آشنایی با رشته علوم کامپیوتر

آشنایی با رشته علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر یکی از کلاسیک‌ترین رشته‌ها در گروه رشته‌های کامپیوتر است که بر مبانی و اصول کامپیوتر تاکید بسیار دارد. علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهم‌ترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مساله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است.

 

 

معرفی اجمالی رشته علوم کامپیوتر

هدف‌ رشته علوم کامپیوتر تربیت‌ متخصصان کامپیوتر است‌ که‌ با دیدی ریاضی و منطقی به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند. یافته‌های اولیه از مقوله‌ای که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قرن‌ها پیش از اختراع کامپیوتر و در زمان استفاده از چرتکه برای انجام محاسبات است. در حوالی دهه ۴۰ با توسعه ماشین‌های محاسباتی،  واژه کامپیوتر نیز اختراع شد. در دهه ۶۰ میلادی وقتی معلوم شد کاربرد کامپیوتر فقط برای انجام محاسبات نیست رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه‌ها  تدریس و با استقبال دانشجویان مواجه شد. از آن موقع علوم کامپیوتر توانست:

  •  تعریفی رسمی برای محاسبات و محاسبه‌پذیری و اثبات مسائلی که غیرقابل حل اند ارائه دهد.
  • مفهوم زبان برنامه‌نویسی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیل‌پذیر در سطوح مختلف را تبیین کند.
  •  موجب به وجود آمدن انقلاب دیجیتال و عصر اطلاعات فعلی منجر شود.
  • در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم باشد.
  •  محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن کند.

گرایش‌ها

این‌ رشته‌ شامل چهار گرایش به شرح زیر است:

  • محاسبات‌ علمی‌: در در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود و شامل برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است.
  • نظریه الگوریتم‌ها: به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر ، سریعتر و بهتر می‌پردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه کردن الگوریتم است.
  • سخت‌افزار: به مطالعه معماری یا ساختار کامپیوتر می‌پردازد.
  • سیستم‌های اطلاعاتی: شامل مطالعه مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی است. 

 

تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ کامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید. در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ باشد و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ ادامه دهد زیرا در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و کلی‌ را می‌توان اموخت و برای‌ حضور در بازار کار باید  اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ بود. موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ کننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. او مسئول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آن‌ها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسان‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ ‌آوری قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ است.   دانش‌آموختگان رشته علوم کامپیوتر با عنوان   مهندس سخت‌افزار،    برنامه‌نویس کامپیوتر،   تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار،    پژوهشگر علوم کامپیوتر،    کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار،    طراح وب،    کارشناس امنیت اطلاعات،   کارشناس پایگاه داده،   کارشناس شبکه    و    کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار  در شرکت‌های بزرگ و کوچک دولتی یا دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شوند.

تفاوت با مهندسی کامپیوتر

بسیاری از اشخاص رشته مهندسی نرم‌افزار را با علوم کامپیوتر یکی می‌دانند! اما در واقعیت مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر دو مقوله گاهی مجزا و گاهی مرتبط اند.  علوم کامپیوتر با مسائل تئوری‌ و مهندسی نرم‌افزار با مسائل عملی مانند تعیین مشخصات، تحلیل، پیاده‌سازی و تولید نرم‌افزار سر و کار دارند. البته مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر رابطه تنگاتنگی با هم دارند و پیشرفت در یکی منجر به پیشرفت در دیگری می‌شود. اگاهی از برخی از دانش‌های علوم کامپیوتر برای مهندسان نرم‌افزار ضروری است (همان طور که دانش فیزیک برای مهندسان الکترونیک ضرروی است).

 مهندسان نرم‌افزار اغلب باید از رهیافت‌های ذهنی برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنند و احتمالا ایده‌ای که تا به حال شکل نگرفته را عملی کنند. تئوری‌های علوم کامپیوتر را همیشه نمی‌توان به مسائل واقعی پیچیده‌ای که نیازمند راه حل‌های نرم‌افزاری اند اعمال کرد. در واقع مهندسان نرم‌افزار باید مسائل پیچیده واقعی را با تفکر نرم‌افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر حل کنند. این گونه مسائل واقعی کاملا با تئوری‌های علوم کامپیوتر در تناقض است و در این میان وظیفه مهندسان نرم‌افزار تحلیل و رفع تناقضات مسئله با علوم کامپیوتر و ایجاد سیستم نرم‌افزاری مبتنی بر علوم کامپیوتر است. به طور مثال ساخت یک نرم‌افزار اتوماسیون اداری که قرار است همه سامانه‌های یک سازمان بزرگ از جمله سیستم حسابداری، تولید، فروش، انبارداری و مانند آن‌ها را شبیه‌سازی کند، به مهندسان نرم‌افزار نیاز دارد. چنین سامانه‌ای را نمی‌توان با تئوری و منطق کامپیوتری اجرا کرد زیرا چنین سامانه‌هایی نیاز به تحلیل‌های تشریحی دارند که با علوم کامپیوتر که فقط قادر با حل مسائل منطقی است کاملا در تضاد هستند.

علوم کامپیوتر در ایران

این رشته در سال ۱۳۵۸ و در مقطع کارشناسی به عنوان رشته مادر در دانشگاه تهران تاسیس شد. اما در سال ۱۳۶۵ با راه‌اندازی دو شاخه مهندسی کامپیوتر، این رشته از فهرست رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان در کنکور حذف شد. با این حال نقش و اهمیت آن به حدی است که برنامه‌ریزان را مجبور کرد تا دوباره در سال ۱۳۷۷ این رشته را در مقطع کارشناسی راه اندازی کنند. در همه دنیا، رشته علوم کامپیوتر به عنوان «مادر» علم کامپیوتر، یکی از ارکان غیر قابل انکار علوم و صنایع شان محسوب می‌شود زیرا کارشناس این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی، می‌تواند با ابداع روش‌های جدید، با نوشتن برنامه‌های جامع و مفید، کمک موثری برای مهندسان کامپیوتر باشد. این میان‌رشته در مقطع کارشناسی ارشد جزو رشته‌های شناور به حساب می‌آید که داوطلبان می‌توانند علاوه بر رشته خود در آزمون این رشته نیز شرکت کنند. البته دانشجویان رشته‌های کامپیوتر و ریاضی متقاضیان اصلی این رشته به شمار می‌آیند اما این رشته با توجه به ویژگی‌های خاص خود داوطلبانی را  از رشته‌های دیگر نظیر برق نیز جذب می‌کند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با رشته علوم کامپیوتر

  • س
    سهراب
    ۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۴
    سلام
    بنده یک دوره مجازی را میشناسم که خودم دارم اش از دانشگاه هم بهتره باید خودتون ببینید تا باور کنید واقعا استاد ماهر وتوضیح خط به خط کد را همراه با جزئیات ارائه میدهد
    • p
      phonk
      ۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
      سلام ببخشید من میخوام برم ریاضی بعد از اون طرف برم برنامه نویسی کامپیوتر اما گیج شدم تفاوت علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر و مهندسی اطلاعات چیه لطفا جواب بدین ممنون

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ