آشنایی با شغل کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار

 آشنایی با شغل کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار

اگر در زمینه‌های کامپیوتری اطلاعات زیادی دارید و علاقه‌مند به انجام کارهای متنوع و آموزش افراد هستید این شغل برای شما مناسب است.

 

 

متخصص استقرار نرم‌افزار چه کار می‌کند

متخصص استقرار نرم‌افزار حداقل در ۲ حوزه دانش تخصصی دارد. یکی پیاده‌سازی نرم‌افزار و دیگری ارائه خدمات نرم‌افزاری است. به عنوان مثال در صورتی که شما  کارشناس استقرار نرم‌افزار حسابداری باشید، باید علاوه بر آشنایی با کامپیوتر و نرم‌افزاری که در محل برای مشتری اجرا می‌کنید و آموزش می‌دهید با موضوعات حسابداری و مالی هم به خوبی آشنا و مسلط باشید. یا اگر می‌خواهید نرم‌افزار منابع انسانی در یک سازمان را نصب و اجرا کنید باید علاوه بر شناخت کامل نرم‌افزار مورد نظر، بایستی درباره روش‌های مدیریت کارکنان، نظام‌های جبران خدمت و استخدامی، روش‌های ارزیابی عملکرد و سایر موضوعات مربوط به منابع انسانی اطلاعات کامل داشته باشید.

وظیفه کارشناسان استقرار نرم‌افزار  نصب، اجرا و آموزش نرم‌افزارهای تولیدی شرکت خودشان برای شرکت‌ها و سازمان‌های خریداری کننده است. نرم‌افزارهای حسابداری، دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد، انبارداری، منابع انسانی، بهای تمام شده، گردش مکاتبات و نرم‌افزار فروش از جمله معروف‌ترین سیستم‌هایی است که در حال حاضر در تعداد زیادی از سازمان‌ها و شرکت‌ها توسط کارشناسان استقرار نرم‌افزار اجرا و آموزش داده می‌شود. به طور کلی نرم‌افزارهای مذکور در قالب مفاهیم MIS ،ERP و عناوینی از این قبیل در بین متخصصان مطرح هستند یعنی مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی و سازمانی که عملکرد و فرایندهای یک شرکت یا سازمان را خودکار و الکترونیکی می‌کنند.

معمولا به دلیل گستردگی دانش در این شغل، هر یک از کارشناسان استقرار در یک حوزه تخصص دارند. به عنوان مثال برخی از کارشناسان فقط در حوزه سیستم‌های مالی تبحر و تجربه دارند، برخی دیگر در حوزه بازرگانی از جمله فروش، انبارداری و تدارکات و بعضی دیگر هم در حوزه اتوماسیون اداری (اتوماسیون گردش مکاتبات) متخصص هستند. تخصص کارشناسان استقرار تاثیر بسیار زیادی در موفقیت پروژه‌های نرم‌افزاری و همچنین رضایت مشتریان دارد. یک کارشناس استقرار سیستم فروش باید بتواند به راحتی با مدیر فروش کارفرما (شرکت خریدار نرم‌افزار) ارتباط برقرار کند و راهکار مناسب و تخصصی در خصوص فرایندهای سازمانی فروش، روش اجرای نرم‌افزار و سایر موضوعات مربوطه که در طول دوره استقرار نرم‌افزار مطرح می‌شود، ارائه دهد.

آموزش کاربران نرم‌افزارها، یکی دیگر از وظایف اصلی کارشناسان استقرار است که در طول دوره پروژه استقرار به صورت مکرر یا برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد. در طول دوره آموزشی، نحوه استفاده از نرم‌افزار و روش برخورد با مشکلات و ایرادهای احتمالی به صورت صحیح به کاربران آموزش داده می‌شود. مدت دوره استقرار یک پروژه نرم‌افزاری برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، متفاوت است و به عوامل مختلف از جمله اندازه سازمان، تعداد کاربران و سطح تخصص و آشنایی آن‌ها با کامپیوتر، نوع فرایندها و روش‌های انجام کار مشتری و تعداد و نوع سیستم‌های خریداری شده توسط مشتری بستگی دارد و معمولا بین چند ماه تا یک سال ادامه دارد. معمولا کارشناسان استقرار به صورت همزمان در چندین پروژه کار می‌کنند و حضور دارند.

کارشناس استقرار معمولا به صورت تمام وقت کار می‌کند اما در عین حال ساعت کاری منعطف دارد و محل کار او از یک پروژه به پروژه دیگر تفاوت می‌کند. او برای انجام وظایف خود پیوسته در حال سفر و ماموریت‌های درون شهری و برون‌شهری است.

وظایف کارشناس استقرار نرم‌افزار

  • نصب نرم‌افزار بر روی سرور یا کامپیوتر مشتری و اطمینان از صحبت عملکرد آن پس از نصب
  • انجام تنظیمات نخستین نرم‌افزار، متناسب با درخواست کارفرما (مشتری)
  • شرکت در جلسات پروژه که مدیر پروژه آن را برنامه‌ریزی می‌کند و ارائه نظرات تخصصی برای اجرای بهتر نرم‌افزار در محل مشتری
  • آموزش کاربران مشتری در خصوص نحوه استفاده از نرم‌افزار، اخذ گزارش‌ها و روش برخورد با خطاهای احتمالی
  • ساخت و متناسب‌سازی فرم‌ها و گزارش‌های خاص مورد نیاز مشتری
  • مستند کردن مراحل مختلف انجام کار و کسب تاییدیه انجام کار از کاربران برای تکمیل پرونده پروژه استقرار نرم‌افزار
  • ارائه گزارش‌های دوره‌ای به مدیریت پروژه
  • راهنمایی کاربران برای استفاده صحیح از نرم‌افزار و رفع مشکلات احتمالی آن‌ها  در حین انجام کار

دانش و مهارت مورد نیاز شغل کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار

  • علاقه به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • تسلط کافی در کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مربوطه
  • دقت و توجه به جزئیات
  • توان حل مساله
  • توان تصمیم‌گیری به موقع و درست
  • مهارت آموزش دادن به دیگران
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار متخصص استقرار سیستم

کارشناس استقرار نرم‌افزار بهتر است مدرک دانشگاهی مرتبط با نرم‌افزاری که مسئول استقرار آن است داشته باشد. از این‌رو معمولا برای استقرار سیستم‌های مالی و اداری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و برای استقرار نرم‌افزارهای کارخانه‌ای از رشته‌های  مهندسی صنایع و برای استقرار برخی از نرم‌افزارهای تخصصی از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نرم‌افزار استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر با توجه به گستردگی کاربرد کامپیوتر در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی نیاز به این شغل به طرز چشمگیری افزایش یافته است و شرکت‌های تولید کننده سامانه‌های نرم‌فزاری نیروی انسانی خود را در این بخش توسعه داده‌اند. بنابراین علی‌رغم اینکه آمار و ارقام دقیقی از میزان استخدام در این شغل در دسترس نیست، اما با توجه به روند توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری در کشور، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده میزان رشد استخدام در این شغل نسبت به میانگین سایر مشاغل در ایران بیشتر باشد.

 

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار

  • م
    ماری
    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
    سلام و درود
    لطفا مطالب سایت رو بروز کنید مثلا درآمد مشاغلی که برای سال1402 رو بذارید
    • پشتیبان سه
      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰
      کاربر گرامی
      با تشکر از ثبت نظر شما، بروز رسانی مطالب در دست اقدام است. همراه ما در سایت و شبکه‌های اجتماعی باشی تا به محض هر بروز رسانی جدید از آنها باخبر شوید.
    • K
      Keyvanloo
      ۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۱۰
      باسلام...من رشتم مهندسی صنایع ست و چند روز پیش برای مصاحبه یه شرکت نرم افزاری دعوت شدم،اونجا بهم گفتن که از نظرشون شرایط لازم برای استقرارنرم افزار های حوزه رشته صنایع رو تو صنعت دارم فقط برای اینکه هم اونا مطمن شن و هم خودم متوجه بشم باید چکاری کنم تا چتد روز دیگه یه ایمیل براشون بفرستم با این محتوا که دقیقا قراره بعد استخدام چیکار کنم....حالا میخاستم از شما یه راهنمایی بگیرم با توجه به رشته من ایا قراره صرفا کار من اموزش نرم افزار مربوطه به پرسنل کارخونه باشه یا نه کارای دیگه ای هم هس و یا اصلا طبق این متن شما که اشاره کرده بودید برای نرم افزار های کارخونه بهتره تصحیلات صنایع داشته باشیم علتش چیه؟ممنون میشم زودتر جوابمو بدید...

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ