آشنایی با رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

آشنایی با رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

 

 

برای مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی و نیز برای به کار بستن روش‌های مناسب حفاظت و مرمت و نگهداری علمی و فنی آثار و اشیای متعدد تاریخی و فرهنگی موجود در موزه‌های کشور ـ آثاری که حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی است و نیز آثاری که به صورت هنرهای وابسته به معماری در بناهای تاریخی وجود دارد و مواد و مصالحی که در ساخت و ساز این گونه بناها از آن‌ها استفاده شده است ـ باید به پژوهش‎های ویژه آزمایشگاهی متکی شد.

ضرورت پژوهش و حفظ و احیاء این گونه آثار و اشیاء به صورت علمی و فنی از یک سو و لزوم بالا بردن کیفیت کار مطالعات از سو‎ی دیگر، ایجاد دوره‌های آموزش عالی در سطوح گوناگون از جمله کاردانی حفاظت درست آثار تاریخی را ایجاب می‌کند. هدف این رشته تربیت افراد متخصص و دارای کارایی عملی در امر حفاظت و مرمت آثار تاریخی است. متخصصانی که با بهره‌گیری از تجربیات عملی و آگاهی‌های علمی و تاریخی و هنری که در طول این دوره کسب می‌کنند، در جهت مرمت، احیا، نگهداری و به طور کلی حفاظت علمی آثار تاریخی قدم بر می‌دارند. فارغ‌التحصیلان این دوره در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف حفاظت و مرمت مانند کتابخانه‌ها، موزه‌ها و سازمان‌های فرهنگی موجود در سراسر کشور فعالیت می‌‎کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل

  • دروس پایه:   فیزیک، شیمی، ترسیم فنی، تاریخ و مبانی نظری مرمت
  • دروس اصلی و تخصصی:  هنر و تمدن اسلامی، تاریخ و فن‌شناسی آثار، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، آسیب‌شناسی آثار، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‌شناسی، آزمایشگاه حفاظت و مرمت

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

  • ع
    عمران صمدانی
    ۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۳
    سلام من مدرک کارشناسی مرمت بناهای تاریخی دارم آیا برای من در آموزش و پرورش عنوان یاشغلی هست که ثبت نام کنم لطفا راهنماییم کنید ..
    عمران صمدانی از سیستان وبلوچستان
    • پ
      پانیذ
      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
      سلام
      من تا چند روز اینده باید در مقطع کارشناسی انتخاب رشته کنم
      می خواستم از شما درباره ی رشته های مرمت اثار تاریخی و مرمت بناهای تاریخی بپرسم
      بازارکار این دو رشته چطور است؟کدام یک بهتر است؟
      ایا انتخاب این دو رشته کار عاقلانه ای است؟
      (من محدودیتی برای رفتن به شهر های دیگر برای کار ندارم)
      چون فرصت انتخاب رشته محدود است ممنون می شوم اگر زودتر جوابم را بدهید

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ