راهی برای اشتغال دانش بنیان

  صنعت تولید نرم افزارهای ایرانی در بخش های سرگرمی، آموزش و غیره با ایجاد 31هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در سال 1396 راهگشای اشتغالزایی دانش بنیان بر پایه بومی سازی محتوا و خودکفایی فنی شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صنعت تولید برنامه های نرم افزاری تلفن همراه پارسال 20 هزار و 700 شغل مستقیم ایجاد کرد و شمار توسعه دهندگان یا برنامه نویسان نرم افزاری (اپلیکیشن) در پایان سال به 23 هزار تیم رسید.
آمارها نشان می دهد توسعه دهندگان ایرانی به طور متوسط حدود 20 ماه تجربه فعالیت داشتند و هر کدام بیش از هفت برنامه یا بازی انتشار دادند و متوسط شمار شاغلان در هر گروه فعال 1.87 بود.
براساس آخرین آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا پایان پارسال 169 میلیون و 543 هزار و 368 سیمکارت واگذار شد که 88 میلیون و 341 هزار و 723 خط آن فعال بود.
ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ از مرز ۸۱ میلیون نفر گذشت.
ایجاد اشتغال با استفاده از فضای مجازی و شبکه های تلفن همراه یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم برای کاهش نرخ بیکاری بویژه بین نسل جوان و قشر تحصیلکرده دانشگاهی است.
نگاهی به جمعیت کشور و شمار سیمکارت های فعال نشان می دهد صنعت تولید نرم افزارهای ایرانی از بازار رو به رشدی برخوردار است و باید از این فرصت برای توسعه اشتغال در بخش فناوری اطلاعات بهترین بهره برداری را کرد.
** صنعت رو به پیشرفت در هر گوشه کشور
براساس آمارهای منتشر شده، استان تهران دارای بیشترین تیم توسعه دهنده بود. خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
استان های خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری و ایلام کمترین تیم توسعه دهنده را داشتند.
استان تهران همچنین از نظر سهم درآمد دیجیتال در جایگاه نخست ایستاد. استان های خراسان رضوی، اصفهان و البرز نیز رتبه های بعدی را از آن خود کرد.
اکنون صنعت تولید نرم افزارهای تلفن همراه شاهد فعال شدن بیشتر افراد در این بخش است؛ به گونه ای که در تازه ترین گام تیمی از دانشگاه صنعتی شریف با کمک کارشناسان یک شرکت فناوری اطلاعات ایران نرم‌افزار بومی تجزیه و تحلیل بازی بازیکنان فوتبال همزمان با بازی آنان را ساختند.
آنان همچنین نرم افزاری برای پیش‌بینی نتیجه مسابقه های لیگ فوتبال ایران را روانه بازار کردند.
امین کلاهدوزان مدیر این شرکت، در جمع خبرنگاران گفت: تلاش شد در این 2 نرم افزار با تلفیق علایق کودکان به بازی و سرگرمی، محصولات فناورانه‌ ای را به مخاطبان خود عرضه کنیم که آنها را از تماشاچی منفعل به تماشاچی فعال مسابقه های فوتبال تبدیل کند و به این ترتیب مخاطبان با آنالیز بازی لذت عمیق‌تری را از تماشای فوتبال تجربه می‌کنند.
اکنون که دولت به ایجاد اشتغال با استفاده از فناوری مصمم است، به نظر می رسد تلاش برای رفع موانع تولید این فناوری ها بهترین کمک به توسعه اشتغال باشد.
در کنار این رویکرد، در سال 1397 که به نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده است، انتظار می رود کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از چنین برنامه هایی که مبتنی بر اقتضائات فرهنگی و بومی کشور تهیه شده است، بستر مناسبی را برای تولیدات بیشتر و رونق بخشی به تولید و اشتغال در این بخش فراهم کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

 برای مشاهده اطلاعیه ها و اخبار ثبت شرکت های دانش‌ بنیان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ