سوالات مصاحبه استخدامی بانک سپه سری ششم

۷ نظر

سوالات مصاحبه استخدامی و تجربیات آزمون استخدامی بانک سپه

سری ششم

 

 

eeeeee : با سلام
من شنبه مصاحبه داشتم
طبق همون چیزی بود که بچه ها کفته بودند.
سروقت حاضر شید، به فکر ترافیک و شلوغی مترو هم باشید.
سوالات روانشناسی که ۲ گزینه هستن و میگن که باید بر اساس صداقت جواب داده بشه.
بنظرم ریاضیش سخت بود – لااقل برای من – تمرکزتونو حفظ کنید و اول سوال های که بنظرتون ساده تر هستن رو جواب بدید، اینم بگم که فکر کنم گزینه ها و اعداد سوال ها تغییر داده بودن پس خیلی گیر لو دادن سوال ها نباشید( البته مطمئن نیستم، ولی من خودم حل کردم و به جواب می رسیدم.)
سوال های تحلیلی برای من سخت بود بنظرم سلیقه و فکر فردی تو جواب دادن این سوالات تاثیر داشت بخصوص اون های که شکل و مجموعه بودند، دقت کنید رو این سوال ها، من خودم خیلی راضی نبودم.
مصاحبه هم همون طور که بقیه بچه ها گقتند بود، اعتماد به نفس داشته باشید و به خدا توکل کنید.
سوالات درک مطلب بنظرم نسبتا ساده بود – کتاب استعداد تحصیلی این قسمت های درک مطلب و استدلال منطقیشو خونده بودم پس یکم آماده بودم.
آخرین سری سوال هام – اکه اشتباه نکنم اسمش استدلال منطقی بود- آسون بود.
تو جواب دادن سوالات دقت کنید.
زمان تنظیم کنید البته من خودم فقط برای ریاضی وقت کم آوردم.
بین آزمون هاتون استراحت کنید، پذیرایتونو بخورید تا انرژی بگیرید.
و در آخر خدایا روزی حلال نصیب هممون کن و عاقبت بخیرمون کن.
به امید موفقیت همگیمون و التماس دعا

 

علی : سلام.توضیحاتی که دوستان قبلاً دادن تقریباً کامله.اول که وارد میشید با کارت ملی مشخصات رو تطبیق میدن بعد به ترتیب ساعتی که گفتن میرید پشت سیستم، اولین آزمون که ۹۳ تا سواله از شما می پرسه که تو شرایط متفاوت چه کاری میکنید چه روحیاتی دارید و این حرفا.بعد از اون ۴تا آزمون هست که اینا زمان داره و بعد از اتمام زمان پنجره خود به خود بسته میشه.یکیش ده تا دو تاش ۲۵ تا و یکیش ۱۵ تا سواله زمان هر کدوم هم بین ۱۵ تا ۲۵ دقیقه.اینا یه جورایی تحلیلی هستن و البته چهار گزینه ای.مثلاً یه جمله نوشته و دو تا فرض آورده گفته که در رابطه با این جمله کدوم یک از این دو فرض علته کدوم معلول.یا یه متن نوشته مفهومش کلی یا قسمتی ازش رو خواسته.تو قسمتی که حالت ریاضی داره هم به نظرم نیاز به ریاضی خوندن نداره فقط معادله دو مجهولی رو یاد بگیرین.کلاً این آزمونا بیش از هر چیزی نیاز به تمرکز داره.بعد که آزمون تموم شد، یه کم استراحت میکنید و میرید پیش یه نفر که فکر کنم روانشناسه.اون ازتون در خصوص زندگی، اهداف، برنامه ها، دوستان، کارهای شاخصی که کردین، نحوه برخورد با توهین و انتقاد دیگران، عملکرد در هنگام عصبانی شدن و این قسم حرفا میپرسه.به نظرم تو این مرحله بیشتر از همه آرامش و صداقت مهمه.به هیچ وجه عصبانی یا هیجانی نشید آروم و ریلکس.تفاوتی که بین حرفای دوستان در بیان تجربیات هم می بینید به خاطر اینه که طبیعتاً هیچ کس تموم سوالا رو یادش نمیاد.ولی روند قضیه همینه.بقیه اش هم توکل به خداست.در خصوص مسیر هم به نظرم با اتوبوس بری راحت تری.از ترمینال آزادی BRT آزادی-تهرانپارس رو سوار چهارراه ولیعصر پیاده شو.با BRT راه آهن-تجریش برو به سمت تجریش.۵ یا ۶تا ایستگاه بعدش میشه اول مطهری پیاده شو.با سواری میری تا دم در باشگاه سپه که بعد از سهروردی و قبل از خیابون ترکمنستان هستش.مدت هم که خلوت باشه حدود یه ساعت اگه شلوغ باشه یکساعت و نیم تا یکساعت و۴۵دقه.یا علی. موفق باشید.

 

unanonymous : همون سوالای بچه ها بود. واسه منو خیلی زود تموم کرد. کی عصبی شدی؟ کی استرس داشتی؟ ایده هات برای بانکداری؟ با این تحصیلات می خوای بیای بانک؟ می دونی حقوق تحویلداری خیلی کمه؟ چرا می خوای بیای بانک؟ اصلا یک ربع هم نشد. زود سوالاشو تموم کرد.

 

ش : تاریخچه نخستین بانک ایرانی
در آغاز سال ۱۳۰۴ شمسی که هنوز آرامش در سراسر کشور و فعالیتهای عمومی در شئون مختلف اجتماعی محسوس نشده بود و تاثیر شگرف عوامل اقتصادی و بازرگانی در حیات سیاسی مملکت نمودی نداشت. اولین بانک ایرانی با سرمایه ۳,۸۸۳,۹۵۰ ریال در محلی محدود – چند باب مغازه – تاسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح گردید.
و اکنون بانک سپه با بیش از ۸۰ سال (بیش از سه ربع قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود ۱۸۰۰ شعبه توانسته با جذب سرمایه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن بسمت فعالیتهای مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد.
در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.
از اهم فعالیتهای بانک سپه در عرصه بین المللی میتوان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تایید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی، … اشاره نمود.
مطالب فوق تاریخچه مختصری بود از این بانک کهن ایرانی، اما در این برهه زمانی که سرعت چرخه سازندگی در سراسر جهان، نیاز به حضور بانکها را هر روز افزایش میدهد، طبیعتا با گسترش توان اقتصادی ملل مختلف در پهنه گیتی، نیاز به سیستم بانکی کارآمد و پویا بیش از پیش احساس میشود.

 

nasim : همه ما می‌دانیم آنچه موجب درخشش نام یک بانک موفق از سایر نام‌ها می شود، همه و همه حاصل تلاش بی‌امان و کوشش خستگی‌ناپذیر تمامی همکاران صادق و صبور آن بانک است.

در فضای فعلی فعالیت در عرصه بانکی کشور و رقابتی بودن آن و تلاش بیش از حد بانک‌ها در جذب هرچه بیشتر منابع و خصوصی شدن بعضی از بانک های دولتی و سبک بالی آنها درکسب سهم اعظمی از بازار،‌ یکی از نقاط قوت بانک موفق، نیروی انسانی متخصص، متعهد و متعصب آن است که اگر اراده کند غیرممکن را ممکن خواهد کرد. رعایت اصول زیر می‌تواند ما را در این راه کمک کند.

-شغل خود را بشناسید و آن را به خوبی انجام دهید: شناخت کامل وظایف و تلاش در انجام بهتر آنها، قدرت اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد. برای آنکه مطمئن شویدکه شغلتان را به خوبی می‌شناسید
، باید در موضوعات روزمره کارتان عمیق‌تر و دقیق‌تر بیاندیشید.

-با لبخند صحبت کنید: بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید. هنگامی که لبخند می‌زنید، حالت دوستانه‌ای برای انجام معاملات ایجاد کرده‌اید. به نوعی دیگران را ستایش می‌کنید و در واقع به مشتری نشان می‌دهید که او شایسته یک لبخند زیبا است و در نهایت از خود تصویری دل‌نشین در ذهن او ایجاد می‌کنید.

-با مشتریان با سیاست برخورد کنید: رفتار
با مشتریان مستلزم به کارگیری اندکی سیاست است. یک باجه‌دار با سیاست هرگز اجازه نمی‌دهد که گفتگوی محرمانه مشتری با او توسط دیگران شنیده شود. باجه‌دار با سیاست به گونه‌ای رفتار می‌کند که هر مشتری احساس کند مهمتر از دیگران است و باجه‌دار به او توجه ویژه‌ای دارد و این عامل انگیزش خوبی در تکرار مراجعه او محسوب می‌شود.

-مشتری را سرگردان نکنید: کاری را که از شما خواسته شده به دیگران محول نکنید. هنگامی که مشتری به ویژه از طریق تلفن از شما پاسخی می‌خواهد، او را به افراد دیگر ارجاع ندهید و یا زمانی که کارمندی در مرخصی است به مشتری نگویید هنگامی مراجعه کند که کارمند از مرخصی برگشته باشد. در هر شرایط تلاش کنید مشتری از شما راضی گردد. در این صورت شما مزیت کسب می‌کنید و مشتری بین بانک شما و سایر بانک ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای حس می‌کند.

-جانب مشتری را بگیرید و با او اظهار همدردی کنید.

-به حرف‌های مشتری خوب گوش دهید: گوش دادن یعنی گرفتن اطلاعات مفید و بهبود خدمات.

-به سوالات مشتری به موقع پاسخ دهید.

-تلفن‌ها را کامل جواب داده و عجله نکنید.

-دسته‌بندی مشتریان: مشتریان در شعبه باید دسته‌بندی شوند و برنامه مراقبت و حفظ مشتریان کلیدی باید به انحاء مختلف اتخاذ و اعمال گردد. باید دانست که هر تعاموفق با مشتریان یک فرصت است و بانک در تماس خود با مشتریان اطلاعات مفیدی را می‌تواند بدست آورد. این اطلاعات یادگیری سازمانی را افزایش و این افزایش یعنی شناسایی سلایق مشتریان.

 

ایرانی۱۳۹۳ : دوستان سلام.
من ۲۶ مهرماه برای مصاحبه بانک سامان که توسط یک شرکت خصوصی انجام میشد رفتم.در اونجا اول فرمی داده شد که در مورد سوابق کاری و تحصیلی و … بود.بعد، با لپ تاپ یک آزمون روانشناختی گرفته شد که زمان پاسخ به سوالات باید کمتر از ۱۰ دقیقه باشد( متاسفانه تعداد سوالات یادم نیست) و هر سوال چهار مورد از خصوصیات شخصی بود که باید کمترین و بیشترین صفت را که در ما بود رو در گزینه ها مشخص می کردیم. سپس ، مصاحبه روانشناختی توسط یک خانم دکتر انجام شد که به صورت ذیل بود :
۱-یه بیوگرافی از خود
۲-نحوه رفتار در پشت چراغ قرمز در ساعت ۲ بامداد
۳-علاقه به کدام پست در فوتبال و علت آن
۴-نحوه برخورد با یک مشتری با سابقه ۴سال برای برداشت وجه بدون داشتن مدارک
۵-نحوه برخورد با یک مشتری پیرزن که نوبت اوست و همزمان یک خانم دانشجو که شدیداً عجله دارد
۶-انتخاب یکی از دو تیپ شعبه که اولی سنتی (پشت باجه) و دومی حضور در مراکز خرید و بازاریابی مستقیم و علت انتخاب
۷-دقت مهمتر است یا سرعت و چرا
البته تعداد سوال دیگری هم پرسید که الان حضور ذهن ندارم .ببخشید.
این موارد رو نوشتم تا شما با نحوه مصاحبه روانشناختی که توسط این شرکتها انجام می شود آشنا شوید. چون دیدم برخی از دوستان ، دنبال مطالب اضافی و غیر مفید که اصلا در مصاحبه روانشناختی کاربرد ندارند هستند. و یه مورد مهم ، داشتن اعتماد به نفس به هنگام ÷اسخ دادن سوالات است.
امیدوارم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد و تقاضامندم برای موفقیت من در یکی از آزمونهای استخدامی دعا بفرمائید.با آرزوی موفقیت برای جوانان عزیز ایران زمین

 

کاربر : سلام
من همین الان از مصاحبه برگشتم خونه
اصلا استرس نداشته باشین
فقط بهتون بگم که تست شخصیت شناسسیش بدون زمان بود اصلا رو سئوالاش وقت نذارین و فک نکنین اولین چیزی که به ذهنتون رسید بزنین تا ذهنتون برای آزمونانی دیگه خسته نشه
چهار تا آزمون دیگه هم داره که هر کدوم ۲۵ دقیقه وقت داره
من فقط واسع ریاضیش وقت کم آوردم
نمیشه گفت سخت بود
اما احتیاج به فک کردن داشت
اگه میبینید دیر به جواب می رسید برین سئوال بعدی
واسه مصاحبه هم شش نفر هستن که هر کس فقط با یک نفر مصاحبه می کنه
مصاحبه گر من یه آقای جوون و خوش برخورد بود
ظاهرا همشون دکترای روانشناسی دارن
بیشتر از خودتون می پرسن و سوالای خیلی خیلی مشخص
نگران نباشین و توکل کنین بر خدا

 

گرگانی ها : “استعداد و آمادگی تحصیلی” یک آزمون استاندارد برای سنجش استعداد فرد جهت تحصیل و فعالیت در رشته مدیریت می باشد. این آزمون دارای بخشهای مختلفی است که هر یک، ابعادی از شخصیت فرد را می سنجد. در این آزمون هوش، سرعت عمل، تسلط داوطلب بر مبانی ریاضیات و نیز قدرت درک و تحلیل متون پیچیده و طولانی مورد ارزیابی قرار می گیرد. استعداد و آمادگی تحصیلی در اکثر کشورها در حد آزمونهائی مانند Toefl و یا IELTS شناخته شده است.
به جرات می توان گفت که GMAT یک درس و یا رشته مشخص امتحانی نیست، بلکه هدف از برگزاری آن سنجش توانایی های پایدار افراد می باشد. حوزه مواردی که مورد سوال قرار می گیرد، طیف وسیعی از مباحث مقدماتی ریاضی، هوش، منطق و آئین نگارش و ویرایش را شامل می شود.
آزمون GMAT دارای دو بخش اصلی سوالات کمیتی(Quantitative) و کلامی(Verbal) می باشد. بخش کمیتی شامل سوالات حل مساله (Problem Solving) و کفایت داده ها (Data Sufficiency) و بخش کلامی نیز شامل سوالات استدلال منطقی (Critical Reasoning)، درک مطلب (Comprehension) و تصحیح جملات (Sentence Correction) می باشد.
در ادامه، هر یک از این بخشها شرح داده می شود.
۱- حل مسئله: مجموعه سوالات ۴ گزینه ای ریاضی است، که تمامی مباحث ریاضی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و تا حدی از مباحث دانشگاهی را در بر می گیرد.
۲- استدلال منطقی: این سرفصل مباحثی مانند تجزیه و تحلیل یک متن، بررسی گزاره های شرطی و منطقی را شامل می شود. در این بخش از داوطلب خواسته می شود تا به تحلیل یک متن چند خطی بپردازد و سپس به سوالی که در رابطه با متن پرسیده شده پاسخ دهد. سوالات استدلال منطقی معمولاً از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و پاسخ به آنها مستلزم قدرت ذهنی بالا و آشنایی با تکنیک‌های حل سوالات متعدد است.
۳- کفایت داده: سوالاتی است که ماهیت ریاضی و منطق را تواماً دارد، و هدف از آن سنجش توانایی تعریف یک مسئله قابل حل می باشد.
۴- درک مطلب: روش ها و تکنیک های مطالعه متون بلند تخصصی را شامل می-شود.
۵- تصحیح جملات: هدف از آن سنجش تسلط دانشجویان بر آئین نگارش و ویرایش است. با توجه به اینکه مهارت کلامی بعد از مهارت تصمیم گیری مهمترین ویژگی مهم یک مدیر موفق است، در این سوالات این مهارت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شرح مختصر انواع سوالات استعداد تحصیلی
۱- حل مساله
سوالات حل مساله عمدتاً مسایلی از ریاضیات پایه، هندسه فضایی، نظریه اعداد، سوالات هوش، حساب و دیفرانسیل و… را شامل می شود. سوالات این قسمت برای داوطلبینی که رشته تحصیلی آنها در دانشگاه مهندسی بوده، نسبتاً ساده است.

مثال – با ۵۰ مهره با اشکال متفاوت، به چند طریق می‌توان یک تسبیح درست کرد؟
۱) ۲) ۳) ۴)
پاسخ:‌ گزینه ۲ صحیح است.
مساله جایگشت ۵۰ مهره ست، اما چون به جای اینکه این مهره‌ها در یک ردیف باشند، حول محور تسبیح حلقه تشکیل می‌دهند و به علت امکان چرخش تسبیح حول محورش، هر ترکیبی از مهره‌ها به لحاظ قرار گرفتن در سمت راست یا چپ تسبیح یک حالت تکراری دارد، پس را بر ۲ تقسیم می‌کنیم.

۲- کفایت داده‌ها
این سوالات از حیث نحوه پاسخ گویی و انتخاب گزینه صحیح در نوع خود بی نظیر است. البته این به معنی مشکل بودن سوالها نیست. در سوالات کفایت داده‌ها توانایی شما در تحلیل مسائل کمی و تشخیص اینکه آیا اطلاعات داده شده برای حل آن کفایت می کند یا خیر سنجیده می شود. برخلاف سوالات قبلی، در سوالات کفایت داده‌ها حل مساله و به دست آوردن پاسخ آن لازم نیست. بلکه باید تشخیص دهید می توانید مساله را با اطلاعات داده شده حل کنید یا خیر.
شما می توانید با استفاده از اطلاعات داده شده در گزاره‌ها پاسخ صحیح را به روش زیر انتخاب نمایید. فراموش نکنید که این روش انتخاب گزینه صحیح همواره یک قرارداد ثابت است.

۱) اگر اطلاع (I) به تنهایی برای پاسخگویی به سوال کافی باشد، ولی اطلاع (II) به تنهایی کافی نباشد و یا اینکه اطلاع (II) به تنهایی برای پاسخگویی به سوال کافی باشد، ولی اطلاع (I) به تنهایی کافی نباشد، گزینه (۱) صحیح است.
۲) اگر هر یک از دو اطلاع به تنهایی برای پاسخگویی به سوال کافی نباشد، ولی هر دو با هم کافی باشد، گزینه (۲) صحیح است.
۳) اگر هر یک از دو اطلاع (I) و (II) به تنهایی برای پاسخگویی به سوال کافی باشد، گزینه (۳) صحیح است.
۴) اگر هر دو اطلاع (I) و (II) به تنهایی و با هم نیز برای پاسخگویی به سوال کافی نباشد، گزینه (۴) صحیح است.

مثال ۱- از بین چهار نوع کالای d، c، b، aکدام ارزان تر است؟
(I قیمت c از d بیشتر است.
(II a و b هر دو قیمت واحدی دارند.
پاسخ: گزینه ۴ صحیح است.
روشن است که گزاره ۱ و ۲ با هم نیز برای پاسخ به سوال کافی نیست، چرا که a و b با هم و d و c نیز با هم مقایسه شده و امکان مقایسه ۴ تا وجود ندارد.
مثال ۲- نسبت قیمت تخفیفی یک کالا به قیمت اصلی آن چقدر است؟ (I قیمت تخفیفی $ ۴ کمتر از قیمت اصلی آن است.
(II قیمت تخفیفی % ۲۰ کمتر از قیمت اصلی آن است.
پاسخ: گزینه ۱ صحیح است.
گزاره ۱ به تنهایی برای پاسخ سوال کافی نیست اما گزاره ۲ به تنهایی کافی است.
۳- سوالات منطقی
در این سوالات، معمولاً یک متن کوتاه آورده می شود و سپس درباره محتوای متن یک پرسش مطرح می گردد. به عنوان مثال این پرسش از شما می خواهد نتیجه‌گیری خود را از متن بیان کنید یا ساختار متن را تقویت یا تضعیف نمایید.
در این سوالات توانایی شما در درک ساختار استدلالِ درست و تشخیص استدلال نادرست (مغالطه) سنجیده می شود. برای پاسخگویی به سوالات این آزمون لازم است موقعیتی را که در هر سوال مطرح شده مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه ای را که فکر می کنید پاسخ مناسب تری برای سوال است، انتخاب کنید. پاسخ به این سوالات نیاز به تخصص و اطلاعات زیادی ندارد، بلکه باید صورت هر سوال را به دقت بخوانید و با توجه به واقعیت های مطرح شده در سوال و نتایجی که بیان شده و یا بیان نشده، ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیح تر به نظر می‌رسد انتخاب کنید.
سوالات منطقی قدری پیچیده و مبهم بوده و پاسخ گویی به آنها به دقت، تمرکز و زمان قابل توجه نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با سوالات منطقی به مثالهای زیر توجه نمایید:
مثال ۱- کتابخانه مرکزی باید کاملاً بازسازی شود تا بتواند ضوابط آیین نامه های جدید ساختمانی را که توسط شورای شهر به تصویب رسیده است، برآورده سازد. برای نمونه سیستم الکتریکی ساختمان مناسب نیست و در نتیجه روشنایی مجموعه گاه به گاه دچار اختلال می‌شود. بعلاوه تعداد کمی خروجی اضطراری وجود دارد و حتی برخی از آنها قابل استفاده نیستند.
استدلال نویسنده متن فوق بر کدام فرض زیر استوار است؟
۱) کتابخانه مرکزی شهر از جایگاه خاصی در میان همه کتابخانه های شهر برخوردار است.
۲) رعایت ضوابط آیین نامه های جدید ساختمانی نه تنها برای ساختمانهایی که از هم اکنون ساخته می شوند، بلکه برای ساختمانهای قدیمی نیز لازم الاجراست.
۳) آیین نامه های جدید ساختمانی بسیار سخت گیرانه است.
۴) در آیین‌نامه‌های قدیمی ساختمانی وجود تعداد کافی خروجی اضطراری ضروری دانسته شده است.
پاسخ: گزینه ۲ صحیح است.
مثال ۲- اصولاً کارآفرین کسی است که کسب و کار کوچکی را راه اندازی و مدیریت نماید، اما صرف راه اندازی و اداره یک کسب و کار کوچک – یا حتی بزرگ – فرد را به کارآفرین تبدیل نمی کند. کارآفرین حقیقی در کسب و کارش محصولات جدید خلق می کند و راههای جدیدی برای ارائه خدمات عرضه می کند.
کدام یک از گزینه های زیر را می توان بهتر از سایر گزینه‌ها از متن بالا برداشت کرد؟
۱) صاحب یک کسب و کار بزرگ می تواند یک کارآفرین باشد.
۲) فردی که یک بنگاه اقتصادی را متحول کند، کارآفرین است.
۳) افراد کارآفرین اقدام به راه اندازی و اداره کسب و کار کوچک نمی کنند.
۴) افراد کارآفرین مهمترین نقش را در اقتصاد یک کشور بر عهده دارند.
پاسخ: گزینه ۱ صحیح است.
مطابق متن شرایط لازم برای کارآفرین شدن شامل ۳ مورد است:‌
۱ـ راه‌اندازی یک کسب و کار
۲ـ اداره آن کسب و کار
۳ـ خلق محصولات جدید و عرضه راههای جدید ارائه خدمات
لذا صاحب یک کسب و کار بزرگ می‌تواند یک کارآفرین باشد (در صورتی که شرط ۲ و ۳ را نیز داشته باشد).
– سوالات چند قانونی
نوع خاصی از سوالات استدلال منطقی هستند. البته این سوالات در آزمون دکترا با عنوان سوالات تحلیلی می آید. در این سوالات، یک مساله تشریح می شود که در آن برای رسیدن به یک راه حل مشخص، باید یک سری محدودیتها و قوانین رعایت شود. برای پاسخ به این سوالات، دانش ریاضی، قدرت تحلیل ذهنی و هوش لازم می‌باشد.

مثال: یک کاربر کامپیوتر می خواهد برای رایانه خود یک کلمه عبور (Password) شش کاراکتری با ارقام ۱ تا ۶ مطابق شکل زیر بسازد. وی در ساخت کلمه عبور، محدودیت های زیر را اعمال کرده است:
• از هر عدد، فقط یک بار استفاده شود.
• حاصل جمع اعداد دو کاراکتر اول و آخر، برابر ۷ باشد.
• اختلاف اعداد هر دو کاراکترِ کنار هم، بیشتر از ۱ باشد.

۱- اگر ۶۳۵، عدد سه رقمی باشد که در کلمه عبور ظاهر شود، چه عدد دو رقمی، نیز می‌تواند در کلمه عبور ظاهر شود؟
۱) ۴۲ ۲)۱۴ ۳) ۴۱ ۴) ۱۲

پاسخ: گزینه ۳ صحیح است.
در شکل‌های زیر، حالتهای مختلفی که عدد دورقمی می‌تواند در کلمه عبور قرار گیرد، نشان داده شده است. روشن است که با توجه به استفاده از ارقام ۳، ۵ و ۶ در عدد ۲ رقمی تنها از اعداد ۱، ۲ و ۴ می‌توان استفاده کرد.

با توجه به این محدودیت که جمع ارقام اول و آخر باید برابر ۷ باشد و اختلاف اعداد هر دو کاراکتر کنار هم، بیشتر از ۱ باشد، هیچ حالتی ممکن نیست.

پس کلاً ۲ حالت وجود دارد. عدد دو رقمی یا برابر ۲۴ است و یا برابر ۴۱ر
۲- در حالت کلی، فقط کدام مورد (یا موارد) زیر، حتماً صحیح می باشد؟
I) کاربر با سه عدد دو رقمی ۱۶، ۲۴ و ۳۵ می‌ تواند یک کلمه رمز بسازد.
II) دوعدد دورقمی ۲۵ و ۶۳ می توانند با هم در کلمه عبور قرار داشته باشند.
III) فقط در دو حالت، ۳۵ به عنوان آخرین عدد دورقمیِ کلمه عبور می-تواند ظاهر شود.
۱) فقط I ۲) فقط II ۳) I و II ۴) I و III
پاسخ: گزینه ۳ صحیح است.
باید بررسی کنیم که ترتیب این سه جفت عدد به چه صورت می‌تواند باشد.
پس عبارت I صحیح است.
بررسی عبارت II :

III) روشن است ۳ رقم میانی ۱، ۴ و ۶ می‌باشند.
حالتهای قابل قبول:‌
پس گزینه ۳ صحیح است.
۴- سوالات درک مطلب
در این سوالات توانایی افراد، در درک، تجزیه و تحلیل و به کار بردن اطلاعات و مفاهیمی که در متن آمده، سنجیده می شود. به بیان دیگر طراحان سوال، در صدد هستند تا بدانند شما از پس مهارتهای زیر برمی آیید یا نه:

ü فهمیدن منظور اصلی متن
ü نتیجه گیری منطقی از متن
ü یافتن اطلاعاتی خاص در متن
ü تسلط در انتخاب عنوان برای متن و…

البته مهم این است که شما بتوانید همه این کارها با سرعت انجام دهید. سرعت عمل کلید موفقیت شما در این نوع سوالات است. در این سوالات یک متن نسبتاً بلند آورده می شود و سپس درباره محتوای متن چند پرسش مطرح می گردد. به عنوان مثال در این سوالات از شما خواسته می‌شود نتیجه‌گیری خود را از متن بیان کنید یا عنوانی برای متن انتخاب کنید. این سوالات حساسیت خاصی دارند. چرا که معمولاً یا در صورت وجود وقت کافی جهت مرور دقیق متن می توان به عمده سوالات آن پاسخ داد و یا با محدودیت زمان مواجه بوده و نمی توان به هیچ کدام از سوالات متن پاسخ داد.
مثال: مدیر پرسنلی(استراسبورگ): همانطور که می دانید شرکت مادر ما را مطلع کرده که به زودی باید یه پاریس نقل مکان کنیم. ولی متاسفانه کارکنان در استراسبورگ راجع به این موضوع خیلی خوشحال نیستند. اولاً، ما اخیراً کار یک ساختمان اداره مرکزی خودمان را با هزینه ۲۵ میلیون فرانک کامل کرده ایم. ولی چیزی که از نظر کارکنان مهمتر است، مربوط به زندگی شخصیشان است. هیچکس به خاطر هزینه-های بالاتر و مشکلات شهرهای بزرگ مایل نیست به پاریس نقل مکان کند.
مدیر پرسنلی(انکر): من مشکل شما را درک می کنم، ولی اکثر کارکنان ما به وضوح عقیده ای برعکس دارند. چون هم اکنون مقر ما در پاریس است. ولی شاید ما بتوانیم انتخابهای دیگری را پیشنهاد کنیم. به نظر می‌رسد که دو راه برای حل مشکل وجود دارد. یک راه این است که همانطور که پیشنهاد شده همه چیز را به پاریس منتقل کنیم، ولی همانطور که گفته شد، این کار پرهزینه خواهد بود و مشکلات پرسنلی ایجاد می کند. امکان دیگر جدا کردن برخی از ۱۰۰ وظیفه اداره مرکزی و انتقال آنها به مکانهای مختلف است. به طور مثال، بخش فنی و بخش توزیع، می-تواند به سادگی در استراسبورگ قرار داده شود و بخش های فروش، بازاریابی و اداری در پاریس باشد. وظایف پرسنل نیز می تواند بین دو مکان تقسیم شود.

۱- از نقطه نظر کارکنان استراسبورگ، چرا انتقال به پاریس مطلوب نیست؟
۱) برای اینکه کار کردن در ساختمان جدید شرکت بسیار لذت بخش است.
۲) عده ای از آنها مجبور خواهند شد کار خود را از دست بدهند.
۳) به دلایل مختلف زندگی شخصی شان با مشکل روبرو می شود.
۴) در عجبند که چرا شرکت هزینه سنگین انتقال کارکنان به پاریس را تقبل نموده است.
پاسخ: گزینه ۳ صحیح است.
۲- مدیر پرسنلی(انکر) چه پیشنهادی برای حل مساله می کند؟
۱) شرکت اجازه دهد که هر یک از کارکنان که مایل است در جستجوی شغلی دیگر برآید.
۲) امور اداره مرکزی تقسیم شود و برای هر یک محل به خصوصی در نظر گرفته شود.
۳) کلیه کارکنان استراسبورگ به پاریس منتقل شوند.
۴) امور پرسنلی در استراسبورگ بماند ولی امور فنی و توزیع به پاریس منتقل گردد.
پاسخ: گزینه ۲ صحیح است.
۵- سوالات تصحیح جملات

مثال ۱- ممکن است در یک سازمان، طبقه کارگران دارای فرهنگی متمایز با طبقه مهندسین باشند. بدون غلط
پاسخ: گزینه ۲ صحیح است. حرف اضافه مناسب برای متمایز “از” می باشد.
مثال۲- نویسنده در فرازی از نوشته خود این نکته را بیان نموده است که در سال های اخیر فشارهای فزاینده ای بر کارخانه ها اعمال شده است تا خطرهای احتمالی مصرف تولیدات خود را اعلام کنند. بدون غلط
پاسخ: گزینه ۱ صحیح است. فراز به معنای بالا است و کاربرد آن به مفهوم بخش یا قسمت نادرست است.

۶- سوالات تجسمی
در این سوالات میزان هوش فرد در تجسم اشکال پیچیده در فضای سه بعدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همانطور که پیش از این شرح داده شد، این سوالات ویژه استعداد تحصیلی رشته های فنی-مهندسی مقطع دکترا می باشد.

مثال ۱- یک مکعب مستطیل به ابعاد ۲×۳×۲ سانتی متر با استفاده از مکعب‌هایی به ضلع ۱ سانتی متر ساخته شده است. چند سطح جانبی از تمام مکعب‌های کوچک قابل مشاهده نیست؟
۱) ۳۶ ۲) ۴۰ ۳) ۴۸ ۴)۶۰
پاسخ: گزینه ۲ صحیح است.
حجم مکعب مستطیل حجم هر مکعب کوچک
تعداد مکعب‌های کوچک عدد
تعداد کل سطوح جانبی مکعب‌های کوچک
تعداد سطوح قابل مشاهده در مکعب مستطیل
تعداد سطوح غیرقابل مشاهده در مکعب مستطیل

مثال ۲- مکعبی به ابعاد ۸ سانتی متر، ابتدا با رنگ سبز رنگ آمیزی شده و سپس با ۹ برش به مکعب‌هایی به ابعاد ۲ سانتی متر تبدیل شده است. چه تعداد مکعب‌ کوچک دارای دو وجه رنگی است؟
۱) ۸ ۲) ۱۶ ۳) ۲۴ ۴) ۳۶
پاسخ: گزینه ۳ صحیح است.
روشن است که در محل تقاطع هر دو وجه از مکعب بزرگ، دو مکعب کوچک با دو وجه رنگی وجود دارد. می‌دانیم که تعداد تقاطع دو وجه دلخواه از مکعب ۱۲ تا است، پس در کل ۲۴ مکعب کوچک دارای ۲ وجه رنگی هستند.

برای برگشت به صفحه اصلی تجربیات بانک سپه اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۷ نظر برای سوالات مصاحبه استخدامی بانک سپه سری ششم

  • ف
    فاطمه
    ۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۹
    سلام دوستان این ازمون کامپیوتری چی ؟ ایا از این دوره اضافه شده چون دوره های قبلی هیچ حرفی درباره این ازمون نزدن ؟ یعنی امسالم هست ؟ میشه کمکم کنید این ازمون کامپیوتری باعث شده برا مصاحبه استرس بگیرم
    • ر
      رضوان
      ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴
      می خواستم بدونم موارد پزشکی که منع استخدام میاره چه چیزهای هستند
      • س
        سليم
        ۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۸
        سلام. من تو ازمون بانک شرکت کردم و تو شهر خودمون تنها اسم من اعلام شده یعنی سه برابر ظرفیت اعلام نشده. کسی هست شرایطش مثل من باشه. تکلیف ما چیه؟
        • ع
          علی
          ۱۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۰
          از کجا میدونی که فقط اسم تو اعلام شده؟!
          اشتباه نکن مطمئن باش علاوه بر تو هم چند نفر دیگه رو هم دارن ولی ممکنه زمان مصاحبه شون یه روز دیگه باشه که بعدا اعلام میکنن....
        • ا
          ا.ن
          ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷
          ایرانی 1393
          سلام لطفا میگی چه جوابی دلدی به این سوالات؟
          • ش
            شیدا
            ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵
            سلام بچه ها کسی اطلاع داره زمان مصاحبه کی هست و اینکه که صاحبه یک مرحاله ای یا چند مرحله ای
            ممنون
            • د
              دیبا
              ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۹
              جلسه آزمون فوق العاده شلوغ بود.. سوالات آزمون در حد کنکور و حتی یکی از سوالاتی که از منابع مختلف خونده بودم جزء سوالات آزمون نبود.
              یه انتقاد به این آزمون هایی که برگزار می کنند --> لطفا حداقل بعد از این همه زمان که برای اعلام نتایج میگذره حداقل درصد های پاسخگویی را مشخص کنید نه اینکه فقط یه پیغام بده :|

              لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

              ثبت پاسخ