شورای نگهبان با معافیت‌های جدید سربازی مخالفت کرد

۸۶ نظر
خبرگزاری خبرآنلاین : شورای نگهبان نظر خود را در مورد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعلام کرد. ماده ۵ الحاقی این لایحه، به معافیت های جدید برای فرزندان ایثارگران اختصاص داشت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اواخر اردیبهشت ماه، نمایندگان مجلس نهم در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رای مخالف دادند و ۶ رای ممتنع ثبت شد. یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد. همه تغییراتی که نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در این خبر قابل مشاهده  است. اما امروز روابط عمومی شورای نگهبان، اعلام کرد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر این شورا به شرح زیر است: علی‌رغم اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلاً در ۵۰ ماده به تصویب رسیده است با عنایت به اینکه قریب به ۷۰ ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتاً اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده به خصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل ۷۴ قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل ۷۵ نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفاً اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌گردد لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد. گفتنی است یکی از مواد این لایحه، مربوط به معافیت های سربازی فرزندان ایثارگران بود.

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸۶ نظر برای شورای نگهبان با معافیت‌های جدید سربازی مخالفت کرد

  • ی
    یاس
    ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۸
    خبر جدیدی از این معافیت جدید نیست؟تصویب نشد ؟
    • م
      محسن
      ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۰:۴۲
      طبق اصلاحیه ای که امروز در ماده الحاقی 5 انجام داده شد، بند (ب) ماده الحاقی 5 به ذیل ماده 36 منتقل شد.
      و بندهای ت،ث و جز 7 بند ح ماده الحاقی 5 به ذیل ماده 3 منقل شد.
      بند (ب) ماده الحاقی 5 :
      ب- صدر بند 3 ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌شود:
      3- بیست و چهار ماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، 25 درصد (25%) جانبازی به 10 درصد جانبازی، 30 ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه
      تبصره- فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد (50%) محسوب می‌شود.
      بند (ت) ماده احاقی 5 :
      ت- ماده 66 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح شد:
      عبارت «و جانبازان زیر بیست و پنج درصد(25%)» بعد از عبارت «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» اضافه می‌شود.
      این بند مربوط به هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد ، جانبازان 25درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آنان و آزاداگان و همسران و فرزندان آنان می باشد. که باتوجه به این بند جانبازان زیر 25درصد رو هم شامل میشه و هزینه شهریه رایگان میشود.
      بند (ث) ماده الحاقی 5 :
      ث- تبصره (1) ماده 67 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:
      بعد از عبارت «آزادگان و خانواده آنان» عبارت «و جانبازان زیر بیست و پنج درصد(25%)» اضافه شد.
      این بند مربوط به پرداخت کمک ھزینه تحصیلی به دانشآموزان و دانشجویان شامل ھمسر و فرزندان شاھد، جانبازان بیست و پنج درصد (٢۵ (%و بالاتر، آزادگان و خانوادھھای آنان میباشد. که جانبازان زیر 25درصد را هم شامل خواهد شد.
      جز 7 بند ح ماده الحاقی 5 :
      این بند مربوط به دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‎های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کلفند حداقل بیست‌درصد(20%) اعضای هیأت‌ علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای بیست‌وپنج‌درصد(25%)، آزادگان بالای سه‌سال اسارت، همسران و فرزندان جانبازان بالای پنجاه‌درصد(50%)، همسران و فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه‌سال اسارت دارای مدرک علمی مورد تأیید را استخدام کنند.
      • ک
        کوروش
        ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷
        سلام یعنی تصویب شد؟
      • ر
        رسول
        ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
        چرا باید این قانون لغو شه من سالها منتظرم که این قانون 30ماه برداشته. بشه. انشاءالله تغییر میکند
        • ن
          نوید
          ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
          بازهم رزمندگان مغفول ماندند کارشکنان حداقل در پیشگاه خدا اگر اعتقاددارند جوابگوخواهندبود
          • س
            سجاد
            ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
            سلام یعنی این قانون اجرایی نیست یا باید در اون تجدید نظر بشه
            • ا
              امیر
              ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
              همون روز در یک نظر طولانی خدمت دوستان عرض نمودم که خودم در حال خدمتم و به چه دلایلی قطعاً رد خواهد شد و دوستان بنده رو مورد لطف!!!! قرار دادند.
              • پ
                پدرام
                ۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰
                پسر جون من در حال قطع نخاع شدن هستم اینقدر نا امید نیستم. دیسکم انقد بیرون زده که نخاعمو کاملا تحت فشار قرارداده. ناامیدی بزرگترین گناهه. روزی هزار مرتبه خداروشکر کن که تنت سالمه. واقعا سلامتی بزرگترین نعمته. برای منم دعا کنید . . .
                • ع
                  علی
                  ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۵
                  داداش خیلی ناراحت شدم. من از خدا هیچوقت نا امید نمی شم ولی چه کنم که خیلیییییییی رو سیاهم پیشش. دیگه دعاهایم تا سقف هم بالا نمیره تو برام دعا کن. خواهش میکنم برام دعا کن
              • م
                مهدی
                ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸
                پدر من 25 ماه خط اول جبهه خدمت کرده به اضافه ی 3 ماه آموزش . 28 ماه عمرشو جونشو به مای وطنش گذاشته اما تا الان ذره ای هم دنبال منفعتی نبوده . دل خوش کرده بودم به این معافیت . دیروز ک خبرشو شنیدم سر سفره افطار اشکم در اومد . واقعا خیلی با احساساتمون بازی شد . شب ساعت 2 نشسته بودم گریه میکردم توخلوت واقعا داغون شدم
                • م
                  معين
                  ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
                  با سلام . چرا گریه ؟ مگر خدمت سربازی ترس دارد ؟ من پدرم 32 ماه سابقه حضور در جبهه دارد که 3 ماه پرونده اش مفقود شده و در حال حاضر همون 29 ماه بیشتر نداره . تاریخ اعزامم 1 تیرماه 95 است و از زمانی که خبر معافیت های جدید ایثارگران را شنیدم با خود میگفتم چرا مجلس مدت سابقه حضورجبهه رزمندگان را از 30 ماه به 12 ماه کاهش داده . لااقل از 30 ماه به 25 ماه کاهش میدادند اما نه به 12 ماه . و در حال حاضر که خبر رد شدن مصوبه توسط شورای نگهبان را شنیدم خوشحال شدم و بیصبرانه منتظر تاریخ اعزامم هستم . ماده 1 قانون خدمت وظیفه عمومی میگوید : ( دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است) . امام خمینی (ره) فرمودند: ( چشم امید من به شما دبستانیهاست ) . امروز ما همان دبستانیهای دیروز هستیم که به خاطر رفتن به خدمت سربازی گریه میکنیم . نباید نگران خدمت سربازی باشیم بلکه باید خوشحال هم شویم . موفق و پیروز باشد .
                  • م
                    مهدی
                    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
                    سلام اصلا چیزی به نام ترس تو وجودم نیس . من از یک سال پیش خودمو واسه خدمت سربازی آماده کرده بودم این قانونی ک اومد و یک ماه امیدوارم کرد و بعدش تصویب نشد بدجور احساسات منو خدشه دار کرد
                    • س
                      سجاد
                      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۳
                      معین داداش دست بردار دوسال باید بری خیلی زیاده حداقل باید یه سال باشه
                      • پ
                        پویا
                        ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵
                        بله منم گاه جای شما پنج شش ماه سربازی داشتم خوشحال بودم نه دوسال

                    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                    ثبت پاسخ