همه دوستان عزیزان ازمون روانسنجی وطب کار سوالات خاص نداره فقط یک سری مکالمات شخصیتی هستش ا بفهمن این آقا مشکل اعصاب نداره ومیتونه خودشو در هر شرایطی کنترل کنه طب کار هم کلا مربوط به بحث سلامت جسمی هستش که میفرستنت پیش یه دکتر که باهاش قرارداد دارن و اونم اگه تشخیص بده مشکل جسمی نداری تایید میکنه همین مشکل اصلی اینجاست که این مسولین محترم اومدن اول روانسنجی گذاشتن بعد طب کار ودر آخر مصاحبه میدنید چرا چون که مراحل اول ودوم شامل اخذ هزینه میشن اینجوری هم به پولشون میرسن هم اینکه در مرحله آخر هر کی رو بخوان بعد اینکه حسابی دوشیدنش (ببخشید ازاین کلمه استفاده کردم)ردش میکنن.یه کم فک کنینن………….!!!!

 

محمد تقی :

احتمالا معیار راون سنجی شون اینها باشه

جدول: معیارهای انتخاب لکوموتیورانان و تستهای روان سنجی آنها
ویژگی های فردی تست های روان سنجی مربوطه
Group Bourdon توانایی حفظ هوشیاری و تمرکز
DTG توانایی واکنش سریع و ایمن
TRP trainability test توانایی حفظ و یاد آوری اطلاعات مربوط به کار
TRP trainability test توانایی یادگیری اطلاعات جدید
DTG test توانایی انجام دامنه ای از کنترلهای دست و پا
داشتن انگیزه دنبال کردن قوانین و دستورالعملها بر اساس مصاحبه
توانایی آرام ماندن در شرایط اضطراری و استرس زا بر اساس مصاحبه
داشتن وجدان کاری حتی بیش از خواسته های دوره آموزشی بر اساس مصاحبه
توانایی برقراری ارتباط به وضوح و به طور موثر بر اساس مصاحبه
چک کردن نه فرض کردن بر اساس مصاحبه
آیا فعال و استوار است؟ بر اساس مصاحبه

 

محمد تقی :

با سلام خدمت دوستان خودم- اطلاعاتی راجع به لکوموتیو
تعریف لکوموتیو :

لکوموتیو از ریشه لاتین و ترکیب دو کلمه LOCO + MOTIVES ، یک ماشین ریلی می باشد که نیروی محرکه مورد نیاز برای حرکت قطار را تامین و خود فاقد ظرفیت بارگیری یا مسافر می باشد به عبارت دیگر لکوموتیو در حمل و نقل ریلی به عنوان واحد کشنده مستقل و متمرکز قطار تعریف می‌شود و هر قطار برحسب تناژ و سرعت ممکن است نیاز به یک یا چند لکوموتیو برای حرکت داشته باشد.

انواع لکوموتیو :

لکوموتیو از نظر نوع کاربری به انواع زیر تقسیم می شود.
۱- باری : و با قابلیت قدرت و گشتاور زیاد جهت حمل قطارهای باری سنگین (نسبت دنده بالا)
۲- مسافری : با قابلیت سرعت و شتاب زیاد جهت حمل قطارهای مسافری .(نسبت دنده پایین)
۳- مانور : با قابلیت گشتاور راه انداز زیاد و جهت انجام عملیات مانور در محوطه های ایستگاه و گار (سیردر سرعتهای پیوسته کم)
۴- چندمنظوره : با ویژگیهای حد وسط که بصورت منفرد و دوبله قابلیت حمل قطارهای باری و مسافری را هم دارند.

انواع لکوموتیو های دیزلی
لکوموتیوهای دیزلی از لحاظ نوع موتور دیزل ممکن است دو زمانه و یا چهارزمانه باشد اما از لحاظ سیستم انتقال قدرت عمدتاً در سه نوع زیر تقسیم می‌شوند.
۱. دیزل مکانیک : سیستم انتقال قدرت بصورت مکانیکی همانند کامیونها می باشد.قدرت از موتور بوسیله کلاچ، گیربکس و میل گاردان به محور و چرخها منتقل می‌شود.
۲. دیزل هیدرولیک :در دو نوع با سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک هیدرودینامیک : که نوع اول بیشتر در لکوموتیوهای مانوری و سبک مسافری و نوع دوم بیشتر در خودکشنده های سبک استفاده می شود.
­ هیدرواستاتیک : سیستم انتقال قدرت بوسیله کنور تور ( مبدل گشتاور هیدرولیک ) و گاردان و گیربکس انجام می شود.
­ هیدرودینامیک : سیستم انتقال قدرت بوسیله هیدروپمپ و آکومولاتور هیدرولیکی و هیدروموتور انجام می شود.
۳. دیزل الکتریک : سیستم انتقال قدرت از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی بوسیله ژنراتور و تبدیل مجدد از الکتریکی به مکانیکی در تراکشن موتور انجام می‌شود.
لکوموتیو های دیزل الکتریک : در این نوع لکوموتیو قدرت مکانیکی موتور دیزل بوسیله ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل و سپس در تراکشن موتوهای نصب شده روی محورها مجدداً به انرژی مکانیکی تبدیل و بصورت گشتاور دورانی به چرخها منتقل می شوند. از این نوع لکوموتیو بیشتر در خطوط اصلی و در انواع AC-DC و AC – AC استفاده می شود.

انواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ایران تا سال ۱۳۳۶ هـ . ش که ناوگان کشش راه آهن ایران صرفاً با لکوموتیوهای بخار تامین می شد و نخستین لکوموتیوهای دیزل از سال ۱۳۳۶ وارد ناوگان راه آهن ایران گردید و در حال حاضر لکوموتیوهای دیزل الکتریک ساخت شرکت جنرال موتور امریکا، لکوموتیوهای مانوری دیزل الکتریک هیتاچی و لکوموتیوهای دیزل الکتریک جنرال الکتریک ساخت کانادا و لکوموتیوهای دیزل الکتریک آلستوم درحال بهره برداری می باشند وهمچنین لکوموتیوهای زیمنس(ER۲۴) ,ترن ست ها که ذیلاً به مشخصات کای آنها می پردازیم.

۱- لکوموتیوهای GM
لکوموتیوهای دیزل الکتریک (GM) که در مدلهای مختلف در خدمت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد از یک موتور دیزل دو زمانه استفاده شده است. که ترتیب تبدیل انرژی ها در این نوع لکوموتیوها بشرح ذیل است :
۱- تبدیل انرژی شیمیایی حاصل از ترکیب سوخت و اکسیژن هوا در سیلندرهای موتور دیزل به انرژی حرارتی .
۲- انرژی حرارتی تولید شده سبب انرژی مکانیکی به پیستون و میل لنگ منتقل و موجب حرکت دورانی آن می گردد.
۳- انتقال حرکت دورانی میل لنگ به محور ژنراتور اصلی و تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی .
۴- انتقال انرژی الکتریکی حاصل از ژنراتور اصلی به تراکشن موتورها و تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی که سبب حرکت دورانی محور تراکشن موتور می گردد .
۵- انتقال این حرکت دورانی بوسیله چرخدنده به محورهای لکوموتیو که سبب حرکت انتقالی چرخها شده و نیروی کشش لکوموتیو را تامین می نماید.

جدول مشخصات کلی لکوموتیوهای GM موجود در راه آهن ایران
مدل تعداد سیلندر توان مفید به اسب بخار پرخورانی تعدادبوژِِی و محور جی ۸
مانوری ۸ ۸۷۵ سوپر شارژ ۲و۲
جی۱۲ ۱۲ ۱۳۱۰ // ۲و۲
جی۱۶ ۱۶ ۱۸۰۰ // ۲و۳
جی۱۸
مانوری ۸ ۱۰۰۰ // ۲و۲
جی۲۲ ۱۲ ۱۵۰۰ // ۲و۲
جی تی ۲۶ ۱۶ ۳۰۰۰ سوپر توربو شارژ ۲و۳
سی دابلیو
یه نکته دیگه یادتون باشه ما تو ایران ۱۴ نوع لکوموتیو داریم ۶ تا از نوع جی ام ۲ تا لکوموتیو جی ای- باری معروف به لکوموتیوهای سری بالا وسری پایین – ۲تا لوکوموتیو الستوم فرانسوی(باری و مسافری) -لکوموتیوهای جدید زیمنس(ER۲۴) – لکوموتیو اچ دی ۱۰ هیتاچی ژاپن مانوری – لکوموتیو RC۴ برقی موجود در خط تبریزبه جلفا -لکوموتیو LDE۶۲۶ رومانی
امیدوارم مفید باشه و تو مصاحبه، سوالات مربوط به لکوموتیو رو بتونیم جواب بدیم یاعلی مدد

 

سالار :

مصاحبه در حوزه مرکزی راه آهن(قسمت تحقیقات وآموزش) بوده!
اینجوری که دوستم گفت مصاحبه شامل تست روانشناسی تست فنی مربوط به رشته ای که درس خوندی (که دوستم مکانیک بوده) تست زبان یکم هم عقیدتی سیاسی و چند تا تست پزشکی// ببخشید تست هوش هم بوده!!البته بگم اینا دوره دیدن و به قول دوستم گفت بما اصلا سخت نگرفتن کلا راضی بود!اما ما که دوره ندیدیم تستامون سخت تره چون باید یه تعدادمون حذف بشه!واسه خودمون هم پرسیذه بود گفتن کارامونو دارن انجام میدن وبه احتمال خیلی زیاد محا مصاحبه تهران هستش!اینو هم بگم گفتش پرسیدم گفتن خیلی نیرو نیاز داریم! البته خیلی بیشتر توضیح دادن که من خلاصه کردم

 

محمد تقی :

این مطالب بر گرفته از کامنت های قبلی دوستان هستش از قول اونا میگم:
متصدی ترافیک در هر ایستگاه دارای ۳ شیفت که بصورت ۱۲-۲۴ کار میکنه ودر بعضی ایستگاه های بین راهی که از شهر فاصله دارند به صورت ۲۴-۴۸ هست که کارش کنترل در سیر و حرکت قطارها در ایستگاه و مناطق تحت کنترل خود می باشد و زیر نظر مرکز کنترل هر ناحیه کار میکنن و از اونا دستور میگیرن ومرکز کنترل هر ناحیه زیر نظر کنترل مرکزی در تهران هستند . بیشتر کار متصدی ترافیک با پانل کنترل ، تلفن های مختلف ، رایانه و بی سیم هست که با افرادی مانند لکوموتیوران ، سوزنبان ، مانورچی و رییس ایستگاه و… از طریق بی سیم در ارتباط هستند و محل کار هم در یک اتاق که در اصطلاح راه اهن به ان پانل می گویند قرار دارن . حقوقش هم حدود ۹۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰۰هست البته بستگی به شرکت پیمانکاری (بخش خصوصی)داره که با اون کار میکنید وهر سال وبه تدریج حقوق تان افزایش پیدا میکند و امنیت شغلی خوبی داره ودر حین کارتمرکز خاصی باید داشته باشه واگر فردی باعث بوجود آمدن سانحه ای نباشه در راه آهن ماندگار میشه واحتمال داره بعد از چند سال تبدیل وضعیتش به قرارداد معین انجام بشه و زیر نظر راه آهن بیاد ومزایای بیشتری از جمله خونه سازمانی، لباس کار وغیره … ببرخودار گردد ودر کل متصدی ترافیک شغل عالی در راه آهن هست .

 

علی :

با سلام به بچه ها لو کوموتیوران این مطالب برای تستهای روانپزشکی و معاینات قبل از استخدام است امیدوارم مفید باشد .نندگان باید جهت دریافت و حفظ گواهینامه رانندگی از لحاظ پزشکی و روانی مورد تاید
باشند.
– رانندگانی که مشغول به کار هستند، صلاحیت روانی آنها نیاز به ارزیابی مجدد ندارد.
– نیار است که صلاحیت پزشکی رانندگان تا سن ۵۵ سالگی هر ۳ سال یکبار و پس از آن هر
سال مورد ارزیابی قرار بگیرد.
– ارزیابی ها باید توسط پزشکان و روانپزشکان مورد تایید انجام شود. ( کتابچه راهنمای
معیارهای مورد نیاز برای ارزیابان صلاحیت پزشکی و روانی با عنوان ۹] Competency Rail Dr]
موجود است و برای اینکه روانپزشکان، مورد تایید مرکز مقررات ریلی قرار بگیرند نیاز است که
گواهینامه انجام تستهای اشتغال را از سوی انجمن روانپزشکان بریتانیا دریافت کرده باشند).
شرایطی که جهت تایید صلاحیت پزشکی و روانی رانندگان باید مورد توجه قراربگیرند و نحوه
ارزیابی آنها در ۵] Schedule ۱] بیان شده است که بر اساس آن، موارد زیر باید تست شود.
o مهارتهای شناختی
۲۶
– توجه و تمرکز، حافظه، ادراک و استدلال
o مهارتهای ارتباطی
۲۷
o مهارت های حس حرکتی
۲۸
(به عنوان مثال، زمان واکنش و هماهنگی).
۲۵
The European Commission
۲۶
cognitive skills
۲۷
communication skills;نمونه تستهایی که معمولا برای ارزیابی این مهارتها انجام می شود در کتابچه راهنمای انتخاب
لکوموتیورانان (۱۰]RIS-۳۷۵۱-TOM]) بیان شده است. در این کتابچه راهنما، معیارهای
انتخاب لکوموتیورانان، فرایند انتخاب، ممیزی فرایند انتخاب و … توضیح داده شده است[۱۰].
بر اساس ۵] Schedule ۱] داریم:
الزامات عمومی:
رانندگان نباید از هر گونه مشکلات پزشکی ای که موجب بروز موارد زیر می شوند رنج ببرند و یا هرگونه
دارو، مواد مخدر و یا موادی را مصرف کنند که موجب بروز موارد زیر گردد.
– از دست دادن هوشیاری
– کاهش توجه و تمرکز
– از دست دادن تعادل و هماهنگی
– ناتوانی ناگهانی
– محدودیت قابل توجهی در تحرک
بینایی:
– تیزبینی راه دور
۲۹
۱ ( حداقل ۰.۵ برای چشمهای بدتر) چه با چشم مسلح و چه
غیر مسلح
– حداکثر لنز اصلاحی hypermetropia + ۵/myopia -۸ ( معافیت از این قانون تنها در
موارد محدود و پس از کمیسیون پزشکی توسط چشم پزشکان مورد تایید، امکان
پذیر است).
– دید نزدیک و میانی به میزان کافی چه با چشم مسلح و چه غیر مسلح
– اجازه استفاده از لنزهای تماسی و عینک در صورت انجام چکهای دوره ای توسط
متخصص داده می شود.
– داشتن دید رنگ طبیعی: از تستهای تشخیصی همچون تست Ishihara استفاده
شود.
– داشتن میدان دید
۳۰
کامل
– دید هر دو چشم
– دارای دو چشم
۳۱
– شناخت سیگنال های رنگ
– داشتن حساسیت خوبی به تباین
۳۲
– نداشتن بیماریهای پیش رونده چشم
۲۸
psychomotor skills
۲۹
distance visual acuity
۳۰
field of vision
۳۱
binocular
۳۲
contrasts- کاشت لنز، keratotomiesوkeratectomies مجاز می باشد البته در
صورتیکه چکهای سالیانه و یا چک کردن در بازه هایی که پزشک متخصص
تشخیص می دهد انجام بگیرد.
– توانایی مقاومت در برابر تابش یا روشنی خیره کننده
– استفاده از لنزهای رنگی و فتوکرومیک مجاز نمی باشد ولی استفاده از لنزهای
فیلترکننده اشعه فرابنفش مجاز است.
الزامات شنوایی و صحبت کردن:
– شنوایی کافی تایید شده توسط شنوایی سنج: میزان شنوایی باید به اندازه ای باشد
که قادر به انجام مکالمات تلفنی باشد و بتواند صداهای هشدار و پیغامهای رادیویی را
بشنود.
– میزان کمبود شنوایی نباید بیشتر از ۴۰ دسی بل در ۵۰۰ و ۱۰۰۰ هرتز باشد.
– میزان کمبود شنوایی نباید بیشتر از ۴۵ دسی بل در ۲۰۰۰ هرتز باشد.
– عدم وجود وضعیت غیرطبیعی در سیستم دهلیزی گوش
۳۳
– عدم وجود اختلال مزمن سخنرانی
– استفاده از سمعک در موارد خاص مجاز می باشد.
· حداقل معاینات مورد نیاز قبل از استخدام
معاینات پزشکی:
– معاینه پزشکی عمومی
– معاینات عملکردهای حسی (بینایی، شنوایی، ادراک رنگ)
– آزمایش خون، اوره و دیابت
– تست (Electro-Cardiogram (ECG در حالت استراحت
– آزمایش برای مواد روان گردان مانند مواد مخدر و یا داروهای روان گردان و سوء
مصرف الکل با تردید در تناسب اندام برای این کار
– آزمایشات شناختی: توجه و تمرکز. حافظه؛ ادراک. استدلال
– ارتباطات،
– آزمایشات روان سنجی: زمان واکنش، هماهنگی دست
آزمون های روان شناسی کار:
آزمایشات دوره ای پس از استخدام:
تواتر:
۳۳
vestibular system- معاینات پزشکی (آمادگی جسمانی) تا سن ۵۵ سال هر سه سال یکبار و پس از
آن هر سال باید انجام شود.
– علاوه بر تواتر تعیین شده، پزشک معتمد در صورت نیاز باید تواتر آزمایشات و
معاینات را افزایش دهد.
– هنگامی که برآورده شدن الزامات پزشکی مورد نیاز از سوی دارنده گواهینامه و یا
پروانه رانندگی قطار مورد تردید است، باید معاینات پزشکی مناسب بدون تعصب
و پیش داوری انجام شود.
– آمادگی جسمانی باید به طور منظم و بعد از هر حادثه کاری و یا هر دوره غیبت
بعد از یک تصادف که فرد مورد نظر نیز در آن دخیل بوده است، بررسی شود.
پزشک معتمد می تواند تصمیم به انجام معاینات پزشکی بیشتر، به ویژه اگر فرد
حداقل ۳۰ روز مرخصی استعلاجی داشته است، بگیرد. در صورتیکه کارفرمایی به
دلایل ایمنی تصمیم به اخراج لکوموتیورانی بگیرد باید از پزشک معتمد بخواهد
که آمادگی جسمانی لکوموتیوران مربوطه را چک کند.

برای برگشت به صفحه اصلی تجربیات راه آهن اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ