سوالات مصاحبه استخدامی بانک گردشگری سری دوم

سوالات مصاحبه استخدامی و تجربیات آزمون استخدامی بانک گردشگری سری دوم

 

عماد : ظاهر در مصاحبه : ۱ چیزی که واضح است ظاهر مناسب امتیاز مثبت است. قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرید. اینکار باعث تمیزی شما شده و به اصطلاح روحتان را جلا می دهد. یک نکته را از الان بدانید اگر روز مصاحبه کوچکترین بوی عرقی بدهید به شما قول می دهم استخدام نمی شوید. یک نکته برای افراد تنبل می گویم بوی عرق با اسپری یا عطر و اودکلن از بین نمی رود فقط با آن ترکیب میشود و کارفرما حداکثر تلاش خود را برای اتمام جلسه انجام می دهد. حتما دستشویی بروید در غیر این صورت به طور معمول این امر موجب افزایش استرس در جلسه میشود. آقایان حتما ناخن های خود را کوتاه نمایند و خانم ها هم حتما آن را تمیز نمایند. قبل از ورود به جلسه هم حتما یکبار دست هایتان را بشویید. چند نکته برای آقایان: حتما موهای اضافی گوش و بینی خود را اصلاح نمایید. هیچ تصوری ندارید یک مساله به این کوچکی چه تاثیری در نتیجه دارد. به طور کلی در نگاه اول به یک مرد مغز به صورت ناخودآگاه ۷ مکان را بررسی می نماید. دو نقطه از این هفت نقطه گوش و بینی هستند قبل از جلسه مصاحبه حتما آرایشگاه رفته باشید یا اگر موهایتان به اندازه کافی بلند نشده حتما ازکسی بخواهید که پشت گردنتان را تمیز کند. در مورد صورتتان اگر کل صورت را اصلاح می کنید و پوست صورتتان حساس است طوری که نمی توانید هر روز اصلاح کنید جوری برنامه ریزی کنید که حتما روز مصاحبه اصلاح کنید تا به عبارتی روز مصاحبه بدرخشید. اگر ته ریش دارید حتما روز مصاحبه آن را ماشین کنید حتی اگر دیروز این کار را انجام داده اید امروز دوباره تکرار کنید. اگر ریش یا سبیل دارید هم حتما آن را مرتب کنید. حالا نوبت خانم هاست. تنها مطلب خاص خانم ها این است که در حد معمول آرایش کنید.آرایش درحد معمول بسیار زیبا است.آرایش زیاد اگر در همان دقایق اول تو ذوق کارفرما نزده باشد حداقل پیامد آن این است که باعث شود کارفرما بیشتر از آن که به توانایی یا سابقه شما بپردازد به تحلیل ظاهر شما بپردازد.در پایان جلسه هم می گوید"از دیدن شما خوشحال شدم" و در واقع راست می گوید.

 

عماد : ظاهر در مصاحبه : ۲ مسواک زدن:نکات مشترک برای خانم ها و آقایان:آیا می دانید وقتی حرف میزنید و مخصوصا وقتی لبخند می زنید مغز طرف مقابل ناخودآگاه دهان شما را بررسی می کند؟ به خاطر داشته باشید حتما قبل از جلسه یکبار دیگر مسواک بزنید. مخصوصا اگر ناهار سبزی پلو با ماهی با سیر ترشی خورده اید. تحت این شرایط خاص چند بار مسواک بزنید ولی به شما پیشنهاد میکنم هرگز قبل ازجلسه پیاز و سیر و امثال آن را مصرف نکنید.باورکنید هیچ کس امکان ندارد بخواهد با کسی که در اولین برخورد دهانش بوی بد می داد همکار شود.توجه کنید که مساله فقط این نیست که ازخوردن یک سری از مواد غذایی مثل سیر و پیاز پرهیز کنیم . مساله این است که دهان بوی بد ندهد و دندان ها تمیز باشد. پس هیچ گاه با معده خالی هم سر جلسه نروید.حتما۳۰تا۴۰ دقیقه قبل از جلسه اصطلاحا ته بندی کنید. سیگار: افرادی که سیگار می کشند پیشنهاد می کنم قبل جلسه به هیچ عنوان سیگار نکشید حتی اگر کارفرما خود سیگاری باشد بوی عطر و ادکلن را به بوی سیگار ترجیح می دهد. خود را با تکنیک ساده ی سیگار سپس اودکلن گول نزنید.برای چندساعت تحمل کنید. بعد از جلسه آزادید اگر به هر دلیلی مثلا بیماری دهان دندان یا معده دهان شما بوی بد می دهد حتما از خوشبو کننده های دهان استفاده نمایید.این خوشبو کننده می تواند یک آدامس باشد. البته باید توجه کنید معمول تربن و رایج ترین توهین در هر جلسه ایی جوییدن آدامس است اگر آدامس دارید به خاطر داشته باشید به محض دیده شدن آن شانس قبولی شما به نصف کاهش می یابد پس فقط اگر مجبورید آدامس بجویید و باور کنید این قضیه مهمترین چیزی است که باید از دید کارفرما مخفی کرد.

 

عماد : ظاهر در مصاحبه : ۳ عطر و ادکلن: قبل جلسه عطر بزنید ولی با عطر دوش نگیرید. عطر مادامی که بوی معتدلی بدهد با ناخودآگاه کارفرما حرف می زند. اگر زیاد باشد مستقیم با فریاد به مغز کارفرما می گوید ببین من چقدر خوشبو هستم . لباس: نماد شخصیت یک نفر است. حتما دیده اید افراد ژولیده که به لباس خود اهمیت نمی دهند در جواب این جمله می گویند:دل باید صاف باشد یا می گویند آدم باید باطنش درست باشد ظاهر مهم نیست در جواب این عزیزان باید عرض کنم ما ایرانیان از قدیم می گوییم ظاهر انسان خبر از درون وی می دهد ثانیا ظاهر خوب چه تناقصی با باطن خوب دارد؟ کمال انسان در این است که هر دو را رعایت کند. اما منظور ما از ظاهر خوب کت شلوار یا کیف تمام پوست تمساح نیست. لباس آراسته کفایت می کند. چند نکته را به صورت تیتر می گویم. لباس نباید چروک لک کثیف یا به اصلاح چرک مرک باشد. واکس کفش فراموش نشود اگر کفش شما واکس خور نیست آن را کاملا تمیز نمایید. از لحاظ روانشناسی رنگ در لباس نشان از اعتماد به نفس فرد دارد.پیشنهاد می کنم از پوشیدن لباس سراسر مشکی پرهیز کنید هم چنین لطفا تجلی رنگین کمان روی زمین هم نباشید از پوشیدن رنگ های فسفری یا بسیار خوش رنگ مانند قرمز یا نارنجی که دیدنشان با اعصاب آدم بازی میکند پرهیز کنید رنگ های معقولی مانند آبی سرمه ایی سبز خاکستری و...در نگاه اول بسیار به دل می نشیند. به خانم ها پیشنهاد میکنم که برای جلسه مصاحبه با مقنعه بروند.

 

عماد : همراه در جلسه مصاحبه: ۱- نه دوست نه خانواده هیچ کس را با خود سر جلسه نبرید حتی با خود برای همراهی هم کسی را نیاورید که در سالن انتظار صبر کند. اگر با خانواده به جلسه بروید سوالاتی یا جملاتی از این قبیل در ذهن کارفرما شکل می گیرد؟ -یعنی انقدر به اطرافیانش وابسته است که برای ۲۰دقیقه هم نتوانست تنها جایی برود؟ -(اگر با خانواده باشید)شاید به وی اعتماد ندارند که تنها باشد. مشکلش چیست؟ به شما پیشنهاد می کنم اگر کسی شما را همراهی کرده است را نیز ذکر نکنید. ۲- حتما یک کیف کوچک همراه خود به جلسه ببرید. ۳- موبایل:توجه کنید اگر من شخصی باشم که با شما مصاحبه می کند و گوشی شما زنگ بخورد در همان لحظه شما رد شده اید حتی اگر در ادامه جلسه بدرخشید. دلیل واضحی برای این قضیه دارم. کسی که اولین و واضح ترین اصل حضور در یک جلسه را نمی فهمد چگونه می توان انتظار داشت مسائل پیچیده تری که در آینده باید انجام دهد را به او فهماند؟ حال فرض کنیم که موبایل وی زنگ نزند صرفا صدای ویبره موبایل وی به گوش من برسد نمی گویم وی رد شده است ولی بازهم در ذهن من یک امتیاز منفی برای او در نظر گرفته شد.خلاصه موبایل خود را در جلسه خاموش کنید ثانیا خاموش کردن را در جلوی چشم کارفرما انجام ندهید این کار را قبل از ورود به جلسه انجام دهید ۴-یک خودکار همراهتان باشد آن را درجایی قرار بدهید که راحت آن را پیدا کنید یعنی وقتی آن را خواستید لازم نباشد دست در کیفتان و شروع به هم زدن مایحتوی داخل کیف کنید تا خودکار به دستتان برخورد کند. هیچ وقت در جواب درخواست کارفرما مبنی بر پر کردن فرم نوشتن چیزی و....نگویید: می بخشید خودکار خدمتتان هست؟

 

عماد : ورود به جلسه مصاحبه : حتی اگر در باز است برای وارد شدن به اتاق در بزنید. باعملکرد ساده شما یک نیاز غریزی را در انسان اغنا می کنید نیاز به احترام به حریم. قبل از ورود به درون اتاق سلام نکنید.سلام کردن برای وقتی است که پایتان را به اتاق گذاشتید.درهنگام ورود و هنگامی که در اتاق هستید از چک کردن در و دیوار و دکوراسیون اتاق پرهیز کنید.این عملکرد در ناخودآگاه انسان مقابل حس«مورد تجسس قرار گرفتن»را تحریک می کند و باعث مقابله به مثل، یعنی تجسس عمیق در شما می شود و شما به اصطلاح دنبال گیر الکی نیستید. با یک لبخند ملایم وارد شوید این کار آرامشی را به طرف مقابل القا می کند.توجه کنید شما با کارفرما دست نمی دهیدفقط درصورتی که کارفرما دست خود را جلو آورد، شما به این امر پاسخ می دهید.در نهایت برای نشستن روی صندلی که برای شما در نظر گرفته شده است حتما اجازه بگیرید.توجه کنید درتمام مدت جلسه به هیچ عنوان دستتان درون جیبتان نباشد.

 

عماد : نشستن در جلسه مصاحبه : شاید ندانید ولی طرز نشستن بیشترین تاثیر را در ذهن طرف مقابل دارد.از پا شروع می کنیم.در صورتیکه هر دو پا را روی زمین قرار دهید سه حالت وجود دارد.پاها به سمت داخل متمایل باشند-پاها به سمت خارج متمایل باشند و پاها به صورت معمولی روی زمین قرار گیرند.پاهای متمایل به سمت داخل نشان دهنده افراد درون گرا و بعضا افراد افسرده یا مضطرب است.پاهای متمایل به بیرون نشان دهنده افراد برون گرا و بعضا افراد پرحرف یا افراد بیخیال است.پس سعی کنید پاهایتان نه به داخل و نه به بیرون متمایل نباشد.توجه کنید که کارفرما یک روانشناس رفتاری قهار نیست که با دیدن نوع نشستن بتواند در مورد شخصیت طرف مقابل قضاوت کند.دیدن نوع نشستن باعث شروع قضاوت در ضمیر نا خودآگاه کارفرما می شود. به هیچ عنوان غوز نکنید. غوز کردن از بارزترین نشانه های اعتماد به نفس پایین یا خستگی است. در هر دو حالت باعث میشود جلسه سخت تری در پیش رو داشته باشید.هم چنین به طرز اغراق آمیزی هم صاف نباشید یا به عبارت بهتر سینه کفتری نشینید این کار نیز به طور ناخودآگاه حس برتری شما را به طرف مقابل القا می کند . بدن آقایان در حالتی که دو پا را روی زمین میگذارند باید کاملا در یک راستا باشد. اما کار خانم ها کمی دشوارتر است و پاهای خانم ها باید با بدن آنها زاویه ایی حدود۱۰ تا۱۵ درجه داشته باشد. این نوع نشستن یک حس متانت و لطافت زنانه را در کارفرما القا می کند.

 

عماد : حالات دست در جلسه مصاحبه : در صورتی که صندلی شما پشت میز است دستتان را روی میز بگذارید تا دیده شود از پنهان کردن آن زیر میز پرهیز کنید. حداقل پیامد این کار افتادگی شانه های شماست . به صندلی خود تکیه بدهید تحت این شرایط دستتان را روی لبه میز خواهید گذاشت. توجه فرمایید که دست ها می توانند جلوتر هم باشند ولی یک خط قرمز داریم. در اصول آداب معاشرت یاد گرفتیم که آرنج ها نباید روی میز باشد.هم چنین خود را روی دستتان نیندازید. دست ها از هم جدا باشند: در این حالت دست می تواند باز باشد یا آن را مشت کرده باشید. دست های مشت کرده نشان دهنده آدم های با انگیزه و قاطع است. دست های باز نشان دهنده روحیه بالای تیمی می باشد. دست های به هم چسبیده: اگر یک دست را روی دست دیگر قرار داده اید نشانگر روحیه ی حمایت کننده و پیگیری شماست که این حالت توصیه می شود. ولی اگر انگشتانتان را درهم کردید نشان دهنده قاطع بودن و عدم پذیرش نظرات دیگران است.

 

عماد : خوردن در جلسه مصاحبه : اگر درجلسه از شما با چای آبمیوه یا شیرینی و کیک پذیرایی شد به خودتان مسلط باشید. قبل تر گفتیم قبل از ورود به جلسه حتما کمی تغذیه کنید تا گشنه نباشید. از آبدارچی در حد یک کلمه"ممنونم" تشکر کنید. غرق در جبران زحمات وی با تشکر کلامی نشوید. اگر برای شما شیرینی آوردند که سایز آن بزرگ بود اگر می توانید تکه کوچک از آن را با دست (نه با دهان) جدا کنید. اگر جدا کردن آن سخت است از خوردن آن صرف نظر کنید. فقط دوسوم نوشیدنی را بخورید. حتما لازم نیست که کف لیوان را ببینید اگر نوشیدنی شما داغ است کمی صبر بکنید تا خنک شود. داغ بودن باعث به اصطلاح هورت کشیدن میشود. از خوردن موادی مانند شکلات سفت یا آجیل یا میوه هایی مانند خیار و.... که چه موقع گاز زدن و چه موقع جویدن ایجاد صدا می کند نیز پرهیزکنید . اگر عادت دارید چای را با قند زیاد بخورید اشکالی ندارد ولی این یکبار را رعایت کنید خلاصه اینکه بدون سر و صدا کمی از خود پذیرایی کنید.

 

عماد : تکنیک های متافیزیکی در مصاحبه : ۱. احساس موفقیت: قبل از حضور در جلسه باور داشته باشید و به خود بگویید که حتما در این مصاحبه قبول می شوید. و به خود بگویید که شما برای این موقعیت شغلی بهترین هستید. ۲. ورود به ساختمان: بزرگان دین و علوم روانشناسی همواره توصیه کردند هنگام ورود به یک ساختمان جدید به آن سلام کنید. حتی از آن ساختمان محترمانه بخواهید شما را قبول کند. ۳. همراه داشتن پول: همراه خود مقدار زیادی پول به جلسه ببرید اینکار باعث میشود که شما اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. ۴. دوست داشته شدن: هنگامی که وارد جلسه شدید یک نکته خیلی مثبت در کارفرما پیدا کنید و در دل خود به او آفرین بگویید مثلا چه تیپ زیبایی و چه لباس شیکی و چه ظاهر قشنگی و... این کار باعث میشود شما به وی علاقه مند بشوید و این کار باعث علاقه مند شدن متقابل او به شما می شود. ۵. آرزوی موفقیت برای کارفرما: در دل خود برای کارفرما آرزوی موفقیت کنید مثلا خداوند به شما ثروت دهد. خداوند به شما برکت دهد و.... اینکار را مانند تکنیک قبلی عمل کنید. ۶. اعتماد به نفس: ما همیشه افراد را با تصویر ذهنی بررسی می کنیم و با خودمان مقایسه می کنیم. بعضی افراد در ذهن ما بزرگتر هستند. مثلا کودکان در ذهن خود پدرشان را بسیار بزرگتر از بقیه تصور می کنند لذا پدرشان در ذهن وی از همگان بزرگتر است و پدر الگوی فرزند میشود. زمانی که ما اعتماد به نفسمان در مقابل یک نفر کم است به این دلیل که تصویری که از خود ساختیم در مقابل تصویری که از او در ذهن ماست کوچک تر می باشد. کافیست در جلسه مصاحبه درون ذهنمان قد و اندازه خودمان را خیلی بزرگتر از مصاحبه کننده تصور کنیم. عماد : دور از جون همه دوستان ، شاید یه عده کمی فکر کنن الان همه رقیب هستند و نباید بهم کمک کنن اما فراموش نکنیم رقابت اصلی ما در خوب بودن و انسانیته وگرنه چه تو بانک استخدام بشیم چه نشیم اون دنیا از ما نمیپرسن تو بانک بودی یا نه؟! مطمئن باشید اگر حس خیر خواهی نسبت به دیگران داشته باشیم که میدونم دارید خدا هم براتون خیر میاره و در آخر سر تو امتحان اصلی زندگی سربلند بلند میشید. از دوستانی هم که قراره از فردا برن مصاحبه خواهش میکنم بیان و تجربیاتشونو در اختیار بقیه قرار بدن

 

عماد : حرف زدن در جلسه مصاحبه: حرف زدن مهمترین بخش است. زیرا می تواند آنقدر قوی باشد که ضعف سایر قسمت ها را پوشش دهد یا می تواند آنقدر ضعیف یا اشتباه باشد که اثر خوب سایر گام ها را تخریب کند. ۱- چه شما شخصی هستید که تند صحبت می کنید یا شمرده حرف می زنید یک نکته را رعایت کنید. زیاده گویی نکنید. سعی کنید در جواب هر سوال نهایتا یک یا دو جمله توضیح بدهید مگر اینکه مصاحبه کننده از شما بخواهد راجع به سوالی که کرده است کامل توضیح دهید. ۲- شمایی که به عنوان کاربر وارد اتاق مصاحبه شدید نباید موضوع بحث را منحرف کنید.اگر بحث را منحرف کنید کارفرما خودآگاه یا ناخودآگاه با اینکار شما مقابله می کند. منحرف کردن موضوع یعنی بیان جملات بی ربط. ۳- فراموش نکنید حضور شما در جلسه مصاحبه دلیل خاصی دارد. علت آن آشنایی کارفرما با شماست. لذا قرار است کارفرما از شما سوال بپرسد.پس دائم از وی سوال نپرسید. ۴- الکی حرفی را که نمی دانید تایید نکنید. بسیاری از افراد به اشتباه عادت دارند دائما حرف های دیگران را تایید کنند. کاربر با هدف خوشنود کردن و یا چاپلوسی کردن کارفرما و اینکه نشان میدهد که اتفاقا در این زمینه هم بی اطلاع نیست حرفی بزند اما کارفرما ممکن است متوجه این چاپلوسی یا دروغ وی شود. در هر صورت این قضیه امتیاز منفی به حساب خواهد آمد. ۵- از این جمله به شدت پرهیز کنید" البته تعریف از خود نباشد...." وقتی این جمله را می گوییم قطعا بعد از آن می خواهیم از خود تعریف کنیم. اولا اگر لازم می دانید در جایی از خود تعریف کنید این کار را بکنید البته کوتاه و مختصر و بدون اغراق. ثانیا لطفا خودشیفته نباشید..

برای برگشت به صفحه اصلی تجربیات بانک گردشگری اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ