آشنایی با شغل کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

آشنایی با شغل کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

اگر به کامپیوتر و نرم‌افزار علاقه دارید، از حل کردن مشکلات دیگران لذت می‌برید و فرد خلاقی هستید، این کار به شما پیشنهاد می‌شود.

 

 

کارشناس پشتیبان نرم‌افزار کیست

کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار مانند کارشناس استقرار، معمولا در شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار یا مراکز تعمیرات و پشتیبانی، وظیفه حل مشکلات کاربران نرم‌افزار را بر عهده دارد. در اغلب شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار بخشی به نام واحد پشتیبانی وجود دارد که در آن افراد متخصص پشتیبانی به ارائه خدمات به مشتریان شرکت می‌پردازند. برای روشن شدن مطلب چند مثال به شرح زیر ارائه می‌دهیم:

در صورتی که شما کارشناس پشتیبانی از نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت (تولید کننده سیستم عامل Windows و برنامه‌های کاربردی Office) باشید، در طول روز احتمالا کاربران بسیاری که از نرم‌افزارهای مذکور استفاده می‌کنند به شیوه‌های مختلف مانند ایمیل، تلفن، چت آنلاین یا سرویس‌های خاص شرکت، با شما ارتباط برقرار می‌کنند و برای حل مشکلات به وجود آمده در نرم‌فزار یا پاسخ به سوالات‌شان، از شما درخواست راهنمایی و کمک می‌کنند و شما باید مشکلات‌شان را حل کنید و به سوالات فنی و تخصصی آن‌ها پاسخ دهید.

ممکن است شما کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار یکی از شرکت‌های ایرانی تولید کننده محصولات نرم‌افزاری مالی و حسابداری باشید. در این صورت ممکن است کاربری از شرکت مشتری با شما تماس بگیرد و در خصوص ایجاد اشکال در صدور سند حسابداری در سیستم نرم‌افزاری از شما سوال بپرسد. در این حالت شما باید بهترین راه حل را برای رفع مشکل مشتری سازمان خود پیدا و به او پیشنهاد کنید.

یک کارشناس خبره پشتیبانی باید به وظایف خود کاملا آگاه و در کار خود متخصص باشد زیرا در غیر این صورت شرکت توسعه دهنده امکان ارائه خدمات مناسب به مشتریان را نخواهد داشت.

قبلا ارائه خدمات پشتیبانی نرم افزار در بسیاری از موارد به صورت حضوری و در محل مشتری صورت می‌گرفت، اما امروزه در پی گسترش شبکه‌های اطلاعاتی و اینترنت با سرعت مناسب بسیاری از شرکت‌ها خدمات پشتیبانی خود را به صورت آنلاین و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر اینترنت به مشتریان ارائه می‌دهند. مطمئنا این کار از هزینه‌های پشتیبانی آن‌ها بسیار می‌کاهد و بهره‌وری کار کارشناسان پشتیبانی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار گاهی اوقات به دانش فنی و کامپیوتری و گاهی به اطلاعات و تخصص‌های دیگری غیر از تخصص فنی خود نیاز دارد. به عنوان مثال اگر وظیفه او پشتیبانی از نرم‌افزار حسابداری است، باید علاوه بر شناخت کامل ساختار نرم‌افزار، بانک اطلاعاتی مورد استفاده و مباحث مربوط به حسابداری و مالی نیز را به خوبی بشناسد.

وظایف کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

  • نصب مجدد نرم‌افزار بر روی سِروِر یا کامپیوتر مشتری در صورت خرابی آن پس از استقرار و نصب اولیه
  • انجام تنظیمات مورد نظر مشتری در نرم‌افزار با توجه به نیازهای جدید به وجود آمده برای او
  • شرکت در جلسات داخلی گروه پشتیبانی برای هماهنگی بیشتر با اعضای تیم
  • آموزش مشتریان در خصوص نحوه استفاده از نرم‌افزار، اخذ گزارش‌ها و روش برخورد با خطاهای احتمالی
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی تخصصی برای ارتقای سطح دانش و مهارت خود
  • ارائه گزارش‌های دوره‌ای به مدیر پشتیبانی

دانش و مهارت مورد نیازکارشناس پشتیبانی نرم افزار

  • علاقه به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • تسلط کافی در کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مربوطه
  • دقت و توجه به جزئیات
  • توان حل مساله
  • توان تصمیم‌گیری به موقع و درست
  • مهارت آموزش دادن به دیگران
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب

تحصیلات، بازار کار کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

کارشناس پشتیبانی نرم افزار بهتر است دارای مدرک دانشگاهی مرتبط با سیستمی باشد که مسئول پیاده‌سازی و استقرار آن است. لذا معمولا برای پشتیبانی سیستم‌های مالی و اداری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های  حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و برای پشتیبانی نرم‌افزارهای کارخانه‌ای از رشته‌های مهندسی صنایع و برای پشتیبانی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی از فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر با توجه به توسعه کاربرد کامپیوتر در بین عموم مردم  به ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان، شرکت‌ها و سازمان‌ها، متعاقب آن نیاز به افرادی که بتوانند در صورت بروز مشکل یا ایجاد سوال، به کمک بیایند و مشکل را حل کنند افزایش یافته است.

لذا کارشناسان پشتیبانی نرم‌افزار با توجه به اینکه در کدام نرم‌افزار تخصص دارند،  به چه حوزه‌ای علاقه‌مندند و سایر عوامل دیگر، ممکن است حوزه‌های کاری متفاوتی را تجربه کنند. کارشناس پشتیبانی، می‌تواند در یک مغازه به ارائه خدمات پشتیبانی از نرم‌افزارهای عمومی مشغول به کار شود و به عموم مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان خدمات پشتیبانی از نرم افزارهای ویندوز و آفیس را ارائه دهد یا در یک شرکت خدمات تخصصی شبکه، از نرم‌افزارهای مدیریت و نگهداری شبکه پشتیبانی کند یا در یک شرکت تولید کننده نرم‌افزار اتوماسیون اداری به مشتریان مربوطه که عمدتا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند خدمات تخصصی پشتیبانی ارائه دهد.

 به هر حال نرم افزار مانند سخت‌افزار (تلویزیون، لپ تاپ یا تلفن همراه) نیست که پس از خرید احتمال نیاز به خدمات پشتیبانی آن بسیار کم است و خرابی‌های آن خیلی محدود و انگشت شمار باشد. برعکس، در حوزه نرم‌افزار بنا به دلایل متعدد نیاز کاربران و مشتریان به ارائه خدمات تخصصی تولید کننده نرم‌افزار، به ویژه در نرم‌افزارهای سازمانی، زیاد است و خدمات پشتیبانی از خود نرم‌افزار گاهی برای مصرف‌کنندگان مهم‌تر و حیاتی‌تر است.

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار

  • س
    سیا
    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۰۹:۳۶
    بدبخت ترین عضو یک شرکت کامپیوتری پشتیبان ها هستند. به جای همه باید دروغ بگن، داد و بیداد مشتری سر اوناست، مدام باید با مشتری سر و کله بزنن و کمترین حقوق رو دریافت کنند و کم ارزش ترین عضو شرکت باشند. من با 6 سال سابقه بهتون توصیه میکنم یه چیزییاد بگیرین، یه زبان، حسابداری یا هرچیزی اما سمت پشتیبانی نرین که تهش فقط عمرتون میره و هیچی هم یاد نمیگیرین و تا آخر توسرتون میزنن

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ