جزئیات استفاده از معافیت تحصیلی برای مشمولان

۴ نظر
خبرگزاری آنا : دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تایید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف هستند. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا یکی از دغدغه‌های پسرانی که به سن خدمت سربازی می‌رسند و در عین حال قصد ادامه تحصیل دارند این است که تا چه زمانی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. در این راستا صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع خواهد بود. همچنین حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است. در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌های مربوط حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می‌شود. دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی کنند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولان را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تاخیر به سازمان محل ارسال دارند. مهلت معرفی مشمولین مذکور حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است. متخلفین از اجراء این ماده از قانون برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند. همین طور مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هستند،پذیرفته شوند تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود. همچنین معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است. ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان‌های اضطراری و جنگ بلامانع است.

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای جزئیات استفاده از معافیت تحصیلی برای مشمولان

  • ل
    لهراسب کشاورزی
    ۲۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
    من دارار 10درصد جانبازی و حدود 6ماه جبهه دارم آیا کسر خدمت برای فرزندم امکان پذیر است چقدر متشکرم
    • م
      مسعود
      ۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۱
      سلام ورودی مهر 89 هستم
      زمان فارغ التحصیلیم 31/6/94 هشت یعنی تا 31 ام این ماه طبق قوانین وقت برای اقدام دارم
      از طرفی امسال کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردم قبول شدم و از یک مهر دانشجو کارشناسی ارشد هستم
      ایا لازم است که نسبت به ارسال دفترچه اقدام کنم؟
      آخه من رفتم پلیس +10 درست نمیدونستن با هم مشورت کردن آخرش گفتن شما از یکم مهر غیبت میخوری بنده گفتم چطور من سر کلاسم و غیبت میخورم؟؟؟
      خواستم اگه شما میدونید منو راهنمایی کنید ممنون از شما
      اگرم نمیدونید یک منبعی جز پلیس +10 معرفی کنید تا پیگیری کنم
      مدیر سایت خواهش میکنم اگر نظری دارید بیان کنید طرف نظر بنده شما هستید مطمینم خیلیا این مشکل من رو دارند امسال کمی جا به جا شد کنکور ارشد تاریخش و این بار اول هست همچین اتفاقی می افته بازم ممنون از وقتی که برای من گذاشتید یا علی
      ممنون
      • H
        H
        ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۰۱
        سلام، دانشجو هستم ولی مهلت معافیت تحصیلیم تمام شده و با دو ترم هم درسم تمام نمیشود؛ آیا راهی برای تمدید معافیت تحصیلی وجود دارد؟ خواهش میکنم زود جوابم را بدید.
        • م
          محمد رضا
          ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۷
          سلام عزیز منم دقیقا مشکل شما رو دارم کسی نیست جواب مارو بده؟

        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

        ثبت پاسخ