آشنایی با رشته مددکاری اجتماعی

آشنایی با رشته مددکاری اجتماعی

فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان مددکار اجتماعی  به افراد نیازمند به خدمات اجتماعی کمک می‌کنند تا خود را بیابند، مشکل خویش را بشناسند و سپس راه حل آن را پیدا کنند.

 

 

معرفی اجمالی رشته مددکاری اجتماعی

وقتی سخن از مددکاری می‌شود زندان‌ها یا پرورشگاه‌ها در ذهن بسیاری از افراد تداعی می‌شوند که در آنجا افرادی به نام مددکار در دفتر یا واحد مددکاری فعالیت می‌کنند. اما حرفه مددکاری به فعالیت در دو مکان فوق محدود نمی‌شود بلکه مددکاری اجتماعی، یکی از رشته‌های کاربردی است که فارغ‌التحصیل آن باید بتواند در مراکز مختلف با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی که آموزش دیده است، به افرادی که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی دچار مشکل اند و نمی‌توانند آن را به تنهایی حل کنند کمک می‌کند. در واقع این افراد می‌توانند به یاری مددکار مشکل خویش را بشناسند و حل کنند.

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل
درس‌های عمومی و تخصصی این رشته در دانشگاه عبارتند از:

توانایی‌های‌ لازم

یک‌ مددکار  باید روحیه‌ای‌ قوی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مشکلات‌ و معضلاتی‌ را که‌ در زندگی‌ انسان‌ها می‌بیند، تحمل‌ کند او نباید در گفتگو و برقراری ارتباط  با دیگران‌ دچار مشکل‌ شود. همچنین یک‌ مددکار باید خود را به‌ خوبی‌ بشناسد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند به‌ دیگران شناخت کافی بدهد و آن‌ها را کمک کند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

رشته‌ مددکاری‌ از جمله رشته‌هایی‌ است‌ که‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ می‌توانند آن‌ را انتخاب‌ کنند همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید در دوران‌ تحصیل‌ ۲۴ واحد کارورزی‌ و پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ ۲ سال‌ طرح‌ بگذرانند. این‌ دو ویژگی‌ رشته‌ فوق‌ را متمایز ساخته‌ است‌، زیرا فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به‌ دلیل‌ تجربه‌ ناشی‌ از ۲۴ واحد کارورزی‌ در ۶ واحد مستقل‌ و ۲ سال‌ طرح‌ در سازمان‌ها و موسسه‌های‌ دولتی‌، از موقعیت‌ شغلی‌ مناسبی‌ برخوردار هستند. در واقع‌ هر جایی‌ که‌ اداره‌ رفاه‌ یا امور اجتماعی‌ هست‌، مددکار اجتماعی‌ می‌تواند در آنجا حضور داشته‌ باشد و مسوولیتی‌ را بر عهده‌ بگیرد. در نتیجه‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ مشکل‌ اشتغال‌ ندارند. اما با وجود مزیت‌های‌ این‌ رشته،‌ باید پذیرفت‌ که‌ رشته‌ مددکاری‌ با مشکلاتی‌ نیز گریبان‌گیر است‌ که‌ در این‌ میان‌ گمنام‌ بودن‌ رشته‌ مددکاری‌ در جامعه‌ و حتی‌ در بین‌ جوانان‌ و داوطلبان‌ کنکور مشکل‌ بسیار بزرگی‌ است‌.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ