آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی

آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی

 

 

برای تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی به منظور تامین بخشی از اهداف خودکفایی در کشاورزی به‌خصوص در زمینه‌های طراحی و تولید ماشین‌های کشاورزی و آموزش و تربیت نیروی اجرایی کارنجات تولیدی و مجتمع‌های کشاورزی  مکانیزه لازم است متخصصانی برای این منظور تربیت شوند که برگزاری مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته در رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی اولین قدم جهت برآورد اهداف فوق خواهد بود.

طول دوره تحصیل

براساس آئین‌نامه دوره کارشناسی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی طول دوره کارشناسی رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط قادر خواهند بود این دوره را در مدت مذکور بگذرانند. حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره ۶ سال است هر سال تحصیلی شامل دو نیم‌سال است و هر نیم‌سال شامل ۱۶ هفته کامل آموزش است. نظام آموزشی این دوره واحدی است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیم‌سال۱۶ ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است. تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی علوم دامی ۱۳۵ واحد به شرح زیر است: دروس عمومی ۲۰ واحد، دروس علوم پایه ۲۹ واحد، دروس اصلی ۱۷ واحد، دروس تخصصی ۶۹ واحد که شامل ۵۶ واحد دروس تخصصی الزامی و ۱۳ واحد دروس گرایشی است.

ضرورت و توانایی

برقراری رشته علوم دامی برای تربیت کارشناسانی که بتوانند در جهت افزایش تولید در هر واحد دامی و استفاده حداکثر از منابع بالقوه کشور موثر باشند باتوجه به تعداد زیاد دام و طیوری که در مملکت وجود دارد لازم است با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان رشته علوم دامی، هر چه بیشتر از دام و طیور کشور برای افزایش تولید از طریق کمی و کیفی استفاده به عمل آید با توجه به مطالب فوق ضرورت و اهمیت تربیت افرادی که بتوانند با به کار گرفتن دانش خود در زمینه علوم پایه، دروس اصلی کشاورزی و دروس تخصصی رشته علوم دامی در جهت رسیدن به هدف فوق‌الذکر اقدام نمایند مشخص می‌شود.

موقعیت‌های شغلی در ایران

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در موارد زیر نقش و توانایی خود را ایفا نمایند.

  •  به عنوان مدیر یا مجری واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی دام‌پروری
  •  به صورت کارشناس متخصص و برنامه‌ریز در زمینه‌های مختلف علوم دامی در واحدهای اجرایی نظیر وزارت جهاد کشاورزی و غیره
  • به عنوان مربی در دبیرستان‌های کشاورزی و مجری امور تحقیقات کشاورزی 

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ