اخبار اشتغال اتباع خارجی در سال ۹۶

۲ نظر

اخبار اشتغال اتباع خارجی

برای دریافت اخبار و اطلاع از آگهی های استخدام بانک ها و سازمانهای دولتی و خصوصی در ایمیل و گوشی همراه خود اینجا کلیک کنید.

در این صفحه اخبار لحظه به لحظه اشتغال اتباع خارجی اعلام میشود


خبر ۱۹ فروردین ۹۶ - جریمه اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز روزانه ۱۵۴هزار تومان تعیین شد خبرگزاری ایرنا: مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره جریمه کارفرمایان متخلف گفت: بنا بر مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد در سال ۹۶، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۸۵ ریال تعیین شد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۲۰ مهر ۹۵ - شرایط بهره مندی اتباع خارجی از قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد خبرگزاری ایسنا: مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی شرایط بهره مندی اتباع خارجی از قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تشریح کرد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۴ مهر ۹۵ - اشتغال۲میلیون تبعه خارجی غیرمجاز خبرگزاری مهر : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:از اتباع خارجی مقیم ایران گروه اندکی به صورت رسمی اقامت و اشتغال دارنداما اکثریت که تعداد آن‌ها در حدود دو میلیون نفر است بدون داشتن این شرایط مشغول کارند.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۱ مهر ۹۵ - واحدهای صنفی از استخدام اتباع خارجی خودداری کنند خبرگزاری ایسنا: فرمانده انتظامی خراسان رضوی از اصناف مختلف استان درخواست کرد از استخدام اتباع خارجی خودداری کنند.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۱ مهر ۹۵ - استخدام اتباع بیگانه غیرمجاز امنیت خراسان رضوی را تهدید می‌کند  خبرگزاری تسنیم: فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: استخدام اتباع بیگانه غیرمجاز در واحدهای صنفی امنیت خراسان رضوی را تهدید می‌کند.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۲۱ شهریور ۹۵ - بکارگیری اتباع خارجی موجب از دست رفتن فرصت های شغلی جوانان می شود خبرگزاری ایرنا : معاون سیاسی وانتظامی فرمانداری فردیس گفت: اشتغال اتباع بیگانه در مشاغل داخلی موجب لطمه به بازار کار و از دست رفتن فرصت های شغلی برای جوانان و کارجویان شده است، از این رو ساماندهی اتباع بیگانه برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن مشاغل داخلی در دستور کار قراردارد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۶ شهریور ۹۵ - صدور ۲۸ هزار پروانه اشتغال اتباع غیرایرانی در قم خبرگزاری مهر: قم - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: طی سال گذشته ۲۸ هزار پروانه کار صادر شده و در قالب ۱۸ دفتر کفالت مورد بررسی قرار گرفته است.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۱ شهریور ۹۵ - راه اندازی دفتر کفالت و اشتغال اتباع خارجی در اصفهان خبرگزاری ایسنا: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه براساس سند چشم انداز سهم ۲۵ درصدی برای تعاون و اقتصاد کشور درنظر گرفته شده است، گفت: براساس آخرین اطلاعات این رقم در حال حاضر شش درصد است که دلایل متعددی در این امر دخیل هستند.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۲۵ مرداد ۹۵ - کاهش مشاغل اختصاصی برای اتباع خارجی از ۴۰۰ به ۶۶ شغل خبرگزاری ایسنا: دیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی البرز گفت: برای ۳۵ هزار تبعه خارجی ساکن در استان مجوز اشتغال صادر شده است.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۹ مرداد ۹۵ - اشغال حدود ۲ میلیون شغل از سوی اتباع بیگانه خبرگزاری خانه ملت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از اشغال و تصاحب مشاغل ساختمانی از سوی کارگران اتباع بیگانه انتقاد کرد وافزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون نفر از اتباع بیگانه مشاغل ساختمانی را اشغال کرده اند.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۱ مرداد ۹۵ - ۱۲۳۰تبعه خارجی غیرمجاز در محیط کار البرز خبرگزاری ایرنا : مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از شناسایی یک هزار و ۲۳۰ تبعه خارجی غیرمجاز درمحیط کسب وکار این استان خبرداد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۱۰ مرداد ۹۵ - اشتغال میلیونی بیگانگان در ایران خبرگزاری مهر : شرایط بازار کار در ایران بدتر شده و امروز جوانان بسیاری حتی با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا نیز بیکار مانده و برای اشتغال با چالش‌های جدی مواجه هستند. به گزارش خبرنگار مهر، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۳ قفله شده و نبود شغل حتی به مقطع دکترا هم رسیده تا جایی که برخی برای نجات خود از بیکاری مجبور شده‌اند به مشاغلی رو بیاورند که هیچ نسبتی با تحصیلات آنها ندارد. در حالی که اگر از دهه های قبل دسته بندی جوانان برای ورود به بیش از ۶۰۰ رشته شغلی شناخته شده انجام می شد، امروز همه به دنبال چند شغل خاص، پشت میزنشینی، دکتر و مهندس شدن و مانند آن نبودند و اساسا لازم نبود تا همه افراد به دانشگاه بروند. چگونه می توان پذیرفت کشور سیستم آموزشی داشته باشد اما در دوره های مدرسه و دانشگاه، مسئولیتی در قبال استعدادیابی، کارآفرین پروری، بررسی و دسته بندی افراد بر اساس توانمندی ها، ایجاد مراکز متعدد مهارتی و حرفه آموزی و مانند آن نداشته باشد؟ دستکم ۲.۶ میلیون خارجی سالهاست در بازار کار ایران حضور دارند که تنها بخش اندکی از آنها مجوز کار دریافت می‌کنند، با این حال در سال ۲۰۱۵ توانسته‌اند ۲۴۱ میلیون دلار ارز از کشور خارج کنند. این مسئله و بی توجهی سیاست گذاران نسبت به حضور میلیونی افاغنه در ایران باعث شده تا روند مهاجرت غیرقانونی آنها به داخل ایران تشدید شده و طبق آخرین برآورد صورت گرفته جمعیت آنها به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد. آنها تقریبا آزادانه در ایران حضور داشته، کار می کنند، تشکیل خانواده می دهند و پول در می آورند. با وجود شناسایی ۶۲۴۱ رشته شغلی در ایران و ۲۳ الگو در این زمینه، نتایج یک پرسش از دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی نشان می دهد که خواسته اول شغلی حدود ۸۱.۲ درصد آنها استخدام و پشت میزنشینی است. در دنیا حدود ۱۵ هزار شغل وجود دارد ولی در خاورمیانه ممکن است به دلیل مسائل اخلاقی بسیاری از کارهایی که در غرب رسما به عنوان شغل شناخته می شوند در اینجا شغل نباشند. در ایران در حال حاضر ۶ هزار و ۲۴۱ رشته شغلی داریم، اما اگر از جوانان سوال شود، در بهترین حالت تنها ۱۰۰ شغل را می شناسند. زمزمه‌هایی برای انجام جراحی بزرگ در نظام آموزشی کشور پس از چند دهه آموزش تئوریک به گوش می‌رسد و تغییر شرایط جذب بازار کار باعث شده تا امروز هزاران نفر برای کسب مهارت‌های شغلی اقدام کنند. مقامات کارگری معتقدند ادامه شکاف و نابرابری دستمزدها با هزینه‌ها و مخارج خانوار باعث ریزش مداوم نیروی کار به زیر خط فقر شده و امروز رضایت شاغلان از حقوق و دستمزد تقریبا صفر درصد است. سال‌ها اداره دستوری اقتصاد و صدور فرمان باعث نابودی فرصت‌های پیدا و پنهان کشور شده و شهامت کارآفرینان در انجام حرکت‌های بزرگ را از بین برُده و آنها همیشه منتظر دستور جدید از سوی دولت هستند! در حالی که وزارت کار می‌گوید برنامه‌ای برای حذف یارانه کارگران ندارد، اما اشتباهات صورت گرفته در حذف یارانه برخی افراد مشمول، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در طبقات کم درآمد جامعه شده است.
خبر ۱۰ خرداد ۹۵  - اتباع بیگانه؛ معضل بازار کار ایران خبرگزاری خانه ملت : نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه نیروی کار ایرانی باید جایگزین اتباع خارجی شود، گفت: متاسفانه بکارگیری اتباع بیگانه به معضلی جدی برای بازار کار ایران تبدیل شده است. نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره حل مشکلات جامعه کارگری، گفت: مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری  افزایش حق مسکن، دستمزد، بیمه، تعریف بسته های حمایتی، امنیت شغلی، حذف قراردادهای سفید امضا و ... است که باید از سوی مسئولان شورای عالی به آن پرداخته شود. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه واقعیت‌های جامعه کارگری باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد، بر اختصاص بسته‌های حمایتی در جهت بهبود وضعیت معیشتی آنها تاکید کرد وگفت: از آنجایی که اکثر کارگران جزو گروه‌های کم‌درآمد کشور هستند بنابراین در راستای بهبود وضعیت معیشتی آنها باید بسته حمایتی کاملی در نظر گرفته شود که در این بسته تسهیلاتی جهت کمک خرید مسکن، تحصیل فرزندان،  افزایش دستمزد و ...گنجانده شود. وی  با تاکید بر اینکه نیروی کار ایرانی باید جایگزین اتباع خارجی شود، گفت: هر چند بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور جرم است ولی متاسفانه بکارگیری آنها از سوی کارفرمایان طی سال های اخیر به معضلی جدی برای بازار کار ایران تبدیل شده و موجب از بین رفتن فرصت های شغلی برای نیروهای کار داخلی شده؛ در حالی که اگر اتباع بیگانه به کار گرفته نشوند فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار نیروی کار ایرانی قرار گرفته و افراد بیشتری جذب بازار کار می شوند. قاضی‌پور ادامه داد: بهتر است وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  کشور با همدلی و همراهی یکدیگر با ارائه تفاهمنامه‌ای تمامی اهتمام خود را برای جلوگیری از بکارگیری اتباع غیرمجاز در کشور بکار گیرند. وی بر لزوم توجه جدی دولت به مشکلات جامعه کارگری تاکید کرد و افزود: حمایت شورای عالی کار از کارگران باید بیش از کارفرمایان باشد؛ این حمایت باید به گونه ای باشد که کارگران از قالب کارگری درآیند و کارفرما شوند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قراردادهای سفید امضا، عدم امنیت شغلی کارگران را به دنبال دارد، گفت: از آنجایی که ماهیت قراردادهای سفید امضا به طور کلی دچار اشکال است و شان و منزلت کارگران را زیر سوال می برد بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در کنار تشدید نظارت ها تمهیدات لازم را برای جلوگیری از عقد چنین قراردادهایی اتخاذ نماید. نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم شورای اسلامی، بر لزوم شناسایی و ساماندهی مشاغل غیررسمی و کاذب تاکید کرد و ادامه داد: با شناسایی و ساماندهی اقتصاد غیررسمی بازار کار رسمی رونق می یابد زیرا این شغل ها غیرمولد است و نمی تواند ارزش افزوده ای برای اقتصاد کشور ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ عبدالله وطن خواه، عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگری تهران طی روزهای اخیر گفت: پرداختن به اشتغال غیررسمی و پیش کشیدن بحث ساماندهی آن نباید کارشناسان و مسئولان حوزه روابط کار را از مطالبات اصلی جامعه کارگری غافل کند
خبر ۲۹ اردیبهشت ۹۵ - کارفرمایان به ازای هر تبعه خارجی، باید سه کارگر ایرانی جذب کنند خبرگزاری ایسنا: معاون اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه اتباع خارجی بدون اخذ مجوزات قانونی لازم، حق اشتغال در هیچ واحدی را ندارند، گفت: کارفرمایانی که بدون مجوز قانونی نسبت به جذب اتباع خارجی اقدام کنند، به عنوان متخلف شناسایی و جریمه خواهند شد. رضا میرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: اتباع خارجی بدون اخذ مجوز، حق فعالیت در هیچ واحدی را ندارند و اگر اتباع خارجی متقاضی اشتغال در شرکت یا یک واحد اقتصادی باشند، کارفرمای مربوطه باید قبل از استخدام، درخواست اشتغال به کار تبعه خارجی مذکور را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال کند. وی افزود: سپس این درخواست در هیات فنی اشتغال اتباع خارجی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی می‌شود و در صورت لزوم و نیاز به حضور تبعه خارجی در آن واحد اقتصادی، «روادید با حق کار» با یک محدوده زمانی معین برای آن تبعه صادر خواهد شد. میرانی تصریح کرد: همچنین کارفرمایانی که برای استخدام اتباع خارجی اقدام به اخذ مجوز و روادید می‌کنند باید به ازای استخدام هر تبعه خارجی سه نفر نیروی ایرانی در بخشی که آن تبعه خارجی فعالیت می‌کند را استخدام کنند تا انتقال تجربیات و علم صورت بگیرد و پس از اتمام کار تبعه خارجی، وابستگی و نیاز به حضور آن تبعه در آن واحد اقتصادی از بین برود. وی عنوان کرد: شناسایی اتباع خارجی غیر مجاز و اتباع مجازی که بدون مجوز در واحدی اشتغال دارند، از وظایف اصلی بازرسین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و این بازرسین باید در طول روز به صورت ادواری یا اختصاصی از شرکت‌ها بازدید کنند. میرانی گفت: بازرسان اداره‌کل تعاون علاوه بر مسائل ایمنی، حفاظتی و بهداشت نیروی کار، وضعیت اشتغال اتباع خارجی را نیز بررسی می‌کنند و در صورتی‌که اتباع خارجی بدون مجوز در شرکت یا واحدی مشغول به کار مشاهده شوند، کارفرمای مربوطه به ازای هر روز که آن تبعه خارجی را به کار گمارده است، جریمه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: همچنین تبعه خارجی که بدون اخذ روادید و مجوز لازم در شرکت یا واحدی مشغول به کار است یا باید اخراج شود یا مجوزهای لازم را اخذ کند. سال گذشته نیز آمار زیادی از اتباع خارجی مشغول به کار بدون مجوز و کارفرماهای متخلف داشتیم اما شرکت‌های بزرگ نفتی، توسعه نیشکر و... در استان اکثرا به صورت قانونمند حرکت و مجوزهای لازم را برای استخدام اتباع خارجی اخذ می‌کنند. معاون اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: انتظار داریم مردم نیز در صورت مشاهده اتباع خارجی مشغول به کاری که بدون مجوز در شرکت یا واحدی اقتصادی فعالیت می‌کنند، سریعا مراتب را به نیروی انتظامی یا اداره‌کل اتباع خارجی استانداری اعلام کنند و ما نیز سریعا بازرسین خود را به واحد یا شرکت متخلف می‌فرستیم و در صورت بروز تخلف، برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.
خبر ۲۷ اردیبهشت ۹۵ - ضرورت تکمیل فرم اطلاعات فردی بانوان ایرانی که همسرخارجی دارند خبرگزاری تسنیم: مدیرکل اشتغال اتباع خارجی گفت: بانوان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج نموده اند برای تکمیل اطلاعات فردی به یکی از دفاتر کفالت و یا استانداری های محل سکونت خود مراجعه نمایند. علی اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تکمیل فرم اطلاعات فردی بانوان ایرانی که همسر خارجی دارند گفت: طبق قانون زناشویی بانوان ایرانی با اتباع خارجی و در اجرای ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی به وزارت کشور، در صورت رعایت مقررات مربوطه به بانوان ایرانی اجازه ازدواج داده شود. وی گفت: این اداره کل باهماهنگی های صورت گرفته باوزارت کشور و استانداری ها تصمیم به بررسی وضعیت و جمع آوری اطلاعات فردی بانوان ایرانی که بصورت رسمی و یا شرعی دارای همسر خارجی هستند را دردستور کار دفاتر کفالت قرار داده است. اقبالی در ادامه افزود: بانوان ایرانی که با اتباع خارجی پس ازانقلاب تاکنون چه قانونی ویاشرعی ازدواج نموده اند می باست به ۱۶۵ دفاترکفالت(در سطح ۱۴ استان مشمول طرح ساماندهی ) مراجعه نموده ونسبت به تکمیل فرم اطلاعات فردی اقدام نمایند. دراستان‌هایی که دفاتر کفالت موجود نیست بانوان ایرانی میبایست به استانداری شهرخود مراجعه نموده ونسبت به تکمیل فرم اطلاعات فردی اقدام نمایند. اقبالی  گفت :تکمیل این فرم صرفا برای جمع آوری آماروهمچنین بررسی ،وضعیت سواد، معیشت ، اسکان وتعدادفرزندان  ایرانی زنان ایرانی بااتباع خارجی می باشد. بانوان ایرانی قبل از ازدواج بامردان اتباع خارجی حتما نسبت به قوانین ومقررات کشور زوج آگاهی کامل داشته باشند که درآینده متحمل ضرروزیان و مشکلات عدیده ای  برای خود و فرزندانشان نگردند.
خبر ۲۶ اردیبهشت ۹۵ - اشتغال اتباع غیرمجاز تنها با کارت مجاز است خبرگزاری ایسنا : مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از صدور ۱۲۰ هزار کارت اشتغال برای اتباع بیگانه مجاز تا سال گذشته خبر داد و گفت: اتباع غیرمجاز تنها در مشاغلی اجازه کار دارند که برای آن کارت اشتغال گرفته باشند. احمد لطفی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۸ هزار کارت کار تحویل شده و ۱۲ هزار کارت دیگر در مرحله شناسایی و تحویل است. وی ادامه داد: متاسفانه اشتغال اتباع بیگانه در مشاغل داخلی موجب لطمه به بازار کار و از دست رفتن فرصتهای شغلی برای جوانان و کارجویان کشور شده است از این رو ساماندهی اتباع بیگانه غیر مجاز برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن مشاغل داخلی در دستور کار قرار دارد. مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر ۴۸ دفتر کفالت، اقامت و اشتغال در استان تهران وجود دارد که ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز را با ضوابط و مقرراتی که در اختیارشان گذاشتیم، انجام می دهند. لطفی‌نژاد تصریح کرد: دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی، شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز و فاقد پروانه اشتغال را بر عهده دارند و در هدایت کارفرمایان به سمت دفاتر کفالت موثرند. وی در عین حال به ماده ۱۲۰ قانون کار اشاره و خاطرنشان کرد: برابر این ماده اتباع خارجی باید روادید با حق کار مشخص داشته باشند، اما متاسفانه برخی کارفرمایان به دلیل عدم رعایت این ماده و نادیده گرفتن آن موجبات جریمه تا تشکیل پرونده قضایی تا و حبس خود را فراهم می‌کنند. به گفته مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، اتباع غیرمجاز صرفا در مشاغلی مجاز به کار هستند که برای آن کارت کار صادر شده باشد.
خبر ۲۵ اردیبهشت ۹۵ - صدور دوباره مجوز کار خارجی‌ها مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار از آغاز صدور دوباره کارت کار و همچنین تمدید مجوزهای صادر شده در سال های گذشته برای کارگران خارجی در ۱۴ استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی اقبالی گفت: اتباع افغانستان می توانند از امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری پس از مراجعه و ارائه مدارک لازم به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال ۱۴ استان مشمول، از کارت کار بهره مند شوند. مدیرکل اشتغال اتباع خارجی افزود: اتباع پس از مراجعه به ۱۶۵دفتر کفالت در کشور در مرحله اول تشکیل پرونده می‌دهند و طبق زمان‌بندی دفاتر اقدام به تحویل کارت کار می‌کنند. وی درباره هزینه صدور کارت اظهارداشت: هزینه صدور کارت نظیر سال گذشته است. اقبالی افزود: تمام دفاتر کفالت در سال ۱۳۹۴ برای تمدید کارت کار به مدت یک سال شمسی مبلغ ۲ میلیون و ۷۰ هزار ریال و برای صدور کارت کار مبلغ ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار ریال دریافت می‌کردند و دفاتر، حق دریافت هیچگونه مبالغ نقدی دیگر را به غیر از موارد مصوب نداشته و در صورت مشاهده برخورد قانونی می‌ شد. وی گفت: صدور کارت کار یک ساله است و ارقام برای سال ۱۳۹۵ براساس سال ۱۳۹۴ محاسبه می شود و در تصمیم های آتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبلغ جدید صدور و تمدید کارت کار اتباع خارجی اعلام و به استان ها ابلاغ خواهد شد.
خبر ۱۹  اردیبهشت ۹۵ - اعلام نحوه بکارگیری اتباع خارجی توسط کارفرمایان در قزوین  خبرگزاری ایسنا : مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری، نحوه بکارگیری اتباع و مهاجران خارجی توسط کارفرمایان را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، بهمن عشایری، در جلسه شورای اداری بخش کوهین قزوین با اشاره به شرایط جغرافیایی منطقه و ویژگی‌های خاص آن، استان را جاذب برای اتباع و مهاجران خارجی که جویای کار و اشتغال هستند، دانست و اظهار کرد: به لحاظ قواعد حاکم، کلیه مناطق استان به‌استثناء بخش مرکزی قزوین و بخش کوهین اقامت، اشتغال و تردد اتباع ممنوع بوده و قاعدتاً آثار و تبعاتی نیز برای افرادی که خاطی باشند، وجود خواهد داشت. وی با استناد به دستورالعمل‌های مصرح جابجایی اتباع افغانستان در مناطق ممنوعه و یا جابجایی اتباع غیرمجاز توسط خودروها را غیرقانونی دانست و افزود: خودروی مذکور سه تا ۶ ماه توقیف می‌شود، بنابراین رانندگان باید در این آگاهی داشته باشند و در قوانین تحقیق کنند تا با مشکل مواجه نشوند. عشایری با تاکید به قوانین شفاف و روشن در خصوص چگونگی و نحوه به‌کارگیری اتباع و مهاجران خارجی توسط کارفرمایان، تصریح کرد: در ماده ۱۲۰ و ۱۸۱ قانون کار، برای کسانی که مجوز اشتغال نداشته باشند و یا کارفرمایانی که اتباع خارجی را که بدون مدرک اشتغال هستند، بکار گیرند، مستوجب عواقب دانسته، بنابراین کارفرمایان قبل از به‌کارگیری اتباع خارجی باید از داشتن مدرک اشتغال معتبر آن‌ها اطمینان حاصل کنند. مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی در ادامه، با ابراز نگرانی از روند ازدواج‌های غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی و تبعات و آسیب‌های این نوع ازدواج‌ها برای خانواده زنان ایرانی گفت: با توجه به همین آثار و تبعات، قوانین جمهوری اسلامی ایران عدم طی فرایندهای قانونی برای ثبت ازدواج را مستوجب عقوبت دانسته و به استناد ماده ۱۷ قانون ازدواج و ماده ۵۱ قانون حمایت از خانواده برای آن سه سال حبس در نظر گرفته که خود گویای اهمیت و ضرورت توجه خانواده‌های ایرانی به این ازدواج‌ها است. وی ادامه داد: خانواده‌های ایرانی که قصد دارد دختران خود را به ازدواج مردان خارجی دربیاورند، می‌توانند از مشاوره کارشناسان حقوقی اداره کل اتباع و مهاجران خارجی بهره گرفته و درصورتی‌که متقاضی باشند، مراحل قانونی ثبت ازدواج را طی کنند. عشایری با تاکید بر سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های دولت خاطرنشان کرد: به لحاظ ضرورت وجود قانون، به‌عنوان مولفه مهم وابستگی و پیوستگی اجتماعی باهدف نظم‌پذیر شدن جامعه، رعایت این امر در جامعه بر همگان واجب و ضروری است و تفاوتی بین بیگانگان و شهروندان ایرانی وجود ندارد. مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر از غیرمجاز در استان دستگیر و از کشور اخراج شده‌اند. این مقام مسئول با اشاره به آسیب‌ها و تبعات اتباع خارجی غیرمجاز بر جامعه، بر لزوم همکاری مردم تاکید و تصریح کرد: آژانس‌های املاک باید قبل از انعقاد قرارداد، اجازه منزل به اتباع افغانستان، اداره‌کل اتباع و مهاجران خارجی را در جریان امور قرار دهند.
خبر ۴ اردیبهشت ۹۵ - بکارگیری اتباع خارجی فاقد پروانه کار ممنوع! خبرگزاری ایسنا : مدیرکل اتباع خارجی و مهاجران حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین از برخورد جدی با کارفرمایان متخلف که اقدام بکارگیری اتباع خارجی فاقد کارت و پروانه کار می‌کنند، خبر داد. بهمن عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: برخورد با کارفرمایان متخلف که اقدام‌ بکارگیری اتباع خارجی فاقد کارت و پروانه کار می‌کنند، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود به ویژه ماده ۱۲۰ و ماده ۱۸۱ قانون کار یکی از راهکارهای مقابله با این موضوع است که در این قانون آمده است، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند، مگر دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و در مرحله بعد مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت دارند. وی افزود: با توجه به اشتغال فرصت‌های شغلی فراوان توسط اتباع غیرمجاز و تشدید فرآیند بیکاری در بین هموطنان و حتی اتباع افغانی مجاز، موجب آسیب‌های فراوان به جامعه در این حوزه می‌شود. عشایری تصریح کرد: با توجه به تشدید برخورد با کارفرمایان متجاسر به قانون در این حوزه، در قانون مجازات اسلامی جدید، در صورت اجرایی شدن این خواسته، زمینه کاهش تخلفات کارفرمایان فراهم خواهد شد و در این راستا، اداره کل اتباع و مهاجران خارجی حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین با تشکیل اکیپ‌های بازرسی با همکاری عوامل انتظامی استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شدت بیشتری بازرسی از اماکن عمومی، مراکز صنعتی و ساختمانی را دنبال می‌کند و فرماندهی نیروی انتظامی استان نیز تشدید برخورد با ترددهای غیرقانونی و اتباع غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است. مدیرکل اتباع خارجی و مهاجران حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین اضافه کرد: با توجه به اقامت و اسکان کثیری از اتباع و مهاجران خارجی در استان قزوین و خدمات شایان دولت به ویژه در حوزه آموزش به کودکان تبعه افغانستان و عراق و سوادآموزی به بی‌سوادان موید نگاه و رویکرد مثبت نظام جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی است. وی با بیان اینکه افزایش سواد و سطح تحصیلات از ۶ درصد به بیش از ۶۰ درصد در بین پناهندگان مصداق عینی از تلاش‌های دولت است، خاطرنشان کرد: علیرغم هزینه‌های هنگفت و کلانی که از سوی دولت برای تحصیل، بهداشت و کارآموزی اتباع خارجی اختصاص داده می‌شود، مقدار بسیار ناچیزی از سازمان‌های بین‌المللی کمک اختصاص داده می‌شود. عشایری اضافه کرد: در سال گذشته مبلغ ۱۰ میلیارد ریال به‌منظور احداث یک باب مدرسه در ناحیه منفصل شهری ناصرآباد و شهرک دانش دریافت شد که هم‌اکنون در حال ساخت این مدرسه با همکاری سازمان آموزش‌وپرورش استان قزوین هستیم. مدیرکل اتباع خارجی و مهاجران حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در پایان در خصوص کارهای انجام شده توسط این اداره برای اتباع خارجی تاکید کرد: در حوزه بهداشت و سلامت نیز توانستیم یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه دیالیز به‌منظور خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی، ارائه بسته‌های بهداشتی به اتباع، خدمات به معلولان از طریق اداره کل بهزیستی و همچنین ارائه خدمات آموزشی با دریافت اعتبار برای آموزش فنی حرفه‌ای اتباع که همه‌ساله در حال برگزاری بوده، از خدمات این اداره کل و استانداری قزوین است.
خبر ۲۸ فرودین ۹۵ - لطمه اتباع بیگانه غیرمجاز به اشتغال خبرگزاری ایسنا : رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه هر خانه‌ای حداقل یک نفر بیکار دارد، گفت: حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور فرصتهای اشتغال را از نیروهای کار داخلی می‌گیرد و به اشتغال کشور لطمه می‌زند. غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: در حال حاضر بین آمار مرکز آمار ایران و مجلس در خصوص تعداد دقیق بیکاران در کشور اختلاف وجود دارد ولی همه این آمارها گویای این واقعیت است که با معضل بیکاری در کشور مواجه هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه آنچه از بیکاری در جامعه لمس می‌شود با آ‌مارهای ارائه شده همخوانی ندارد به نحوی که در هر خانه‌ای حداقل یک بیکار وجود دارد که اگر به دقت محاسبه شود فراتر از ارقام ۳ میلیون و ۵ میلیون نفر بیکار در کشور خواهد بود. عباسی با بیان اینکه نباید آمارسازی کرد و واقعیتهای موجود را نادیده گرفت، اظهار کرد: به طور متوسط روزانه چند نفر تحصیلکرده بیکار یا کارگر اخراجی به انجمن‌های کارگری مراجعه می‌کنند و درخواست حل مشکل و یافتن شغل مناسب دارند و ما نمی‌توانیم وجود این تعداد بیکار را نادیده بگیریم. این مقام مسوول کارگری با اشاره به حضور ۴ میلیون نفر از اتباع بیگانه در کشور گفت: این تعداد اتباع بیگانه به طور غیرمجاز در کشور زندگی می‌کنند و اگر هم مجاز باشند باید پرسید که در شرایطی که آمار بیکاری در کشور به شدت افزایش یافته چه کسی به آنها مجوز فعالیت داده است؟ حضور اتباع بیگانه به اشتغال کشور لطمه می‌زند و فرصتهای اشتغال را از کارگران ساده می‌گیرد. وی در پایان با تاکید بر ضرورت ایجاد شغل و حفظ اشتغال موجود به طور همزمان، گفت: دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ کند که هم به سمت حفظ مشاغل موجود برود و شغل‌هایی که داریم حفظ کند تا به تعداد بیکاران افزوده نشوند و هم برای اشتغال افراد تحصیلکرده و جویای کار چاره‌ای بیندیشد.  
ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای اخبار اشتغال اتباع خارجی در سال ۹۶

  • س
    سید محمد حسین
    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷
    تو را به خدا اینقدر محدود نکنید!اون اتباعی که واقعا جون خودش را به خطر مرگ میندازه و به صورت قاچاقی میاد واقعا برای چی میاد؟!خوب جواب روشنه که واقعا در مذیعه است از گرسنگی فرزندان و خانواده است مگه در قرآن سوره در مورد هجرت نداریم !بخدا خیلی ها جونشون را در را آمدن از دست میدن! مسولان محترم ببخشید تا خدا به شما ببخشد
    • a
      anarn
      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
      به نظر من اتباع خارجی حق اتباع داخلی را نمیخورند بلکه کار میکنند و حق زحمت خود را دریافت میکنند.
      حتی باید شرایط استخدام این دوستان هم فراهم شود.

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ